Mijn eerste hypnose

Guestpost, door tastymushroom

Mijn eerste JF, 7 juli 2012, in Amsterdam. Het was een onwijs leuke dag! Nadat ik proefkonijn heb gespeeld voor een bondage-workshop (wat eigenlijk 1 op 1 zou zijn), kwam Lumen1987 met het idee om een kleine workshop/demo over hypnose te geven. Hiervoor was ik graag proefkonijn, and so it begins.

We zaten in de darkroom met een groep van ik denk rond de 20 man, waarbij Lumen1987 begon met het geven van wat algemene informatie over hypnose, wat er gebeurt en wat je er bijvoorbeeld wel niet mee zou kunnen doen. Vervolgens ook de methodes die mogelijk zijn en welke hij zou gaan gebruiken. Ik had me dan wel aangemeld als proefkonijn, maar stiekem had ik zoiets van “Dit gaat raar worden, het zou me niets verbazen als het niet gaat werken.” Ik kende hypnotiseren alleen van films en tv, waar het altijd zo show-ish overkomt, en het lijkt alsof iedereen doet alsof. Zoals misschien al duidelijk was geworden probeer ik graag nieuwe dingen uit, dus ik ben er met een open mind ingegaan en gewoon gekeken wat er ging gebeuren.

Nadat de uitleg voorbij was ben ik comfortabel op het zachtste ding in de kamer gaan zitten, en kwam Lumen1987 voor me staan. Hij vroeg of ik alles begreep, en nadat ik dat bevestigd had zijn we begonnen. Aan de ene kant vond ik dit heel eng, omdat ik hem nooit eerder gezien had en er redelijk veel mensen om mij heen stonden die aandachtig keken wat er ging gebeuren. Aan de andere kant zaten er gelukkig aardig wat mensen in de kamer die ik al kende, waardoor ik me toch veilig voelde mocht er iets gebeuren.

Om te beginnen moest ik een punt op Lumen1987s gezicht kiezen en mij daarop focussen. Toen ik hierop gefocussed was, hield hij zijn hand voor me met de palm omhoog en moest ik mijn hand daarop leggen. Het ging steeds een stapje verder, wat fijn was omdat ik niet in één keer heel veel dingen moest doen. Vervolgens begon hij mijn hand omhoog te duwen, waarbij hij mij vertelde dat ik terug moest duwen zodat mijn hand op hetzelfde punt bleef.
Tegelijkertijd bleef ik gefocused op het punt van zijn gezicht, en bleef met mijn hand terugduwen. Dit duwen ging steeds harder, en na een tijdje moest ik mijn ogen dichtdoen en alsnog het punt blijven visualiseren waar ik naar keek. Na nog een tijdje liet hij mijn hand vallen en dat was eigenlijk al de inductie voor de hypnose: ik was ongeveer in trance.

Op dit punt was ik zo al zo gefocused op Lumen1987 dat ik eigenlijk niet meer hoorde wat er in de kamer om me heen gebeurde, maar omdat ik niet onstpannen genoeg was zijn we eerst daar mee verder gegaan. Mijn armen moest ik steeds meer laten ontspannen en gewoon laten vallen als ze opgetild werden en weer vielen, en na een tijdje was ik zo ontspannen dat ik eigenlijk alleen maar heerlijk zat te niksen.

De trance werd ook ‘verankerd’. Dit wil zeggen dat mij verteld werd dat wanneer Lumen1987 specifiek alleen zijn eigen duim op mijn voorhoofd zette, specifiek alleen tot het einde van het feest die dag, ik weer in trance zou gaan.
Vervolgens werd ik weer uit de trance gehaald doordat Lumen1987naar 10 telde, en ik bij elke seconden iets meer wakker moest worden. Het gekke is dat ik dacht, ik doe gewoon bij 10 mijn ogen open, en dan is alles klaar, maar ik voelde mezelf echt meer besef krijgen van alle mensen om me heen en wat er gebeurde hoe dichterbij de 10 kwam.

Na de 10 voelde ik me nog wel een beetje suf, gewoon omdat ik zo ontspannen was, ondanks dat Lumen1987 bij de 10 ook in zijn handen klapte om het effect van ‘wakker worden’ te versterken. Lumen1987 heeft aan de groep uitgelegd wat er nou was gebeurd en daarbij heb ik ook verteld dat het eigenlijk net is alsof je heel relaxt zit er nergens last van heb. Het is eigenlijk gewoon heel fijn.
Omdat er vragen kwamen over wat er nou mee kan allemaal, en of dat ook gedemonstreerd kon worden vroeg Lumen1987 aan mij of ik dat oke vond, en dat vond ik. Het leek me juist tof. Dus vervolgens ben ik nogmaals in trance gebracht, deze keer door middel van het ‘anker’ wat eerder geplaatst was en toen ik weer helemaal ontspannen was begon het volgende deel.

Mijn handen zouden aan elkaar geplakt gaan worden.

Ik zat gewoon, met mijn handen op mijn benen en deze werden met de palmen omhoog gedaan. Lumen1987 begon met zijn hand over de mijne te wrijven en zei erbij dat hij lijm op mijn handen aan het smeren was. Het vreemde was dat het echt voelde alsof er wat op gesmeerd werd. Daarna werden ze tegen elkaar aan geduwd, met de boodschap erbij dat de lijm langzaam hard werd en mijn handen aan elkaar vast zaten. Ik weet nog dat ik op dat moment dacht “wat een onzin, ik kan zometeen toch gewoon mn handen wel los halen, dit kan niet.” Hierna werd er ook bij verteld dat op het moment dat er twee keer op mijn rechterschouder werd getikt mijn handen weer los konden. Maar op het moment dat ik weer uit de trance gehaald was, bleven mijn handen gewoon aan elkaar vastzitten.

Op verzoek heb ik geprobeerd om ze toch los te trekken, ook omdat ik zelf nieuwsgierig was en gewoon wilde uitproberen of het zou lukken, maar het voelde alsof ik er gewoon geen kracht op kon zetten. Het was onmogelijk om mijn handen los te halen. Een supervreemd gevoel!

Er werd gevraagd door een toeschouwer of hier misbruik van gemaakt kon worden, bijvoorbeeld dat je iemand iets aan kan doen wat ze niet willen terwijl de handen aan elkaar geplakt waren. Om dit te demonstreren gooide Lumen1987 zijn sleutelbos naar mijn hoofd toe, maar omdat ik weg kon duiken bleven mn handen vastzitten. Het is wel zo dat op het moment dat ik dat niet had gekund, dan waren mijn handen losgegaan om mezelf te beschermen.
Achteraf op het feest had ik het er nog met een aantal mensen over, en bleek dat er iemand de dark room in is komen lopen en bijna schreeuwend vroeg of er nog wat leuks gebeurde. Ik heb dit echt totaal niet meegekregen. Daarnaast zaten we onder de trap eigenlijk, en kon je mensen daarop horen lopen, hier heb ik ook niets van meegekregen.

Na de handenplak-fase heeft Lumen1987 mij nog één keer in trance gebracht om het anker weer weg te halen, zodat het niet meer zou werken. Aan het einde van het feest kwam er nog iemand naar mij toe, die ook zijn duim op mijn voorhoofd duwde met de opmerking “Werkt het nog?” Ik vond dit eigenlijk best vervelend, simpelweg om het feit dat ik het Lumen1987 toeliet om dit te doen tijdens de demo, wil dat niet zeggen dat andere mensen dit ook mogen doen.
Al met al was het een super toffe ervaring! Ik had nooit gedacht dat hypnose zo leuk en ontspannen en tof zou zijn, en er zijn zoveel leuke dingen om mee te doen. Ik weet niet of ik zelf nog meer mee ga doen, maar vond het erg leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Plaats een reactie