Ongezonde relaties,

Dit was een coole TED-Talk, waarom? Omdat het abuse victims niet neerzet als redneck Sue-Anne’s die door hun neef-man worden geslagen omdat ze de roadkill niet op tijd hebben klaargemaakt. Nare dingen gebeuren in alle socio-economische lagen. Ook het feit dat ze niet identificeerde als een zielige vrouw vond ik heel tof.

Nu was mevrouw Steiner’s verhaal verschrikkelijk heftig. Maar wat nu wanneer je ongezonde relaties geen geweren bevat die op je hooft worden gezet?

Ik denk dat lang niet alle mensen in een ongezonde relatie niet vertrekken omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Ook geloof ik niet dat alle daders van misbruik dat plannen of het zelfs maar willen zoals in dit verhaal werd gesuggereerd. Nu heb ik niet echt een relevante n-waarde daar ik me op mijn eigen case study baseer. Maar here goes. The story of me:

Waarschuwing vooraf:
Ik ga dit even abuse-light noemen, mijn partner sloeg mij niet, ik heb nooit gevreesd voor mijn leven en was ook niet bang voor represailles als ik weg zou gaan. Soms heb ik hierdoor zelf het idee dat het niet telt, zeker als het verhalen zoals de TED-talk hoor. Mocht je vinden dat ik daarom geen recht van spreken heb, mijn zegen heb je. Ik zal voor de zekerheid toch een Trigger-warning roepen.

Hoe kwam ik er terecht?
B was mijn jeugdheld, de 6 jaar oudere leider van mijn scouting en vriend van mijn ouders. Ik had al een crush op hem lang voordat dat netjes zou zijn geweest. Toen op mijn 18/19e bleek dat hij ook the feelz voor mij had voelde het alsof ik de loterij had gewonnen. Mijn ouders waren nog nooit zo blij geweest met een vriendje en hij vond mij geweldig. Ik was anders dan zijn vorige vriendinnetjes, ik was slim en leuk en met mij zag hij een toekomst. Ik was bijzonder.

Wat was er mis?
B had anger management issues. Niet naar mensen maar naar spullen. Dat klinkt niet zo heel eng tot je om 2 uur ’s nachts op de EHBO zit omdat hij na een discussie je raam heeft ingeslagen en je je heftig bloedende vriendje zonder rijbewijs naar het ziekenhuis hebt proberen te krijgen.

Standaard verloop was: discussie, B sloeg iets kapot, ik schrok daarvan en moest huilen, B voelde zich zodanig schuldig dat hij zichzelf sloeg, ik die hem troosten.

Uitzonderlijke gevallen waren de keer dat ik de was verkeerd aan het ophangen was, en daarop wat geïrriteerd terug zij “Ja als het niet goed is doe je het zelf lekker.” Waarop hij alle was van de muur af trok en deze onder de douche gooide, of de keer dat hij de wasmachine in heeft getrapt. We zijn een keer verdwaald geraakt met de tomtom, dat heeft de tomtom niet gered zeg maar.

Hij had trauma’s van zijn eigen jeugd als gevolg daarvan was de buitenwereld gevaarlijk. Gordijnen moesten dicht en deuren op slot. Als ik even nog iets binnen moest halen en de woonkamer inrende en daarbij de voordeur niet had dichtgedaan was het fout. Mensen hadden binnen kunnen kijken en gingen nu misschien inbreken. De deuren en gordijnen lieten hem zich veilig voelen, voor mij voelde het als een gevangenis.

Waarom bleef ik dan?
The million dollar question. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er me veilig voelde maar ik heb nooit gedacht dat hij mij wat zou doen als ik zou vertrekken. Ik bleef omdat hij mij nodig had. Omdat ik me verantwoordelijk voor hem voelde. Ook bleef ik omdat ik wist voordat we iets kregen dat hij probleem had met agressie, ik had het nog nooit gezien maar hey, als ik het van te voren wist dan moet ik niet achteraf gaan zeiken.

Er zijn nog wel meer redenen, ik was heel ongelukkig en dacht dat als ik hem gelukkig kon maken ik tenminste nog iemand blij had gemaakt. Mijn ouders hielden van hem en belangrijker ik hield van hem. En dat is wat je doet als je van iemand houd, dan blijf je bij ze, want dat is wat liefde is ook al is het kut doorzetten (of zoiets).

Waarom ging ik?
Omdat het uiteindelijk echt stuk was. Houden van was een soort hol concept geworden iets wat ik nog steeds vond dat ik moest maar niet meer voelde. Samen knuffelen op de bank voelde claustrofobisch. En het meest van alle haatte ik de persoon die ik aan het worden was.

Het ten alle tijden vermeiden van conflicten, het toegeven om geen discussies te hebben, de adrenaline stoot elke keer als je een hard geluid hoort, het fysiek voelen van iemand anders zijn spanning. Ik was mezelf niet meer, en deze nieuwe mij was duidelijk niet iemand waar ik het goed mee kon vinden.

Wat wil ik hier nu mee?
Een paar dingen (denk ik).

Ik wil zeggen dat de “dader” in dit soort situaties niet altijd een naar persoon is die dit plant. B had minstens net zo veel last van zijn gedrag als ik dat had. Ik heb hem op het eind gezegd dat hij in therapie moest anders ging ik weg (hij had een enorm wantrouwen voor GGZ) dat heeft hij gedaan. Sterker nog, ik ben alsnog weggegaan en toen ik ging is hij gewoon bij zijn behandelaar gebleven. Ik ben niet boos op hem, het is een goede jongen die dit nooit zo bedoeld heeft en als hij zo weten wat het voor mij heeft betekend zou hij zich vreselijk voelen.

Ook wil ik zeggen dat dat niet betekend dat je niet weg moet gaan. Als een relatie echt ongezond is kan hij/zij het nog zo goed bedoelen en kunnen jullie nog zo veel van elkaar houden er komt een punt dat je moet zeggen “dit is niet gezond voor mij/ons”.

En natuurlijk dat een ervaring als deze je niet zwak of zielig maakt. Zowel het erin terecht komen als het eruit stappen niet. Mijn moeder heeft ooit de niet zoon charmante zin gezegd over een mogelijk nieuw vriendinnetje van B “Maar zij is natuurlijk een sterke persoonlijkheid dus mocht er zoiets gebeuren kan zij het wel aan.” Bzzzt, fout, dank u voor meespelen maar u komt niet langs start en krijgt geen 200 euro.

Zeggen, “Ik wil dit niet meer.” is niet zwak, niet egoistisch, niet laf, het is goed voor jezelf zorgen.

One thought on “Ongezonde relaties,

  1. Lumen1987 schreef:

    Bijzonder sterk stuk meid, dank je!

Geef een reactie

