Verloop Hypno-demo op SamariuM JF (20 juli 2013)

20 juli was er weer een een SamariuM JF. En het was nog goed druk ook. Grofweg 80 man ofzo en dat voor een feest zo dicht op de zomervakantie. Dat heb ik zelf in de 3 jaren dat ik naar de SamariuM feesten ga niet gezien. Ik heb me reuze vermaakt. Maar dat op zich is niet de reden dat ik hierover wilde gaan schrijven. Ik heb op dat feest een hypno-demo gegeven voor een groep van ongeveer 20 man ofzo. En daar valt wel zeker over te schrijven. Voor de mensen die daar naartoe zijn geweest en graag een stukje hebben om op terug te kunnen kijken ter referentie. Maar ook voor hen die pas achteraf te horen hebben gekregen dat die demo er was en het gemist hebben. Bij deze een verslag van de demo voor jullie. Enjoy!

Ik ben begonnen met een uitleg van wat, naar mijn eigen kennis en ervaring, hypnose wel is en wat het vooral niet is. Hypnose is naar mijn eigen persoonlijk ervaring iets ‘mechanisch’. Het heeft naar mijn gevoel totaal niets te maken met magie, spriritualiteit of speciale krachten. De manier hoe hypnose aan mij is uitgelegd (door Guilty en Nichi) is als volgt: Stel, iemand zou tegen jou zeggen dat je jezelf zou moeten slaan. Jou reactie daarop zal waarschijnlijk de lijnen volgen van “Ja dag, bekijk het maar lekker”. Er is een stukje in je brein dat dingen ordeelt en filtert en bepaald wat ermee gedaan wordt, bekend als de “kritische factor”. Het is die kritische factor dat die “bekijk het maar lekker” reactie genereert. Maar stel even voor dat die kritische factor zou ontbreken. Wat denk je dat er zou gebeuren als iemand dan tegen je zou zeggen dat je jezelf zou moeten slaan, en je hoofd niet tegen je zegt dat het geen goed idee of er geen zin in heeft? Mijn gok is dat je dan maar jezelf slaat, gezien je er verder niet bij nadenkt. Vergelijk het maar als iemand je om het zoutvaatje vraagt. Denk je doorgaans ook niet bij stil. Je geeft het gewoon door terwijl je doorgaat met waarmee je bezig was.

Bij hypnose breng je als het ware een achterdeurtje langs die kritische factor aan en breng je iemand in een trance waar je zo een langs de kritische factor kan werken. Wat doet een hypnose-trance nu eigenlijk? Ik vond het dat digitale book die op de Android app-Market te vinden is (Hypnosis for Beginners) wel een mooie en duidelijke uitleg had. Als je jouw brein in een grafiek zou tekenen, waarbij activiteit uitgezet is tegen verschillende onderwerpen, dan al het een redelijk vlakke lijn zijn waarin alle onderwerpen even actief zijn. Bij een hypnose-trance als je als het ware het lijntje beet bij een bepaald onderwerp en trek je het omhoog, en daarbij krijg je een scherpe piek op dat ene onderwerp en de rest wordt significant verminderd om dat mogelijk te maken. Die verhoogde focus op 1 gebied stelt je beter in staat om je meer bewust te worden van bepaalde dingen die anders gefilterd worden. Het proces om iemand van volledig alert in trance te brengen, noemt met een inductie. Je hebt twee grote smaken bij inducties:

  • Je kan je tijd nemen en de persoon die je hypnotiseert (subject) valt op een gegeven moment in trance. Een beetje net zoals je op een gegeven moment gewoon in slaap valt.
  • Je kan een snap/shock induction techniek gebruiken. Dit is een vele snelle manier van iemand in trance brengen en maakt doorgaans gebruik van 2 hoofdingrediënten: Focus en verwarring.

Als iemand eenmaal in trance is, kan je een of meerdere suggesties plaatsen, opdrachten of effecten die plaats gaan vinden. Die kunnen van toepassing zijn tijdens de trance zelf, maar kunnen ook ingezet worden om buiten trance ook nog te werken (dat kent met als een post-hypnotic suggestion). Je kan ook dingen ankeren, wat het proces is van een sterke associatie aanleggen tussen een trigger en gevolg. Een trigger kan een sleutelwoord zijn (bijv. “Slaap”, “Go”, “Kom klaar”), maar kon ook een gebaar zijn, aan bepaalde aanraking, een geluid… het kan eigenlijk alles zijn wat je kan bedenken, zolang het voor die persoon te herkennen is. Als je een gevolg hebt geankerd aan een trigger, kan je bijvoorbeeld iemand terug in trance brengen zonder een hele inductie opnieuw uit te voeren, of kan je iemand op commando klaar laten komen. Het betekent trouwens niet dat je volledige controle over iemands denkpatronen of wil krijgt als hypnotist. De persoon die gehypnotiseerd wordt kan altijd zichzelf uit trance bevrijden of een suggestie afslaan of een anker verwijderen. Als de subject zich verzet tegen jouw hypnose-pogingen of suggesties, kan je maar gewoon inpakken als hypnotist.

In principe is iedereen te hypnotiseren en in principe is iedereen in staat om hypnose uit te voeren. Maar er zijn allerlei factoren die het uiteindelijke effect beïnvloeden. Als iemand je echt niet vertrouwd, zal je als hypnotist de persoon zeer waarschijnlijk niet in trance krijgen, laat staan dat diegene er lang in zal blijven. Als de persoon bang is om diep in hypnose te gaan, zal die persoon pogingen tot verdieping volledig weerstaan en mogelijk zichzelf gewoon weer uit trance halen. Je werkt eigenlijk samen om een bepaald effect voor elkaar te krijgen.

Goed, nu begrijp je hopelijk wat hypnose inhoud en wat het proces erachter is. Maar wat kan ik er nu precies mee? Why should I care? Op dit blog kan je verschillende verslagen vinden van wat ik zoal met hypnose heb gedaan. Gebruik de categorie Hypnose voor een overzicht. Veel leesplezier. Je kan er dingen over vinden zoals onder andere een persoon in water veranderen, hypnose seks en je subject handsfree klaar laten komen of wat je met hypnose voor je Dom zou kunnen doen.

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als hypnotist. De eerste is dat het mogelijk is om valse herinneringen te maken. De subject herinnert zich dingen die niet hebben plaats gevonden. Het beste om dit soort dingen te voorkomen, is vooral op je woordkeuze te letten. Het tweede wat er mogelijk verkeerd gaan is dat er een abreactie kan ontstaan. Dit is dat de subject in een bepaalde nare herinnering of gedachtegang schiet en erin begint te leven. Zo kunnen trauma’s levensecht herbeleefd worden en dat is geen prettige ervaring. Mocht dit je overkomen, kan je het makkelijk oplossen door te vertellen/suggereren dat hetgene wat de subject ziet oplost in het niets en verdwijnt alsof het een droom was. Vervolgens kan je jouw subject weer terug geleiden op wat je wil ondernemen.

Ik heb vervolgens een demo gegeven van een snelle inductie: de Handdrop Induction. Het is makkelijker deze te begrijpen als je het gewoon in actie ziet. Daarom heb ik een mooie video opgezocht op youtube waarin het heel netjes uitgelegd wordt. Tijdens deze inductie breng je focus aan op twee vlakken: de hand op 1 plek houden en visueel naar 1 punten kijken. Het tweede ingrediënt, de verwarring, veroorzaak je door op een onverwacht moment je hand weg te halen. Hierdoor valt de hand van je subject naar voren en mogelijk volgt haar lichaam in dezelfde beweging door. Dat schrikmoment, dat is het moment dat je jouw ‘ga in trance’-command gebruikt. Persoonlijk gebruik ik “sleep” of “slaap” en dat heeft tot nu toe altijd gewerkt. Ik kies er vaak voor om mijn subject diens ogen te sluiten voor ik mijn hand wegtrek, zodat ze het niet visueel aan mij kunnen zien wanneer ik het doe.

Vervolgens heb ik de hypnose wat verdiept. Dit is het proces waarin je iemand dieper in trance brengt en dit helpt je meer dingen mogelijk te maken met hypnosis. Een lichte trance is voldoende om spieren te verstijven of juist intens te laten ontspannen, maar je hebt een diepere trance nodig om bijvoorbeeld pijn-ervaringen te verminderen en nog dieper om je subject dingen te kunnen laten zien die er helemaal niet zijn. Ik heb dit gedaan door de armen van mijn subject te verslappen (dit kan je heel simpel doen door gewoon aan je subject te vragen om intens te ontspannen of dit op te leggen dat dit gebeurd). Als ik de armen zelfstandig en alleen met mijn kracht optil, en kan laten vallen en dat alleen de zwaartekracht zijn werk doet, weet ik dat er een bepaald niveau van diepte is bereikt. Daarna verdiep ik verder door een associatie aan te geven dat elke keer de arm in de schoot van je subject valt, dat hij of zij nog dieper in trance raakt (10x, 100x dieper werkt vaak goed).

Op een gegeven moment was ik overtuigd dat het voldoende was, en heb ik dit niveau van trance verankerd. Dit doe ik door mijn subject te vertellen dat als ik X doe (tijdens de workshop, was dat als ik met mijn duim op haar voorhoofd druk), de subject zichzelf voelt wegglijden in trance, terug naar dit niveau en dat dit volledig vanzelf, automatisch en compleet moeiteloos zal verlopen. Het verankeren van een trance is praktisch als je van plan bent vaker je subject in en uit trance te halen, gezien je dan geen formele inductie meer nodig hebt.

Vervolgens heb ik mijn subject weer uit trance gehaald. Ik gebruik daarbij een optellende schaal van 0 tot 10, maar het maakt eigenlijk niet zo veel uit hoeveel getallen je gebruikt en of je nu op of af telt. Ervaren subjects hebben mogelijk wel een voorkeur ontwikkeld, en maak daar dan vooral gebruik van. Terwijl ik optel, geef ik aan dat mijn subject steeds meer alerter en steeds meer wakker wordt. Rond 9 merk ik op dat mijn subject zich ook helemaal verfrist begint te voelen en bij 10 sluit ik af met een geluidsignaal zoals een vingerknip of in mijn handen klappen. Ik ben dit gaan doen omdat veel subjects het idee hebben dat dit erbij hoort en daardoor werkt het goed om dat als afsluiter te gebruiken. Maar besef dat zo’n signaal geen vereiste is. Ik maakte slechts gebruik van bepaalde vooroordelen die veel mensen hebben als het om hypnose gaat, en de vingerknip is een iconisch voorbeeld hiervan.

Er volgde een nabespreking over hoe de subject het had ervaren. Na deze intermezzo ben ik verder gegaan met het tweede gedeelte: een suggestie plaatsen bij iemand in trance. Ik heb daarvoor gekozen om een suggestie te plaatsen dat de handen aan elkaar geplakt waren met een soort twee componenten lijm. Eerst gebruikte het anker dat ik op het hoofd van het subject had geplaatst om haar weer terug in trance te brengen. Vervolgens verdiepte ik de suggestie weer een beetje met de techniek die ik eerder besproken had. Daarna vroeg ik haar om zich voor te stellen dat ik een goedje op haar handen aan het smeren was, terwijl ik met mijn hand vegen maakte over haar eigen handen. Omdat ze op dat moment klamme handen had, heb ik dat gebruikt om erbij te zeggen dat ze de vochtigheid van het goedje waarschijnlijk ook al kon voelen. Dit met oog om de geloofwaardigheid van de suggestie te vergroten. Daarna deed ik haar handen tegen elkaar, hield mijn handen om de hare, en vertelde ik dat de lijm een tijdje nodig heeft om te zetten. Vervolgens vertelde ik haar dat ze waarschijnlijk begon op te merken dat haar vingers stijver begonnen te worden (door de lijm) en dat ze aan elkaar begonnen te verkleven. Toen ik haar dit zag bevestigen met een licht klein knikje, besloot ik te blazen om de lijm het laatste stukje te helpen uitharden. Vervolgens haalde ik mijn handen van de handen van het subject en legde ik haar uit dat wanneer ze probeerde haar handen van elkaar af te halen, deze alleen maar nog meer aan elkaar vast begonnen te zitten. Het is hierbij nuttig om op te merken dat die vastplakken de kracht groter is dan de krachten die zij zelf oproept op dat moment. En toen ze begon te proberen haar handen van elkaar af te halen terwijl ze in trance was, kreeg ze dit niet van elkaar.

Ik legde haar uit dat ik een trigger op haar arm plaats: dat als ik haar op haar arm 2x tik, dat de lijm compleet en moeiteloos vanzelf verdwijnt in het niets. En dat ze dus haar handen weer gewoon makkelijk van elkaar af kan halen en bewegen. Met deze trigger aangelegd, heb ik haar weer uit trance gehaald. Vervolgens aan haar gevraagd of ze haar handen van elkaar af kon trekken (Noot: wees voorzichtig dat je niet iets zegt als “trek je handen maar van elkaar af”, want wanneer iemand net uit trance is, is diegene vaak nog een paar minuten ‘suggestible’. En als je subject het als een suggestie aanziet, dan zal dit de suggestie van de plakkende handen kunnen overrulen en kan hij of zij de handen gewoon van elkaar af halen.), en ook toen lukte het haar nog steeds niet. Maar dit keer dus terwijl ze niet meer in trance was. Ik vroeg haar om met al haar kracht een tijdje te proberen haar handen van elkaar af te trekken, en terwijl ze nog met de inspanning bezig was activeerde ik de trigger op haar arm door twee maal op haar arm te tikken. En zoals ‘afgesproken’, de handen kwamen daarna moeiteloos van elkaar af en had ze ook geen stijve vingers meer. Ook toen ze daarna weer haar handen tegen elkaar aan deed, bleven ze niet weer opnieuw aan elkaar zitten.

Ik heb op youtube nog even gezocht, en een leuk voorbeeld gevonden in deze video. Het laat de suggestie van plakkende handen zien en ook een trigger die het plakken meteen doet verhelpen.

Opnieuw even een nabeschouwing gedaan en een afsluitende rondvraag. Er werd gevraagd of er misbruik gemaakt zou kunnen worden van hypnose. En naar mijn weten kan dat ook. Hypnose kan gebruikt worden om limieten die mensen hebben te verminderen, waardoor ze misschien meer zouden toestaan dan ze anders zouden hebben gedaan. Een hypnotist zou een kunstmatige verslaving kunnen aanbrengen met hypnose om meer met diegene te willen gaan spelen, en vervolgens de subject deze suggestie te laten vergeten. Er zijn mensen die ‘cursed audio files’ maken, wat een hypnose script is dat nare neven-effecten met zich meedragen. Een anti-rook suggestie is misschien leuk en praktisch, maar als daar ook even een stiekeme suggestie aan wordt toegevoegd dat je de rest van zijn files ook wilt kopen… Maar ik wil er dan ook meteen bij toevoegen: dat is niet veel anders bij andere praktijken in de wereld. Ook daar kom je gewoon scammers tegen of typische figuren die na een leuk bondage spel je verkrachten. Gebruik vooral je verstand als je met iemand gaat spelen. Schroom je niet om naar referenties te vragen bijvoorbeeld.

Volgens mij waren er nog wat vragen, maar ik kan die niet meer herinneren. Sorry!

Als laatste heb ik het geheel afgesloten door “mijn troep” op te ruimen die ik heb achter gelaten. Is wel zo netjes. Je kunt dit doen door aan te geven dat ankers of triggers die je hebt aangelegd geen speciale betekenis meer hebben. Ikzelf gebruik vaak ook nog een fysiek gebaar van dat ik het lostrek en weggooi. Ik denk niet dat het nodig is, maar ik vind het gewoon leuk om te doen. Na de schoonmaak actie heb ik haar weer terug uit trance gehaald en dat was de demo.

Je doet er goed aan om even stil te staan bij het fenomeen ‘even een trigger bij iemand uit te proberen’. Begrijp goed dat een trigger of anker over het algemeen tussen twee personen tot stand gebracht wordt. En daarbij wil ik even benadrukken: met toestemming van persoon A naar persoon B. Dat betekent vaak dat er geen persoon C in dat plaatje aanwezig is. En dat als je dan als buitenstaander iets probeert los te maken wat onder goed vertrouwen tussen twee personen tot stand is gebracht, zeer waarschijnlijk ongewenste intimiteiten probeert aan te slaan. Het lijkt misschien op het eerste gezicht als onschuldig even op iemands arm of voorhoofd tikken, maar er zit een hele onzichtbaar proces achter verstopt. Er kan ook onzekerheid aan de kant zijn van het subject over of het anker of de trigger niet per ongeluk ongewenst af gaat, wat doorgaans alleen maar een negatieve ervaring is.
Daarnaast, vergeet ook niet even verder te kijken kan je neus langs is. Stel, een ‘trance trigger’ gaat af en de persoon voor je zakt weg in een diepe trance. Tsja, en dan? Tot nu toe hoor ik vaak verhalen van mensen die het even voor de gein willen uitproberen en eigenlijk er stiekem vanuit gaan dat het toch niet zal werken en zich dus niet druk hoeve te maken over de gevolgen van hun actie. Maar ik raad je aan om daar toch even stil bij te staan, en er vanaf te zien als je niet zeker voelt over wat je daarna ermee wilt doen of hoe het af te handelen.
Misschien om de impact ervan beter te begrijpen: zomaar iemands trigger/anker proberen af te laten gaan is vergelijkbaar met iemand in diens gezicht te slaan om te kijken of diegene subbig ervan wordt. Of naar iemand kruis te grijpen of te zien of diegene daar opgewonden van raakt. Zo kan het subject het ervaren. Het kan dus nogal als een lompe horken actie overkomen!

Als laatste wil ik nog even afsluiten met links naar nuttige bronnen:

3 thoughts on “Verloop Hypno-demo op SamariuM JF (20 juli 2013)

  1. Alchemilla schreef:

    De kritische factor helemaal omzeilen, ik zie het niet zo snel gebeuren. In de praktijk kun je wel wat remmingen wegnemen, maar niet lijnrecht tegen iemands kernwaarden ingaan. Dan zal iemand toch wakker worden of iig niet erin meegaan. Je wil wordt niet uitgeschakeld, dat weet je, maar ik proef het niet zo in dit stukje.

    Het gevaar ligt naar mijn idee meer in subtielere dingen. Je kunt mensen vertellen dat ze zich beter gaan voelen als ze iets doen, of ze laten struikelen (wat ze niet erg vinden) om ze op te vangen in je armen (waar je geen toestemming voor hebt). En zelfs daar is informatie een prima wapen, waardoor je wat minder makkelijk zomaar meegaat in een suggestie. De muahahaha almachtige evil hypnotiseur lijkt mij meer een stereotype dan een realistisch scenario.

    • lumen1987 schreef:

      Je hebt gelijk, ik heb in mijn artikel niet genadrukt dat je niet in een willoze slaaf veranderd maar dat het eerder is dat je de vrijheid hebt om de suggesties compleet te ontmantelen als je dat echt zou willen. Ik zal het artikel daarmee aanvullen 🙂

  2. […] gespeeld voor een bondage-workshop (wat eigenlijk 1 op 1 zou zijn), kwam Lumen1987 met het idee om een kleine workshop/demo over hypnose te geven. Hiervoor was ik graag proefkonijn, and so it […]

Geef een reactie

