Over body modification, onbegrip en afwijzing.

Guestpost, door Daria

Body modification. Het kan mensen heftige reacties ontlokken. Met enige regelmaat komen er op Fetlife foto’s voorbij van body modifications. De meer “mainstream” tatoeages en piercings zijn de meeste mensen inmiddels wel gewend. Je kunt er van houden, je kunt het verschrikkelijk vinden en alles er tussenin, maar van de gemiddelde tattoo of piercing kijken de meeste mensen niet meer op.

Maar er kan nog veel meer. Op het moment dat mensen die modifications tegenkomen lijken de reacties zich uit te kristalliseren naar twee uitersten: de mensen die er van houden en de mensen die het verschrikkelijk en onbegrijpelijk vinden. Ongetwijfeld zijn er ook mensen die er hun schouders over ophalen, maar die reageren blijkbaar niet.

Enige tijd geleden verscheen deze foto van een penis-bifurcatie in mijn Fetlife-feed. Bifurcatie is een type body modification dat over het algemeen heftige reacties ontlokt. Zo ook deze foto. Een aantal voorbeelden van de reacties onder deze foto:

De vier positieve reacties:
“What a beautiful picture! Its amazing how soft and tender the penis looks in this photograph.”
“Very nice mod”
“GENIAL SPLITTING FOCKING LIKE BUT DONT WANT TO HAVE”
“Cool…”

Een deel van de negatieve reacties:
“thats an ugly vagina lol”
“its a bit deformed :P”
“This is one of those times where I should have gone bowling instead of surfing Fetlife on a Wednesday afternoon.”
“het lijkt mij toch niet helemaal gezond…”
“Sick…”
“pretty sick indeed..”
“dat is toch niet echt, daar kan je niks meer mee…. iehhhllll”
“Ok.. im getting quite a bit nauseated by this…”
“dan spoor je niet is mijn mening”
“nee dan kan dat ook niet lijkt mij”
“Waarom moest dit in me feed :-(“
“dit is misvorming. Ik heb er niets mee.”
“ik denk alleen maar euh.. HUH??? waarom zou je vrijwillig zoiets met jezelf doen? Eigenlijk wil ik het niet eens weten.. ;(“
“Is dit echt? Ik kan me niet voorstellen dat er artsen bestaan die dit zomaar zouden doen. En als je dit zelf gaat doen ben je natuurlijk niet helemaal in orde in je bovenkamer.”
“Fake… maar wel shocking fake.”
“i just threw up in my mouth a little…”

Deze foto was ook een reden voor Lumen1987 om hier een blog over te schrijven. Laat ik voorop stellen dat ik de heftigheid van de reacties op zich begrijp. Het is niet meer dan menselijk dat we niet alles begrijpen of ons in alles kunnen inleven.

Maar dit zijn BDSM-ers, die zo reageren!

Natuurlijk, niets menselijks is ons BDSM-ers vreemd, we zijn net echte mensen 😉 Maar toch. BDSM-ers. Hoe vaak hebben we het er samen niet over, op Fetlife? Over het onbegrip dat wij tegenkomen. Over vanilla’s die ons verkeerd begrijpen, over hoe ze het helemaal verkeerd zien als ze over ons zeggen “het lijkt mij toch niet helemaal gezond…, sick…, pretty sick indeed.., dan spoor je niet, waarom zou je vrijwillig zoiets met jezelf doen?, als je dit zelf gaat doen ben je natuurlijk niet helemaal in orde in je bovenkamer”.

Ik vind het erg ironisch dat er door sommige BDSM-ers met zo veel onbegrip en afwijzing wordt gereageerd op body modification, terwijl er door sommige vanilla’s op precies dezelfde manier wordt gereageerd op BDSM. Weet je; je hoeft het niet mooi te vinden. Ik verwacht niet dat iedereen body modifications mooi vind of er graag naar kijkt. Maar: als je niets goeds te zeggen hebt, zeg dan niets. De persoon die deze modification heeft is er blij mee, heeft dit gewild. Waarom is het dan nodig om in twintigvoud te komen melden dat deze persoon ziek in zijn hoofd is? Zou jij daarop zitten te wachten?

De laatste tijd lijkt er vooral nog lacherig over te worden gedaan, maar ik vind “Your kink is not my kink, but your kink is OK” nog steeds een mooi principe. Of nog beter: “My kink is ok for me, your kink is ok for you, and though I may never comprehend, I will strive always to accept.” Geplukt uit deze geweldige writing op Fetlife.

Want daar gaat het wat mij betreft om. Je hoeft het niet zelf te willen, je hoeft het niet mooi te vinden, je hoeft het niet te kunnen begrijpen. Maar ik vind het wel zo beleefd en volwassen als je accepteert dat de ander dit blijkbaar met hun lichaam wil (laten) doen. Net zoals jij als BDSM-er dingen met jouw lichaam wil (laten) doen die niet iedereen zal begrijpen of willen.

Op de “dan spoor je niet”-opmerking volgt over het algemeen de “waarom zou je zoiets met jezelf doen?”-vraag. In reactie op deze vraag ben ik een goed stukje tegengekomen in een FAQ op BME, een body modification website:

Why would someone want to have this body modification? This is a rude question that no one should feel obligated to answer to anyone but themselves. But to generalize, people get a certain body modification for the same reasons people would get any tattoo or make any permanent change to themselves — because it makes them happy or feels right in some way. Because they like the way it looks. Because it suits them spiritually. Because they find it sexually appealing. Because they want to differentiate themselves from others. Because they feel tattooing has gotten too mainstream and want something more socially offensive. Because they saw it in a dream. Because it appeals to them as an artist. Because they want to make a political statement. Because they’re mad at their mommy for not hugging them enough. Because it’s none of your business.

Desondanks ben ik bereid mijn antwoord te geven op de “waarom zou je zoiets met jezelf doen?”-vraag.

Van zowel body modification als BDSM krijg ik een gevoel van macht en controle over mijn lichaam. Het gevoel dat ik deze dingen (piercings, tattoos, needleplay, cutting, impactplay etc.) met mijn lichaam kan laten doen, dat IK daarvoor kies, dat IK die macht en controle heb over mijn lichaam. Het maakt mijn lichaam meer “eigen” en het geeft me een enorme kick.

“I’m the one who’s in complete control of my body and my life — and I’m doing something to my physical self that no one can ever take away from me.”

Daarnaast vind ik mijzelf mooier met modifications. Zoals iedereen heb ik mijn onzekerheden over mijn lichaam. Maar ik ben trots op mijn modifications en vind ze ontzettend mooi. En dat zorgt ervoor dat ik trots ben op mijn lichaam en me mooi kan voelen.
“My modifications make me feel beautiful, they make me feel like me.”

En ik ben trots op mijzelf dat ik de pijn kan doorstaan die nodig is om mijn modifications te krijgen. Net zoals ik trots ben op mijzelf als ik pijn heb doorstaan voor mijn Dominant, tijdens een BDSM-spel. Het geeft mij vertrouwen in mijzelf, dat ik pijn aankan, dat ik moeilijke situaties aankan. “Ik kan dit!”

En het ondergaan van modifications leert mij over pijn, net zoals BDSM dat doet. Het leert mij heel tastbaar dat pijn een signaal van mijn lichaam is. Pijn kan een signaal zijn dat er iets mis is. Op het moment dat ik getatoeëerd wordt weet ik dat er niets mis is, dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. En dus kan ik de pijn laten komen en laten gaan, ik hoef er niets mee te doen en ik word er niet ongerust of angstig van. Tijdens het genezingsproces is de pijn een signaal dat ik een wond heb en dat ik mijzelf moet ontzien. Daar luister ik naar en dus hoef ik me wederom geen zorgen te maken over de pijn.
Mijn modifications, net zoals mijn ervaringen met BDSM, leren mij dat pijn niet kwaadaardig is. Dat pijn een signaal van mijn lichaam is waar ik naar kan luisteren en waar ik niet bang voor hoef te zijn. En daar heb ik weer heel veel aan op een ander gebied: namelijk bij de pijn die ik ervaar door de reuma die ik heb. Dankzij body modifications en BDSM leer ik pijn kennen, accepteren en ermee omgaan. En dat maakt het iets makkelijker om met de reumatische pijn om te gaan.

Zoals misschien duidelijk is geworden zijn body modification en BDSM twee aspecten van mijn leven die héél dicht tegen elkaar aanliggen, met dezelfde onderliggende gevoelens en motivaties.

En daarom doet het me zo’n verdriet als BDSM-ers met zoveel onbegrip en afwijzing reageren op body modification. Voor mij zijn het twee zijden van dezelfde medaille.

Wij zijn allemaal de freaks, de weirdo’s. Wat zou het mooi zijn als we daarin samen sterk konden zijn, in plaats van elkaar onderling ook nog eens af te wijzen.

“My kink is ok for me, your kink is ok for you, and though I may never comprehend, I will strive always to accept. We, are not normal. Normal is a setting on the dryer.”

2 thoughts on “Over body modification, onbegrip en afwijzing.

  1. Didier schreef:

    Hele goede blog! Ik zou zelf geen “heftige” bodymod willen, maar respecteer iemand die dit wel wil of heeft.

  2. Jericho schreef:

    Dank je wel voor deze goed geschreven blog post! Ik vind die negatieve reacties wel heel erg ironisch. Ze doen precies hetzelfde als wat “normalen” doen tegen BDSM’ers alleen ligt hetgeen wat veroordeeld wordt op een ander deel van feitelijk hetzelfde spectrum. Nogal bekrompen.

Plaats een reactie