Eigen identiteit

Tijdens de laatste vergadering van het jaar op mijn werk gebeurde er iets speciaals. We kregen te horen dat een collega van ons eindelijk zijn echte naam weer mag gebruiken. Hij is nl een vluchteling en kon destijds niet zijn eigen naam houden omdat dat te gevaarlijk was. Mijn baas vertelde toen dat hij het heel belangrijk vond dat de desbetreffende collega weer zijn eigen naam kon gaan gebruiken omdat het een onderdeel is van je eigen identiteit en dat je die niet hoort te verbergen.

Toen hij dat zei raakte dat iets bij mij. Ik vind nl dat BDSM voor mij ook een onderdeel is van mijn eigen identiteit en toch moet ik die wel verbergen op mijn werk. Toen ik twee jaar geleden begon met mijn eerste stage in dit werkveld heb ik heel bewust een aantal zaken weer dichtgegooid. Twitter onder een nick en onherkenbare foto, alsook dit blog. Dat terwijl ik juist een tijd ervoor had besloten overal gewoon mij echte naam te gaan gebruiken. Ik vind nl dat het feit dat ik aan BDSM doe niets te maken heeft met mijn functioneren en daarom dus ook niet verborgen zou moeten blijven.

BDSM is nl een groot deel van mijn leven. Nu wil ik echt niet tot in detail mijn seksleven gaan bespreken met mijn collega’s, maar zou het wel moeten kunnen benoemen. Iemand die homoseksueel is kan dat tegenwoordig toch ook. Maar toch moet ik vaak liegen over wat ik ga doen in het weekend, ervoor zorgen dat mensen niet per ongeluk mee lezen op mijn telefoon en zien dat ik een kusje geef aan 1 van mijn andere partners dan mijn kleintje. Het voelt stiekem en alsof ik idd een deel van mijn eigen identiteit moet verbergen. En ook al doe ik dat nu dus al meer dan twee jaar, vrolijk wordt ik er nog steeds niet van helaas…

2 thoughts on “Eigen identiteit

  1. Daantje schreef:

    Het open zijn over een onconventionele relatievorm (aseksuele friends with benefits met iemand die een vaste relatie heeft). Is soms al lastig genoeg. Gelukkig is dit nog niet zo taboe, vooral omdat er geen seks in voorkomt. Maar toch is dat al lastig genoeg om uit te leggen. Omdat men toch altijd uitgaat van een eenvoudige monogame relatie. Ik treed maar niet in detail over de inhoud van onze dates, maar ik vind het wel jammer dat ik best nog wel eens moet liegen over mijn weekenden. Een groot speelfeest is bij mij op zijn best ‘iets met een burlesk thema’ maar meestal niet veel meer dan ‘oh feestje’. Zelfs vertellen dat ik gewoon een fijne rugmassage heb gekregen vind ik al lastig.

    Ik hoef inderdaad niet in detail te treden, maar gewoon niet meer hoeven liegen. Dat zou fijn zijn.

  2. Alchemilla schreef:

    Ik zou ook heel graag meer open zijn over de grote lijnen. Het voelt niet eerlijk wat ik doe, maar ik verwacht teveel gedoe van wel open zijn naar iedereen. Ik geef mensen liever geen munitie om me mee te raken.

Geef een reactie

