Partners vergelijken

Soms betrap ik mijzelf erop dat ik terug denk aan hoe dingen vroeger waren verlopen bij een vorige partner en hoe dat nu eigenlijk verloopt. En elke keer dat ik dat doe, geef ik mijzelf een schop onder mijn kont dat ik zoiets niet moet doen. Want ik vind het eigenlijk niet fair richting mijn huidige partner. Ik vind het ook niet fair als het naar mij toe gedaan zou worden. Want we zijn immers niet de ex!

Het probleem dat ik met het vergelijken van partners heb is dat ik personen bijzonder slecht vergelijkbaar vind, relatie technisch gezien. Je kan mij niet echt overtuigen dat er een persoonlijk algoritme te schrijven is waarmee je alle mogelijke partners aan kan toetsen en kan sorteren. Niet als het om een diepgaande relatie gaat, niet wanneer je als doel voor ogen hebt om jaren samen te zijn. Het is appels met peren vergelijken. Immers, zou het wel kunnen dan moet er op z’n minst een dating site daarop ingesprongen zijn om dat algoritme hun ‘core business’ te maken.

Ik hoor wel eens mensen die non-mono relaties hebben het hebben over dat partner A bepaalde ‘needs’ beter weet te vervullen dan partner B. En daar is op zich niets mis mee. De grootste meerwaarde van een non-mono relatie is dat je de situatie kan verrijken met een eventuele extra partner, hetzij tijdelijk hetzij op meer vaste basis. Maar waar het mij gaat wringen is wanneer ze niet op zoek lijken te zijn naar verrijking, maar naar vervanging. Iets wat je ook kan opmerken bij notoire ‘seriële monogamisten’, die continue van partner naar partner lijken te hoppen. Dat ze over hun huidige partner praten alsof diegene enkel een tussenstop is richting het uiteindelijke ideaal plaatje dat ze in hun hoofd of hart hebben. Ik beschouw dat niet als een bijzonder vruchtbare bodem voor een relatie. Ik hoop dat je in zo’n situatie dan ook de ballen toont en dat aan je partner te vertellen. En als diegene er niet mee zit, dan goed voor jullie. Dan zitten jullie op een lijn. Maar als dat niet het geval is, dan ben je naar mijn gevoel de ander eigenlijk voor aan het liegen, zeker als die andere een ‘comitted relatie’ verwacht.

Het laatste waar ik persoonlijk ook enigszins allergisch op kan reageren, is wanneer bepaalde eigenschappen volgens de ander te kort schieten, gezien een vorige partner daar wel in voldeed. Het is doorgaans al niet prettig om te horen als je ergens in te kort schiet. Maar soms kan je juist wat met die feedback. Maar wanneer een vorige partner in de mix gedaan wordt, is dat net zout op een open wond doen. Net een extra negatieve draai en de situatie geven. Ik snap daar eigenlijk de meerwaarde niet van, behalve als je de ander net wat meer pijn wilt doen met je opmerking. Want extra motiverend zal het denk ik niet snel werken. En nu ben ik zelf soms wat koppig, en dat is zo’n ‘argument’ voor mij voldoende om de kont in de krib te willen gooien. Of een opmerking naar je hoofd te slingeren dat je vast heel gelukkig was bij de ander. Daarnaast is wat een vorige partner deed, geen garantie dat je huidige partner dan op die manier in elkaar steekt of bereid is om aan te passen in die richting. Soms moet je gewoon leren leven met bepaalde eigenschappen, omdat je er ook weer andere dingen voor terug krijgt. Misschien dat diegene heel er goed kan koken, goede support biedt of bruist van leuke ideeën om samen wat te ondernemen.

Er is naar mijn mening maar 1 manier van vergelijken die er echt toe doet: ben ik werkelijk gelukkig bij deze persoon? Als het antwoord daarop ja is, dan zit je goed. Kan je geen volmodig ja daarop zeggen, dan lijkt het mij het beste om je gevoel te delen met de ander. Mogelijk dat je verwachtingen wel waar gemaakt kunnen worden. En misschien schept het discussie die de relatie kan verdiepen. En ja, er bestaat ook het ‘risico’ dat de relatie dan stuk loopt. Persoonlijk zie ik dat dan als een ‘voordeel’, want blijkbaar zat je dan toch op de verkeerde plek bij de verkeerde persoon. En is je affectie mogelijk bij een ander beter op z’n plek.

-Lumen1987

Geef een reactie

