Speelpartners

Laatst vroeg iemand me wat ik eigenlijk verstond onder een speelpartner en wat het verschil is met een ‘gewone’ partner. Een heel simpele vraag, maar ik moest toch best even nadenken. Ik heb namelijk verschillende mensen in mijn leven in verschillende rollen die soms ook nog in elkaar overlopen.

Met een speelpartner speel ik in ieder geval, voor zover is het duidelijk. Mensen die ik mijn speelpartner noem, zijn deel van mijn kinkleven over een langere termijn. Ze krijgen wel iets mee van mijn vanille leven, maar vooral dat stuk dat meteen relevant is, bijvoorbeeld waarom ik niet lekker in mijn vel zit en dus minder kan hebben. Een speelpartner kan een vriend(in) met kink-benefits zijn of iemand die ook op vanille vlak een partner van me is.

In een los spel speel ik met iemand zonder dat ik specifiek verwacht dat dat vaker gaat gebeuren. Het kan dan gaan om een onbekende, een kennis of een vriend, als ik er maar een goed gevoel bij heb. Dit gaat nog meer om wat we op dat moment doen en een stuk minder om wie we verder nog zijn.

Een kennis zou ik definiëren als iemand die ik weleens zie, maar waar ik niet actief contact mee onderhoud. Soms zeg ik vriend als ik kennis bedoel, omdat meer mensen om me heen dat doen en ik het dan vervelend vind om dan wel dat verschil te maken.

Een vriend is voor mij iemand waar ik actief mee in contact probeer te blijven, ook al is het maar af en toe. Echt goede vrienden heb ik niet in busladingen vol, ook omdat ik daar als introvert gewoon niet gelukkig van word. Naast contact verwacht ik van vrienden dat we elkaar helpen, steunen en een beetje op de hoogte houden van grote gebeurtenissen als nieuwe relaties of verhuizingen. Kinky vrienden ben ik veel meer geneigd uitgebreid te vertellen over mijn kinkleven en foute plannen dan kink-kennissen.

Een friend with benefits is voor mij een vriend waar ik ook sexy of kinky dingen mee doe, maar waar ik geen romantische gevoelens voor heb.

Een partner (vriend/vriendin) is voor mij iemand die nog veel meer van me ziet en en waar ik op romantisch niveau aan gehecht ben. Ik heb minder het gevoel dat ik een partner moet entertainen als ze over de vloer zijn en ik filter wat ik zeg net iets minder. Als poly-persoon kan ik meerdere partners hebben, hoewel mijn grens denk ik op twee of drie ligt qua praktische invulling. Het is leuk dat je van veel mensen houdt, maar je moet ook nog kunnen rusten en alle andere dagelijkse dingen gaan ook gewoon door.

Hoewel sommige mensen tegen hiërarchie in partners zijn, is er voor mijn gevoel wel een verschil tussen iemand die in hetzelfde huis woont en je heel vaak ziet en een partner die je om de week of nog minder vaak ziet. Niet dat de een beter is, maar veel gedeelde ervaringen scheppen wel een ander soort band. Een partner kan ook een speelpartner zijn, maar dat hoeft voor mij niet.

Maar goed, dat is dus een beetje hoe ik de mensen om mij heen label. De grenzen zijn wat wazig, soms zie ik iemand lang niet en verwatert het contact en soms verschuift iemand van alleen speelpartner naar partner en speelpartner. En dat was dus best nog even nadenken; ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat mijn defintie van ‘romantische gevoelens’ nou precies is…

Geef een reactie

