Helemaal los gaan

Een tijdje geleden las ik een reclame stuk over een lokaal feest café. Allemaal kracht termen vlogen je om de oren; hoe gezellig het daar altijd is, de tofste mensen die daar komen en dat het de ideale plek is om helemaal los te gaan. Nu ben ik nooit een feestbeest geweest. Op de middelbaar school ging ik niet naar de disco. Ik ging niet naar de pub. Ik zag er gewoon de lol niet van in, van het dronken willen zijn en van dansen tot laat in de nacht. Ik zat liever thuis een film te kijken of te gamen of een bordspel te spelen. En op tijd naar bed, want dan kan je heerlijk slapen.

Feestjuh?

Vroeger zou ik zo’n advertentie onbegrijpend opzij gezet hebben als stom. Maar nu begrijp ik wat de aantrekkingskracht van zo’n gelegenheid is! Het muntje is gevallen voor mij, als het ware. En hoewel ik nog steeds geen feestbeest ben, probeer ik toch een vergelijkbaar iets na te streven. En velen anderen in de kink scene net zo, lijkt me. En dat is even helemaal los te kunnen laten van het keurslijf, even alles achter je te zetten, en compleet in een soort hedonistische roes te raken. Eigenlijk een stuk escapisme.

In mijn post over needs in de BDSM had ik aangegeven dat een van de primaire benodigdheden voor mij als sub zijnde, hulpeloosheid is. Dat ik het zo heerlijk vind, omdat het mijn wereld dan simpel en eenvoudig maakt. Dat tijdelijk uit de normale wereld stappen een heerlijke manier is om te kunnen ontspannen. Bondage is daarvoor mijn medium. Maar voor anderen kan dat dansen tot laat in de nacht zijn, waarbij je op een gegeven moment in je endorfine rush terecht komt. Of andere mensen zoeken de alcohol roes op en weer anderen zoeken hun heil in het versieren van mensen in de hoop met een scharrel de avond gezellig te kunnen maken. En wéér anderen duiken misschien gewoon in een goede World of Warcraft raid.

Het is grappig hoe ik vroeger dat gedrag eigenlijk met minachting had benaderd. En dat eigenlijk nog steeds doe. Bijna voel ik me elitair verheven boven het volk dat alcohol of drugs nodig heeft om zich te kunnen ontspannen of vermaken. Terwijl het einddoel grotendeels hetzelfde is. Misschien spreekt het feit dat ik alcohol over het algemeen niet lekker vind daar een rol in? En waarschijnlijk ook wel een stukje opvoeding. Maar nu ik die advertentie zo las, begrijp ik nu wel de lol van bijvoorbeeld iets als een verf feest of een “Holland is het best!” feest. Het is de gelegenheid om even compleet door te kunnen slaan. Even de wereld laten voor wat het is.

-Lumen1987

Geef een reactie

