Goede zorgen

Waarschijnlijk is iedereen het wel met mij eens dat ziek zijn soms flink waardeloos kan zijn. Zo zat ik zelf vermoeid, snotterend en hoestend het afgelopen weekend door te brengen. Niet echt het meest leukste wat je kan doen in je weekend!

Een erg prettige eigenschap van een relatie hebben met iemand, is als diegene je graag verzorgt wanneer je je nogal slecht voelt. Wanneer je partner net als een warm dekentje om je heen ligt. Voor je zorgt, je instopt of de figuurlijke schop onder je kont geeft om niet zo koppig te zijn en naar een dokter te gaan of medicijnen te nemen. Op zulke momenten is het best prettig als iemand even de overhand neemt en ervoor zorgt dat je snel geneest.

Ik ben bijvoorbeeld een nogal koppig persoon, als het om ziek zijn gaat. Ik ben zo’n persoon die vind dat die geen tijd heeft om ziek te zijn. Dat mijn weekend veel te waardevol is om ziek in te wezen, en dat ik te graag productie draai op werk en dus dan eigenlijk niet ziek wil zijn. Ik ben niet zo’n fan van pijnstilling en ik neem ze zelf eigenlijk in wanneer de pijn boven een relatieve 3 uit 10 uitkomt, of voor het slapen. Dit heeft als gevolg hebben dat ik op een gegeven moment knorrig en vermoeid kan raken van de pijn. Ik kies er vaak voor om toch naar werk te gaan als ik een beetje ziek ben, al ben ik wel eerlijk naar mezelf en de baas in dat als ik het gevoel ben dat ik significant minder productief ben vanwege mijn ziekte dat ik dan wel naar huis vertrek. Enkel heb ik eerder dat het werken mij voldoende aanleiding biedt van de ziekte, dat ik er meestal niet echt laat meer van heb als ik op tempo raak. Enkel jakkert hetgeen wat ik onder de leden heb ook rustig door, zonder dat mijn lichaam de rust krijgt om de ziekte even uit mijn lijf te jagen.
Gelukkig ben ik vrij weinig ziek, dus hoef ik mij er weinig druk om te maken. Maar momenten zoals gisteren maken mij hier wel bewust van.

Het is dan ook fijn dat mijn vriendin mij aanmoedigt om te stomen, zodat mijn luchtwegen en bijholtes wat slijm vrij kunnen raken. Me motiveert om een pijnstiller te nemen, zodat ik even minder zielig hoef te voelen (en ook wat gezelliger ben, wat ik eigenlijk ook wel prettig vind). Ik voel mij dan ook erg geliefd.

Zelf zorg ik ook graag voor mijn partner als die ziek is. Ik probeert haar dan te helpen een goede bedrust te geven, dat ze zich zo goed mogelijk voelt en neem ik wat huishoudelijke taken voor haar op me. Maar vooral haar veel besprenkelen met liefde, dat is zeker een voornaamste. Ik vind het ook gewoon erg prettig als ik mijn vriendin kan behoeden van pijn of ongemakken.

-Lumen1987

Geef een reactie

