Mosterd

Hoe laat is te laat?

Ik heb het al honderd keer gezegd: ik denk soms teveel over dingen na. Soms denk ik zo lang over dingen na, dat ik ga twijfelen of het niet te laat is om er nog iets aan te doen. Ik heb me bijvoorbeeld weleens bijna een half jaar ongemakkelijk gevoeld bij iemand die me ongevraagd had aangeraakt op een (vrij onschuldige) manier die ik niet fijn vond. Ik vond het vervelend dat ik op dat moment een beetje bevroor en niets zei en later vond ik eigenlijk dat ik er inmiddels wel overheen moest zijn.

Hoe dat afliep? Omdat ik die persoon tegen bleef komen, heb ik uiteindelijk toch een berichtje gestuurd dat het niet okay was en dat het me nog steeds ongemakkelijk liet voelen. Ik kreeg een gemeend excuus en dat was voor mij genoeg. Toen iemand me later vroeg of ik er problemen in zag als ze speelden, heb ik eerlijk verteld wat er gebeurd was en hoe die persoon omging met mijn feedback. Ze hebben samen gespeeld en het ging goed, dus alles was prima verder.

Ik weet eigenlijk niet of er in dit soort dingen echt iets is als mosterd na de maaltijd. Als iets je dwars blijft zitten, dan is het dus nog actueel. Maar blijkbaar heb ik ergens de verwachting opgedaan dat er een houdbaarsheidsdatum zit aan negatieve gevoelens, dat er een norm is voor hoe lang ik iets erg mag vinden. Ik denk wel dat als de ander het niet of nauwelijks meer weet, het lastiger wordt om een oplossing te verzinnen waar die aan mee kan helpen. En soms kan of wil iemand niet meewerken, maar ik weet dat sommige therapeuten je dan alsnog een brief laten schrijven (en niet verzenden, dus) met wat je wilt zeggen tegen die persoon. Dus eigenlijk is laat beter dan nooit en er is voor jezelf geen te laat zolang je er nog profijt van hebt gehad, als is het maar een dag!

Geef een reactie

