Overstromen

Ik ben soms best wel een binnenvetter, ik kan een hele tijd rondlopen met iets wat me dwars zit. Soms weet ik niet eens hoe erg iets me dwars zit, totdat ik het eruit gegooid heb. En ondertussen kan dat overstromen naar andere stukken van mijn leven, zonder dat ik er erg in heb.

Laatst waren er twee mensen waar ik al een hele tijd geen contact meer mee gezocht had, maar waar ik toch het gevoel had dat ik het niet goed had afgerond. Dat bleef toch een beetje op de achtergrond zeuren en uiteindelijk heb ik ze (ieder apart dus) gevraagd of ik nog iets mocht zeggen. Ik had dan wel behoefte om te praten, maar dat is geen garantie dat iemand anders er nog zin in heeft, even checken dus maar het mocht. Het was online, dus het voelde wel wat raar, maar dat was eigenlijk wel prettig omdat de afstand het wat minder hard liet aankomen bij mij. Toch heb ik nog wel een traantje laten vallen. Ik was opgelucht en vreselijk blij dat ze allebei me niet meer echt iets verweten, terwijl ik zelf al een hele tijd dacht dat ik veel duidelijker en meelevender had kunnen zijn. Ik vond het heel moeilijk om daar na al die tijd nog op terug te komen, maar het zat me gewoon dwars.

Het opvallende was, dat toen dat uit de lucht was, ik me opeens een stuk lichter voelde. Ik had echt geen idee dat ik er zo mee zat. Ik merkte zelfs dat het stiekem al een tijdje een soort van lichte schaduw wierp over hoe ik me voelde ten opzichte van mijn primaire/samenwoon-partner en speelpartner. Ik had bijvoorbeeld toen meer behoefte om alleen te zijn en samen dingen doen voelde ook al snel als veel ‘werk’ en gedoe. Daarnaast was ik met een van mijn ‘losse eindjes’ in het verleden in een situatie beland die achteraf gezien helemaal niet fijn was; eentje waar ik me liet overhalen om vaker te spelen en vaker als dominant te spelen dan achteraf gezien voor mij werkte (ook D’s zijn hier niet automagisch immuun voor). Dat was denk ik van ons allebei niet een heel bewuste keuze, we hadden gewoon erg verschillende behoeften. Maar ik merk wel dat ik daarna overdreven streng werd in het bewaken van die grens, terwijl ik het eigenlijk heel erg leuk vind om iemand klein te krijgen. Een simpel gesprekje met die persoon en wat weken later, merk ik dat ik al wat meer ontspannen reageer en meer zin en lol heb in die kant van mij.

Ik heb verschillende partners en ook nog werk, huishouden en hobbies. Elk daarvan kan soms opeens vreselijk veel energie slurpen, terwijl ik redelijk stabiel ben qua hoeveel ik kan uitrichten in een dag. Dat betekent dat er ergens iets niet gedaan wordt omdat ik met iets anders bezig ben. Dan is het mijn verantwoordlijkheid om het zo snel mogelijk op te merken en op te lossen, want voor je het weet, stroomt het over en lijdt alles eronder. Maar ik ben ook heel blij als iemand me helpt uit te vissen wat er mis is, want soms heb ik blijkbaar nogal een plaat voor mijn kop…

Geef een reactie

