Je eigen ding kunnen doen

Relaties betekenen voor mensen verschillende dingen. Voor sommigen is het samen wakker worden en samen slapen. Voor anderen is het er samen op uit trekken en gezamenlijk iets ondernemen. Voor weer anderen draait het om de liefde voor elkaar of blind wederzijds vertrouwen. Maar hoe je het ook bekijkt, het woord samen komt vaak daarin terug.

En dat samen is doorgaans erg leuk en de grote meerwaarde van het hebben van een relatie. Het zorgt meestal voor de magische formule 1+1=3: het geheel is groter dan de som van diens delen. Maar we zijn mensen met hobby’s. Hobby’s waar we soms heel passioneel over kunnen zijn. Hobby’s die soms niet goed samen te delen zijn, omdat de andere partner er zelf niets aan vindt of omdat ze niet samen uitvoerbaar zijn. En dit kan nog wel eens tot spanningen leiden.

Zo vind ik het leuk om zo nu en dan te programmeren in mijn vrije tijd. En coderen is doorgaans niet echt een activiteit dat ik samen met een vriendin zou kunnen ontplooien, tenzij ze ook plezier heeft in coderen. En die kans is behoorlijk klein te noemen. Maar ik vind het ook erg leuk om dingen samen te doen, zoals een serie kijken, te wandelen in het zonnetje, gamen of samen aan een bordspel. En als mijn vriendin er is, of ik bij haar, dan ontplooi ik deze dingen in plaats van dat ik aan het programmeren sla of dat ik aan mijn miniaturen ga verven.

Nu zie ik mijn vriendin regelmatig, wat heel fijn is. Enkel heb ik vaak dat ik dan alleen dingen wil doen die we samen zijn. Dus ik check meestal mijn mail niet, of mijn social media. Ik ga dan niet voor Think about Kink schrijven, want ik doe dan liever iets samen met haar. Met als gevolg dat andere dingen door mijzelf op de lange baan gezet worden. Terwijl dat helemaal niet hoeft van haar! Ik leg eigenlijk die grenzen zelf op, terwijl dat helemaal niet nodig is. Toch voelt het voor mij normaal om te doen. Maar toch een keertje uitgeprobeerd, en haar uitgenodigd om op een doordeweekse avond gewoon samen diner te hebben en daarna ons eigen ding te doen bij mij thuis. Zij wat gamen en daarna film kijken, terwijl ik wat miniaturen ging verven en halverwege de film aansloot.

En dat was ook erg fijn om dat te doen. Tijdens het eten kan je lekker bijpraten met elkaar over jouw dag of over afkomende evenementen en nog andere dingen. En daarna in dezelfde ruimte elk wat voor zichzelf doen en af en toe een kus, zoen of knuffel halen. Dat was voor mij toch wel de grote meerwaarde daaruit: het fysieke contact en oogcontact dat je dan kan hebben. Mensen die samen wonen herkennen dit waarschijnlijk wel: samen je eigen ding doen.

Best part about relationship: being alone with someone else

Nu denk ik niet dat dit een veel voorkomende valkuil is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een vergelijkbare situatie hebben als ik, waar ik mijn vriendin op 4 dagen in een week zie (een doordeweekse avond en de vrijdag avond plus weekend) terwijl je niet samen woont. Maar voor hen die het wel doen, kan ik het zeker aanraden om niet continu alles met elkaar te willen doen. Geef zeker elkaar de ruimte om ook dingen te doen van elkaar. En als je net als wij heel graag gewoon samen wilt zijn, dat het ook geen probleem of einde van de wereld (of relatie) is om soms ook gewoon je solo-hobby te doen terwijl je partner hetzelfde doet!

-Lumen1987

2 thoughts on “Je eigen ding kunnen doen

  1. Piripiri schreef:

    Is het sowieso niet belangrijk om je eigen ding te blijven doen. Ooit is ze van je gaan houden. Waarschijnlijk omdat je bent wie je bent en doet wat je doet. Verander dat en je veranderd misschien juist dat gene waar zij van houdt. Ik denk dat het een grotere valkuil is in relaties dan je denkt. Daarnaast is het aanhouden van je eigen hobby’s ook een goed vangnet wanneer het mis gaat, hebt ik uit eigen ervaring geleerd.

  2. Alchemilla schreef:

    Ik denk dat meer mensen dit wel herkennen. Als je samenwoont, is het ook erg balanceren tussen teveel samen zijn en je alleen voelen. In het begin ben je nog heel erg verliefd-verliefd, maar na een tijdje wil je dat ook weer integreren in je leven van ‘ervoor’.

    En dan hebben sommige mensen ook nog een verschillende behoeften daarin, dat is ook best een lastige.

Geef een reactie

