Eerlijk zullen we alles delen

Een flink tijdje terug ben ik samen met mijn vriendin naar een non-mono praat avondje geweest. Dit is een clubje mensen, wisselend in aanwezigen, die graag willen praten over onderwerpen die raakvlakken hebben met meerdere partners hebben of ambiëren te hebben, zoals situaties tijdens een poly-amoureuze of open relatie. Een van de onderwerpen die toen ter sprake kwam, was inzicht hebben in digitale media van de ander. Bijvoorbeeld sociale media, iemands email of agenda (digitale of papieren versie).

Zo waren er mensen in de groep die elkaar expliciet diens wachtwoorden hebben gegeven, bijvoorbeeld uit het principe geen geheimen voor elkaar te willen hebben. Sommigen maakten daar ook gebruik van, om af en toe mee te lezen in de berichten die ondertussen verzonden zijn. De mensen die dat deden zeiden dat ze dit doen omdat het leuk is om te doen, om te zien wat de ander zoal bezighoudt en mogelijk is vergeten aan te geven of omdat de partner zelf had aangeven om een specifiek gesprek te lezen.

Er waren ook mensen waarbij de toegang meer impliciet was. Bijvoorbeeld door cookies om het wachtwoord te onthouden, zodat je niet meer opnieuw hoeft in te loggen, of vanwege het gebruik van een password manager. Binnen deze groep mensen hoorde ik vooral dat het daarom technisch mogelijk is, maar dat men er eigenlijk helemaal geen behoefte aan heeft om te spieken.

En dan heb je natuurlijk mensen die vinden dat privé zaken ook dat zouden moeten blijven. En ik denk dat ik vooral onder deze groep val. Ik ben nogal principieel, neigend richting dogmatisch, in dat elk persoon recht om diens privacy en desnoods diens geheimen als diegene dat gelukkiger van wordt. Ik vind niet dat ik het recht of privilege heb om bij alles mee te kunnen lezen. Ik wil het eigenlijk ook helemaal niet. Als er iets belangrijks is dat ik moet weten, dan hoor ik het dan wel van die persoon zelf. Daarnaast vind ik het ook een fijn idee dat de persoon waarmee de bericht wisseling heeft plaats gevonden, het okey vindt dat er iemand anders meeleest.

Er is ook nog een tweede principe waar ik best sterk mee bezig ben: mijn partner blind te kunnen vertrouwen. Ik vertrouw principieel in mijn partner. Ik verwacht dat ze eerlijk is tegen mij, ook wanneer het om minder leuk nieuwe gaat. En als er toch tegen mij gelogen wordt, vertrouw ik erop dat mijn partner overtuigd is dat het mij gelukkiger maakt en zijzelf er ook okey mee is. Het betekent ook dat als mijn partner iets doet of heeft gedaan wat mijn vertrouwen in diegene schaadt, dat het zeer waarschijnlijk heel lang kan duren voor ik daar overheen ben of dat het “Game Over” is tussen ons. En in context van inzage in privé zaken, heb ik dus de overtuiging dat ik op de hoogte gehouden zal worden door mijn partner voor relevante zaken, en dat zij dat ook van mij kan verwachtten.

Als mijn eigen partner inzage wilt in mijn privé data, zoals mails, agenda of iets dergelijks, dan krijg ik daar snel al een onprettig gevoel bij. Vertrouwt diegene mij dan niet? “Als je niets te verbergen hebt, is het toch geen probleem?” Drogargumentstie zeg ik je dan, gezien mijn normen en waarden uit principe mensen het ‘ontneemt’ tot inzage in privé gegevens, gezien het hen niet aan gaat. Ongeacht of je nu wel of geen geheimen hebt. Laat staan dat de ander waar je mee hebt gesproken over Whatsapp misschien jou dingen vertrekt die impliciet alleen voor jou bedoeld waren.
Of is ze nogal controlerend en wil ze mij continu monitoren? Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten, op dat hele Big Brother gebeuren. We zijn allemaal oud genoeg om zelfstandig te kunnen opereren en ik vind het ook belangrijk dat dit gewoon kan. Voor mij is het voldoende als je aangeeft dat je met iemand hebt afgesproken om wat te gaan doen. Ik hoef niet per se te weten met wie je hebt afgesproken en wat je gaat doen met diegene. En ik zit er ook niet echt op te wachten om tot het bot uitgehoord te worden over met wie ik allemaal heb zitten dansen op een dansfeest.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. Ik ben nu eenmaal aan mijn privacy gehecht en zie ook graag dat anderen dat zijn. Dat is wat werkt voor mij.

Voor jou of jullie werkt iets heel anders misschien veel beter. Dus wat werkt er voor jullie of jou het beste?

-Lumen1987

2 thoughts on “Eerlijk zullen we alles delen

  1. Roel den Dulk schreef:

    Beste Lumien 1987,
    Ik ben ook nog van de oude stempel.
    Zeer open in het persoonlijk contact naar anderen, maar mijn privé gegevens zijn voor mij alleen. Zo respecteer ik ook deze bij anderen. Wanneer mijn subje of iemand anders iets wilt delen, geven zij dit zelf wel aan.

    Roel.

  2. Alchemilla schreef:

    Ik ga er eigenlijk van uit dat je bijna alles blijft doen zoals je buiten je relatie ook al deed. Misschien verdeel je je taken onderling of besteed je je vrije tijd anders, maar ik vind het belangrijk om allebei in staat te zijn om jezelf te redden zonder de ander en dat je elkaar kunt vertrouwen, Zonder vertrouwen kun je de boel wel inpakken. Maar goed, dan helpt het wel als je elkaar een beetje op de hoogte houdt.

Geef een reactie

