Mijn eerste switch festijn

Het is me gelukt! En niet een beetje subtiel ook: 7 keer geswitched met dezelfde persoon op dezelfde dag! En dat ook nog zonder dat het raar of geforceerd aanvoelde. En dan ook nog zonder een gevecht voor wie Top en wie Bottom was.

Dom en sub, aan en uit

Eigenlijk was het wel een bijzondere ervaring, om zo vaak van rol te wisselen bij dezelfde persoon. Ik had altijd een beetje getwijfeld of ik het ook kon, bij dezelfde persoon in dezelfde omgeving op dezelfde dag. Ik had altijd het idee gehad dat mijn buien redelijk vastgesteld staan op één bepaalde vleugel: Top en/of dominant, Bottom en/of sub, of gewoon je eigen gelijkwaardige zelf. En dat het vaak niet zo voor komt dat je van het ene kant van het spectrum naar de andere kant doorschoot, èn later weer terug. Laat staan dat het proces zich nog meer herhaalt. Dat je over het algemeen een dominante bui hebt op een dag eigenlijk. Maar ook dat je niet zo behoefte zou hebben om daar veel van af te wijken.

Doch heeft het zich nu voorgedaan en de mogelijke punten die ik zojuist had genoemd waren niet aan de orde. Nu omschrijf ik mezelf als een 50-50 switch, maar daarnaast ook als iemand die doorgaans de bui van mijn partner spiegelt (lees meer hierover hier). Als zij subbig is, schuif ik naar dominant op. En als zij juist zich dominant opstelt naar mij, schuif ik door naar het subbige spectrum op. Beetje actie is reactie, zeg maar. Mogelijk heb ik dan de ervaring te danken aan mijn partner, die zelf misschien veel van needs en bui verwisselde. En dat ik daar gewoon op reageer, omdat ik dat nu eenmaal zo doe? Wie weet.

We hebben in ieder geval wel allebei hetzelfde effect: als we als dominant bezig zijn, groeien onze sub-needs. En vice versa hetzelfde. Misschien dat dit ook een factor erin heeft gespeeld. Het klinkt mij aannemelijk in ieder geval.

Maar nu ik dit heb mee gemaakt, kan ik zeggen dat het voor mij niet perse een beter spel is dan alleen 1 rol aanhouden. Beide hebben hun unieke eigenschappen en ervaringen die er uit voort vloeien. Bij continu switchen voelde het spel voor mij heel persoonlijk en erg spontaan, vol verrassingen en mogelijkheden om je partner met en knipoog te kunnen terug pakken op wat die eerder had gezegd. En dat schept weer humor in het spel, en kunnen we er ook om lachen. Maar met vast liggende rollen kan je makkelijk een plan uitwerken en kan je continu opbouwen tot een climax. En het heeft ook zeker zijn charme om een dag lang echt subbig te zijn of om zelf met een subbeding te spelen. Nog maals: de ene spel vorm ervaar ik niet superieur aan de andere! Ze zijn gewoon heel anders van elkaar, elk met z’n eigen unieke eigenschappen.

Een ding heb ik al wel gemerkt: het is best een emotionele roller coaster voor mij. Schijnbaar komt het switchen niet voor gratis. Dus de tijd hebben om achteraf even flink te knuffelen is voor mij wel echt nodig.

-Lumen1987

2 thoughts on “Mijn eerste switch festijn

  1. Alchemilla schreef:

    Grappig hoeveel dit op mijn ervaringen lijkt. Ik herken eigenlijk alles wel, inclusief het echt flink gaar zijn aan het einde ervan. Ik zie het ook niet als beter, maar ook niet als slechter, wat in sommige kringen de mode is. Het is een manier en als het werkt, werkt het en zo niet, ook OK.

  2. […] het impact gaat hebben op mijn dominante kant. Normaal gesproken blijf ik altijd in evenwicht (zie eerdere blog) als switch zijnde: heb ik gesubt, dan wil ik gaan Dommen. En na afgelopen weekend is dat eigenlijk […]

Geef een reactie

