Pijn verwerking

Afgelopen Femdom feest van Liefebeest had ik een interessante discussie met een van de feestgangers. Er werd een jonge man gepijnigd en ze merkte op dat zijn gegrom haar maar niets deed en dat het haar heel erg veel aan een gewichtheffer deed denken. En zo diende kwam er een discussie over het verwerken van pijn tot stand.

Terwijl we zo aan het praten waren, identificeerde ik een aantal verschillende manieren van omgaan met pijn die ik heb gezien. Zo demonstreerde de jonge man het sterk verzetten tegen de pijn. Je merkt het vaak aan iemand die alle spieren aanspant en diens gehele lichaam in complete spanning zet. De pijn wordt over het algemeen verwerkt door deze te verbijten; Een kwestie van ‘mind over matter’.

Een andere manier van pijnverwerking die ik ook wel vaak heb gezien, is juist het tegenovergestelde van de pijn verbijten. Ik heb zelf mensen juist de pijn zien accepteren. De pijn zichzelf eigen maken als het ware. Ik zie het vooral veel bij masochisten, die juist energie uit de pijn halen. Ze lijken tevreden te zijn met wat ze moeten incasseren en lijken ook op momenten de pijn te verwelkomen. Op zich niet zo verrassend misschien, gezien het ze genot verschaft.

Een variant op de pijn accepteren, zijn de mensen die zich heel zielig gaan voelen wanneer iemand hen pijn geeft. Mijn eigen pijnverwerking komt daar vaak aardig bij in de buurt. Ik accepteer de pijn, maar ik ervaar het wel als een negatief iets. Iets dat mij geen energie verschaft, maar juist onttrekt. Ze ervaren zich als een slachtoffer wanneer ze pijn ontvangen, of zo lijkt het. Dat ze de pijn ten onrechte ontvangen. Als ik heel eerlijk ben, kan mijn sadistische kant dat ongelooflijk tof vinden om te zien (en soms krijg ik er juist heel erg medelijden met die persoon), dus ik vraag me af of het zielige overkomen de pijn-gever niet nog meer aanspoort. Waarschijnlijk wel.

Een laatste manier van pijn verwerking, waar ik mezelf ook ‘schuldig’ aan maak, is de pijn dissociëren. Hierbij schep je het idee (of gebeurt het werkelijke) dat de pijn die je ontvangt, niet de jouwe is maar van iemand anders. En doordat het niet voor jou bedoelt is, leg je het naast je neer. Voor mij neemt ik de pijn en laat ik het in het niets oplossen als het ware. En in dat proces, is de pijn minder scherp en raakt het mij ook minder intens. Het heeft enkel wel een nadelig neven-effect bij mij persoonlijk, en dat is dat ik mijn subbigheid erdoor verlies en op een gegeven moment ongezellig wordt. Gelukkig gebeurd het alleen wanneer de intensiteit voor een lange periode erg hoog ligt.

Ik vind het wel interessant om te zien hoe mensen allemaal met pijnspel omgaan. Sommige doen dat stilletjes en met een glimlach op hun gezicht. Anderen heb ik veel kabaal zien maken en zetten hun gehele lichaam of geest in om de pijn te verslaan.

-Lumen1987

2 thoughts on “Pijn verwerking

  1. Liefebeest schreef:

    En ik ben dan natuurlijk weer meteen nieuwsgierig met wie je die discussie had 🙂

  2. Lumen1987 schreef:

    Misschien leuk stukje op Submissive Guide, dat precies ook over dit onderwerp gaat, wat een paar dagen later online kwam: http://www.submissiveguide.com/2014/02/natural-pain-processing-techniques/

Geef een reactie

