Zelfzorg

Normaal bedoelen we met ‘zelfzorg’ bijvoorbeeld dat je een paracetamolletje neemt, in plaats van meteen naar de huisarts te gaan. Dat is vooral zelf zorgen voor je lijf en je fysieke gezondheid; iets waarvan we meestal wel een idee hebben hoe dat moet. Anders zit het met psychische zelfzorg. Niet iedereen is er even handig in, niet iedereen heeft het moeilijk in dezelfde situatie en niet iedereen heeft dezelfde manier om weer lekker in zijn of haar vel te komen zitten.

Ik merk van mezelf bijvoorbeeld dat ik heel erg kan hangen op iemand die ik net ken en waar ik helemaal gek van ben. Om wat lucht en rust aan die persoon te geven, moet ik af en toe mezelf bezig en gelukkig houden. Of als ik een keer alleen thuis ben als mijn partner op een date is, dan is dat soms net even vervelend. Of ik heb een dip de dag na een spel, of het is nog veel te lang tot de volgende date, of ik heb een nare brief gehad, of het regent veel te lang en is te koud en grijs…soms wil het gewoon even niet.

Het is super dat ik mensen heb waar ik dan even mijn hart kan uitstorten of even kan uithuilen. Maar die hebben ook een leven en soms is het ook weer niet zo ernstig. Dan kan ik best een psychisch ‘paracetamolletje’ nemen en gewoon weer verder gaan. Meestal kan dat door iets liefs voor mezelf te doen of een fijne herinnering op te roepen. Je hebt voor ieder zintuig wel iets wat je helemaal ontspannen kan maken of wat je herinnert aan een fijn gevoel. Ik kan zelf heel blij worden van een warm bad of het zelf bakken van een cake. Maar je zelfzorg kan ook bloggen, een playlist of een wandeling zijn, dat is allemaal heel persoonlijk.

Voor jezelf zorgen is soms ook niet zo simpel als het lijkt. Soms vind je dat je het niet verdiend hebt, of heb je nooit een goed voorbeeld gehad van hoe dat dan moet. Soms is je eerste instinct om jouw probleem iemand anders’ probleem te maken, ook als dat niet hoeft. En je gewoon voornemen dat je er maar overheen moet komen, is ook niet altijd productief. Je kunt wel beter worden in het inschatten van situaties en hoeveel je daaraan moet en kunt doen. En je kunt voor jezelf en misschien ook van je favoriete persoon/personen bedenken waar jullie blij van worden en dan zorgen dat je daar ruimte voor kunt maken. Want zelfs als je samen bent, moet je soms even voor jezelf gaan zorgen voordat je weer voor jullie allebei/allemaal er kunt zijn.

PS: zoek je tips? Zoek op “self soothing adults” voor meer ideeen om lief voor jezelf te zijn op een constructieve manier.

2 thoughts on “Zelfzorg

  1. just_h schreef:

    Dank je, dank je voor deze post!! Met name: “Ik merk van mezelf bijvoorbeeld dat ik heel erg kan hangen op iemand die ik net ken en waar ik helemaal gek van ben. Om wat lucht en rust aan die persoon te geven, moet ik af en toe mezelf bezig en gelukkig houden. Of als ik een keer alleen thuis ben als mijn partner op een date is, dan is dat soms net even vervelend. Of ik heb een dip de dag na een spel, of het is nog veel te lang tot de volgende date, of ik heb een nare brief gehad, of het regent veel te lang en is te koud en grijs…soms wil het gewoon even niet.” Dit kan zo op mij slaan, ik herken me er helemaal in.
    Ik neem je raad graag ter harte!!

Geef een reactie

