Hoe vind je nu die leuke partner?

Relaties hebben altijd wel een grote rol gespeeld in het leven van mens en dier. We zoeken maatjes op voor gezelligheid, vermaak en wanneer er een knuffel of troostende schouder nodig hebben. Maar ook speelt een potentiële partner of toekomstige man of vrouw een rol in ons toekomstbeeld. En wat deze laatste vormen van relaties zo bijzonder maakt is dat ze ons doorgaans ongelooflijk gelukkig maken. En het soms goed lastig om de juiste persoon te vinden. Hoe loop je nu zo iemand tegen het lijf? Laat ik je mijn eigen ervaringen hierover delen en hopelijk heb je er wat aan.

Vroeger, op de middelbare school, heb ik wel een paar sterke verliefdheden gehad. Enkel, ik was verre van populair. En de mensen waar ik verliefd op werd waren vaak mensen die gevoelig waren voor sociale druk en wilde daardoor eigenlijk niets met mij te maken hebben. Dit, samen met pesten, heeft mij toen in die tijd gedachte doen opkomen of ik überhaupt wel iemand tegen het lijf zou lopen die mijn verliefdheid zou doen beantwoorden. Nu ik hier op terugblik, besef ik mij dat dit een ongelooflijke vervelende gedachte is om te hebben. Maar daarmee ben je ook jezelf enigszins aan het ondermijnen in het open staan van iemand anders z’n interesse. Een negatief zelfbeeld stoot over het algemeen mensen af en een afgesloten houden naar potentiële interesse van anderen kan je blind maken voor geflirt van iemand die jou echt ziet zitten.

Op een gegeven moment kwam daar verandering in voor mij. Ik kwam in contact met salsa dansen en hoeveel lol ik hieraan beleefde. Ik ben regelmatig lessen gaan volgen en ging voor het eerst in mijn leven zelfstandig uit naar feestjes. Ik had eigenlijk nooit interesse in een kerstbal of school disco. En de grote discotheken in de stad wisten mij ook totaal niet te interesseren. Maar toen kwamen de Caribische klanken, die mijn hart veroverde en zocht ik deze op in het uitgaansleven. Voor mij is dit een keerpunt in mijn leven geweest. Ik leerde meer extrovert te kunnen zijn en leerde dit goed combineren met mijn introverte persoonlijkheid. Er ontwikkelde een tweede vriendenkring buiten de kring die ik al had. Ik praatte meer met mensen en ik werd er ook veel beter in om gewoon contract te hebben met mensen, ook al kende ik ze niet.

Het dansen werd voor mij een manier om in contact te kunnen komen met mensen en ik heb daar veel van geleerd. Maar ook de dansvorm zelf heeft geholpen met leren flirten en zelfvertrouwen op te bouwen. De salsa events waar ik naartoe ging zorgden ervoor dat ik continu in contact kwam met nieuwe mensen. En dat is iets waar mensen niet altijd bij stil staan, maar continue in contact komen met nieuwe mensen betekent simpelweg dat je vroeg of laat iemand zal vinden waarbij de vonk overslaat.

Even een simpel rekenvoorbeeldje:
Stel je eens voor als grofweg 1% van de mensen op aarde jouw interesse zouden kunnen wekken. Dan is de kans dat het wederzijds is, bij wijze van spreken, 1% van die 1%: 0,01%. Je zou dan kunnen zeggen dat er gemiddeld 1 match per 10000 mensen zijn die je zal tegenkomen. Het is een heel simpel voorbeeldje met wat willekeurige getallen, maar het demonstreert een belangrijk gegeven: Hoe meer mensen je nieuw leert kennen of mee in contract komt, hoe makkelijker het wordt om de juiste persoon tegen het lijf aan te lopen.

Iets anders dat bij mijzelf is opgevallen, is dat ik vaak een bepaald beeld had van mijn potentiële partner. Iemand die niet rookt, want daar kan ikzelf niet zo goed tegen. Een persoon die ook een passie voor dansen heeft, zodat we die kunnen delen. Hetzelfde voor mijn passie voor bordspellen en gamen, en natuurlijk ook BDSM. Bij het laatste het liefste een switch, net als ik. Ook belangrijk vind ik een sekspositieve houding, trouw en ook een persoon waar niets ‘structureel mis mee is’.
Maar de praktijk heeft bewezen voor mij dat ik ook makkelijk verliefd kon worden op mensen buiten dat wensen pakket. En zelfs dat bepaalde dingen in dat lijstje blijkbaar geen issue meer zijn wanneer je verliefd bent geworden op iemand. Dus mijn advies op basis van mijn ervaringen zo ver: Hecht niet te veel waarde aan je wensenpakket. Het betekent niet dat je niet kieskeurig mag zijn, maar eerder dat je open blijft staan voor mensen buiten dat pakket. Je zal niet de eerste zijn die zichzelf verkeerd inschat, noch de laatste.

Het laatste advies dat ik nog mee kan geven, is dat ik heb geleerd om in acht te houden dat mensen met de tijd veranderen. Jij veranderd naar mate je meer ervaringen rijker wordt, en jouw partner net zo. En daarmee waarschijnlijk ook jullie onderlinge interactie. Het komen en gaan van de “New Relationship Energy” is dat een goed merkbaar voorbeeld van, maar het ontstaan van sleur ook. Probeer niet alleen blind te staren op wat er vroeger was wat zo tof was en nu verdwenen lijkt te zijn. Zeer waarschijnlijk zijn daar weer hele andere waardevolle dingen voor terug gekomen.

– Lumen1987

2 thoughts on “Hoe vind je nu die leuke partner?

  1. Roel den Dulk schreef:

    Beste Lumien,
    Wat leuk dat je door salsadansen veel vrijer bent geworden.
    Wat mij opvalt is dat je een relatie niet kan bouwen op een smalle basis,dan is de relatie te kwetsbaar. Zelf ben ik meer dan 30 jaar getrouwd met een onderdanige vrouw. Wanneer je alleen gefixeerd ben op bdsm lijkt mij de basis ook te klein. Ik denk dat bij een relatie ieder recht op zijn eigen persoonlijkheden en gezamenlijk een aantal raakvlakken moet hebben. Hierdoor heeft een ieder kans om zichzelf te ontplooien en toch gezamenlijk als een team te fungeren.

    • Lumen1987 schreef:

      Of puur en alleen een klik op BDSM vlak te weinig is, zou ik niet te hard willen zeggen. Voor sommige is juist een gebrek in vanilla interactie mogelijk een onderdeel van hun spel.

      Maar voor mij persoonlijk vind ik ook gedeelde interesses in het vriendschappelijk deel ook belangrijk. We zijn immers eerst mensen, dan what-ever voor labeltjes.

Geef een reactie

