Read my lips

…of lees mijn lijf, zo zou je het beter kunnen zeggen. Lichaamstaal is lang niet altijd iets wat je formeel aangeleerd krijgt. Je hebt misschien hooguit voor je werk er iets mee gedaan of heel misschien heb je ooit iets gehoord over pickup artist-truukjes op dat gebied. Er zijn echter genoeg niet formeel opgeleide mensen die toch prima uit de voeten kunnen met non-verbale signalen. Die hebben dat dan bewust of onbewust van anderen en uit eigen ervaring geleerd.

Maar er zijn ook mensen die continu de plank misslaan. Sommigen zijn gewoon nogal lui of hebben de minder mooie gewoonte hun eigen wensen te projecteren op een ander. Maar er zijn ook gewoon sociaal onhandige mensen. Nou heb ik er een stinkende hekel aan dat ik, volgens sommige mensen, allerlei lomperikken maar aardig moet behandelen omdat er misschien een onhandigerd tussen zit. Ik kan meestal wel redelijk inschatten of iemand onhandig is of gewoon een hork. Maar in het kader van het goede doel en het ontmoedigen van de zich tussen de minder handigen verschuilende horken vraag ik me af of er niet iets van workshops te organiseren zijn in lichaamstaal, zonder dat je meteen bij shady versiertactiekenvolk uitkomt. Even egoïstisch gezegd, ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden als meer mensen het zouden snappen als ik opensta voor een praatje of wanneer ik juist eigenlijk helemaal klaar ben met een gesprek. En ik me nog minder bezwaard zou voelen om de horken keihard terug te horken.

Waarom mensen niet gewoon zeggen wat ze bedoelen? Nou ja, het staat zo raar als iedereen een toeter bij zich heeft om aan een hele kamer dat soort dingen te vertellen. En ik ben persoonlijk nogal gedrild om mensen uitgebreid de kans te geven om zelf conclusies te trekken, omdat te direct zijn niet aardig is en iemand voor schut kan zetten. Mensen die net van hun wolkje gevallen zijn, zijn ook niet altijd de aardigste en ik wil wel veilig zijn. En soms ben ik helemaal niet zo bezig met andere mensen en probeer ik niet zo hard iets uit te stralen, mijn wereld draait gewoon door als er niemand tegen me praat.

Toch zie ik mijn non-verbale cues ook op dat moment als een soort gratis service voor iedereen die naar me kijkt. Houding, intonatie, (gebrek aan) oogcontact, het is een heleboel informatie waar je niks voor hoeft te doen, behalve het lezen. Het geeft je een streepje voor als je iemands bui een beetje kunt inschatten en kunt zien wanneer je je iemand ongemakkelijk maakt. Ik zie het eigenlijk niet als mijn doorlopende taak om iedereen op te voeden die me ongemakkelijk laat voelen. Maar ik vraag me af of er niet af en toe iets te doen is voor wie wil leren, maar niet weet hoe.

2 thoughts on “Read my lips

  1. Roel den Dulk schreef:

    Beste Alchemilla,

    Het probleem met harken is dat zij hun slachtoffers uitzoeken en er dan bij blijven kleven om hun verhalen te vertellen.
    Je zou ook zelf naar een workshop assertiviteitstraining kunnen gaan om te leren hoe deze harken jou mijden en daardoor meer tijd te kunnen besteden aan personen welke jij interessant vindt. Zelf heb ik ook een zachtaardig lief innemend vrouw en subje, die dikwijls een prooi is van harkers, omdat ze de hele avond zo aandachtig kan luisteren. Na een assertiviteitstraining op haar werk gaat dit nu stukken beter.

    Groeten,

    Roel den Dulk.

    • Alchemilla schreef:

      Dag Roel,

      Daar lag de scope van dit artikel niet. Het ging mij deze keer vooral om onbedoelde horken. Ik heb al over andere aspecten geblogd en er zullen vast nog meer facetten zijn om over te praten, maar alles in een stuk zou een hele lap tekst worden.

Geef een reactie

