“Dino-dag” bij SamariuM en andere gedachte kronkels

Gisteren was het dan zover: Dino-dag. Nouja, het was niet de officiële benaming, maar ik vond het wel een leuke alliteratie. Het begon met een berichtje op fetlife, waarbij iemand riep dat het wel eens tof zou zijn om een soort reünie te hebben op SamariuM, eentje waarbij mensen van ‘vroeger’ weer eens een kijkje komen nemen. En dat leek op een gegeven moment een beetje tractie te krijgen: de ‘dinosauriërs’ van weleer die weer terug kwamen om een SamariuM JF onveilig te maken. Voor sommigen omdat het ’t laatste JF is waar ze nog naartoe mochten, voor anderen inderdaad gewoon om eens een kijkje te nemen na X aantal jaren er niet meer rond te hebben gelopen. Volk wiens namen vroeger het SamariuM forum domineerden, welke ik nog heb rond zien lopen toen ik nog maar een groentje was in de BDSM scene.

Uiteindelijk viel het wel mee met de hoeveelheid dino’s die aanwezig waren. Ik denk van de aanwezigen, dat ongeveer 15 tot 20% door de ‘oude garde’ in beslag werd genomen. (Ook leuk om te noemen, is dat het feest tot volle capaciteit gevuld was, iets wat een tijd lang niet meer heeft plaatsgevonden) Een paar herkende ik nog van gezicht, sommige kende ik überhaupt nog van vroeger en kon ik even mee bijpraten.

Persoonlijk denk ik dat ik langzamerhand ook tot het meubilair behoor op de SamariuM feesten. Ik heb het eigenlijk altijd erg leuke feesten gevonden, vanwege de mix van beginnend volk en mensen die al wel goed bekend zijn met de scene en van alles daar tussenin. Het is een plek waar mensen een goede start kunnen maken als beginneling zonder dat jij je onder druk gezet hoeft te voelen dat je nog geen ervaring heb met BDSM. Het is een plek waar je mensen kan leren kennen en kan netwerken, waarbij het redelijk makkelijk is om mensen van ongeveer je eigen leeftijd te treffen. (Mogelijk dat dit ook zo is bij BDSM-jongeren, maar gezien ik daar nog geen enkel feestje heb meegemaakt, kan ik daar niet over oordelen. Dus BDSM-jongeren die-hards: zet vooral jouw eigen ervaringen neer in de comments!)

Iets wat ik erg leuk ben gaan vinden aan het feest, is doordat ik er al zo’n lange tijd naartoe kom, mensen hun weg naar mij weten te vinden om over bepaalde dingen wat te weten te willen komen. Ik denk dat ik toch wel een beetje bekend ben geraakt als “that hypno-guy” en iemand die wel eens workshops heeft verzorgd voor mensen (bondage en hypnose). Iets wat ik zelf altijd erg leuk heb gevonden, zijn de spontaan ontstane demo’s of workshops omdat daar toevallig vraag naar is. Heel vergelijkbaar met hoe workshops ontstaan op een unconference. Ik vind dat eigenlijk een heel prettig format: een informatie ‘need’ gedreven ontwikkeling, en die zie ik ook bij andere mensen langs komen. Vooral bondage en mep-werk zijn vaak terug komende onderwerpen, waarbij mensen de basis geleerd krijgen voor bijvoorbeeld een Single Column Tie of juist wat voor soort zwepen er zijn en wat een beetje hun karakteristieken zijn. Nu ik erover nadenk, vind ik dat wel grappig dat deze onderwerpen zo prevalerend zijn als ‘teachables’.

Terwijl er nog zoveel meer is binnen de scene. Als ik even kijk naar de top 20 fetishes op Fetlife, dan krijg zie je het volgende:

1. Bondage: 338468 kinksters
2. Oral Sex: 330171 kinksters
3. Spanking: 289241 kinksters
4. Hair Pulling: 285411 kinksters
5. Anal Sex: 278112 kinksters
6. Blindfolds: 257072 kinksters
7. Biting: 244917 kinksters
8. Talking Dirty: 224515 kinksters
9. Handcuffs: 223405 kinksters
10. Discipline: 214980 kinksters11. Collar and Lead/Leash: 214502 kinksters
12. Lingerie: 207467 kinksters
13. Candle Wax: 201855 kinksters
14. Masturbation: 196912 kinksters
15. Toys: 195398 kinksters
16. Ass Play: 193858 kinksters
17. Master/Slave 193630 kinksters
18. Role Play: 185864 kinksters
19. Erotic Photography: 182239 kinksters
20. Matual Masturbation: 181386

Stel dat dit ook een beetje representatief zou zijn voor de mensen die naar een SamariuM feest gaan. Bondage is dan ruim voldoende afgedekt naar mijn ervaring op de feesten. Orale seks zie je ook wel hier en daar langs komen, maar ik heb eigenlijk nog nooit echt een gesprek erover opgevangen op een feest in al de jaren, met uitzondering van een beetje humiliation play richting het ‘fluit spelende subje’. Hetzelfde eigenlijk ook wel met anale seks. Terwijl er eigenlijk veel uit te wisselen op die gebieden, qua technieken, posities en combineren met andere activiteiten (wat kan je zoal doen met je handjes als je aan het ‘sabbelen’ bent). Mis is deze boeinde gesprekken elke keer of vinden ze eigenlijk niet plaats? En als ze niet plaatsen, waarom dan niet? Omdat seks toch wel een beetje een zachte taboe heeft op een BDSM feest? Ik merk op dat de seksende mensen vaak zich een beetje afzonderen van de groep. Ik merk het ook bij mezelf op hoor; Ik zou ook niet zomaar een eigen subje nemen midden op de vloer, ik bewaar het dan eigenlijk eerder voor wanneer we alleen thuis zitten als afsluiter.

Een pak billenboek heb ik vaak genoeg gezien, en volgens mij ook dat mensen er uitleg over krijgen qua technieken, frequentie en dergelijke. Aan haren trekken zie ik ook vaak genoeg, en an sich is daar weinig over te bespreken. Blindoeken worden ook veel ingezet, maar als ik denk aan blinddoek denk ik ook meteen aan sensatie spel of sensory deprivation. En daar is ook super veel over te leren. Zoveel dingen die je kan gebruiken om iemand als het ware in lichte laaie te zetten, zoals de genoemde nummer 13. Maar dat zie ik eigenlijk maar weinig jammer genoeg. Van het laatste kan ik het nog wel begrijpen, gezien het toch een beetje organisatie vereist (en daar moet je maar net even zin in hebben) en het achteraf schoonmaken (ook daar moet je maar net zin in hebben…). Maar de grote verrassing dat ik daar eigenlijk maar weinig van opmerk in onderlinge discussies en gesprekken die ik heb gevoerd, is nummer 10 en nummer 17: praten over de macht verhouding en deze tot stand brengen. Toegegeven, je hoort mensen praten over triggers, maar daar houdt het naar mijn ervaring vaak wel bij op. Maar het zijn zulke mooie onderwerpen om over te praten. Zo ontiegelijk veel om over te leren! Ik zie de discussies wel langs komen op fora, maar waarom lijken ze niet echt ter sprake te komen op een feest? Is men er op een feest gewoon niet zo mee bezig? Is het de lawaai waardoor een diepe discussie erover (en laten we wel zijn, daar gaan zulke gesprekken vaak naar naartoe) teveel energie gaat kosten en dus maar niet gehouden wordt?

-Lumen1987

Geef een reactie

