Conditionering

Jullie hebben vast wel eens van Pavlov gehoord. Pavlov had een hond die ging kwijlen als hij eten kreeg. In een poging te bewijzen hoe conditionering precies werkt, rinkelde Pavlov met een belletje elke keer als hij de hond eten gaf. En jawel, na een tijdje dit ritueel te hebben volgehouden, ging de hond kwijlen bij het horen van het belletje, ook als er geen eten kwam.

Veel mannelijke Dominanten gebruiken precies dezelfde techniek om hun vrouwelijke subje te laten klaarkomen op commando. Speel gewoon een tijdje samen, en geef telkens bij het orgasme het commando. Als je dat een tijdje geoefend hebt, kun je op een gegeven moment het commando geven, en dan komt de vrouw klaar zonder verdere fysieke stimulatie. Gewoon omdat het gevoel is gekoppeld aan het commando.

Zo werkt conditionering. En wij als BDSM-ers geven elkaar constant allerlei gevoelens. Daarom vind ik het nuttig om er af en toe bij stil te staan wat we elkaar aan het leren zijn. Welke gevoelens koppelen we aan welke acties? Wat leren we elkaar hiermee? Orgasmes en sub-space zijn grote dikke beloningen, maar er zijn ook kleine beloningen zoals “Goedzo” of een lach. En netjes gehoorzamen is ook een beloning, voor de Dominant.

Dat laatste is een grappig voorbeeld. Als je (zoals ik) soms een beetje rellerig bent, en je pas netjes gehoorzaamt als je D de grote boze D dingen uit de kast haalt, wat leert je D daarvan? Dat de grote boze D dingen vaker gebruikt moeten worden? Dat kalme, vriendelijke dingen niet Dominant genoeg zijn? Denk daar eens over na.

Ook mensen die houden van dirty talk tijdens het spel, die woorden raken gekoppeld aan die gevoelens. Als je iemand “sletje” noemt tijdens de seks, zal dit woord zeker niet minder opwinded worden. Dat is misschien precies wat je wil. Maar je kan het dus ook gebruiken om vervelende woorden een lekkere positieve lading te geven.

Mijn gekke D heeft me per ongeluk iets aangeleerd. Hij wordt blij als ik gilletjes slaak, bij het opstaan, bij het uittrekken van kleding, alles wat maar een klein beetje kracht kost. “Ieh!” Daar gaat hij van lachen. En nu kan ik niet meer opstaan of mijn schoenen uittrekken zonder een gilletje te slaken. Ik schaam me dood als ik probeer heel Domly en zelfverzekerd te zijn op een feestje ofzo, en dan kom ik bij een zware deur. “Ieh!” Heel gedistingeerd…

One thought on “Conditionering

  1. Roel den Dulk schreef:

    Dag Thenath,

    Wat een leuke uitlatingen heb jij aangeleerd of waren die reeds onbewust aanwezig en heeft jou dominant deze geactiveerd. Wat mij aanspreekt is dat je wel bewust bent dat je zulke gilletjes geeft, maar deze niet kan onderdrukken. Een geslaagde conditionering!

    Groeten,
    Roel den Dulk.

Geef een reactie

