subben is eng

Ik heb het nu op Fetlife al een paar keer gezien. Mensen die het een enorme stap vinden om “sub” op hun profiel te zetten. Eerst zijn ze iets anders, “Kinkster” of “Switch”, of de mensen die openlijk kunnen zeggen dat ze nog niet zo goed weten hoe het zit “Unsure”. En dan na een tijdje dingen uitproberen en mensen leren kennen, en soms nadat ze een Dom hebben gevonden, zetten ze “sub” op hun profiel. Waarna gelukkig veel vrienden hen feliciteren.

Ik denk dat subben voor veel mensen heel eng is. Dat zie je volgens mij ook aan het fenomeen relsubjes. Die kunnen en willen zich niet meteen dienstbaar en gehoorzaam opstellen, die hebben een extra duwtje nodig. Omdat volgzaam zijn wordt afgekeurd in onze cultuur, omdat we allemaal zijn opgevoed om eigenwijs en zelfstandig te zijn, of omdat dwang en straf eigenlijk gewoon best geil zijn.

Ik vind subben zelf ook eng. Ik werk me een slag in de rondte om mijn leven onder controle te krijgen, zelf-controle maar ook vaardigheden leren om de wereld een beetje naar mijn hand te zetten en te krijgen wat ik wil en wat ik nodig heb. Het idee om die controle uit handen te geven is spannend en rustgevend tegelijk. Rustgevend omdat ik dan eindelijk die constante drang om alles zo goed mogelijk te doen los kan laten. En spannend omdat ik die rust heel graag wil, maar dan moet ik dus wel loslaten dat niet alles gaat zoals ik dat zou willen.

Een prachtige paradox die verklaart waarom ik alleen al het proces van overgave geil vind. Ik wil die controle niet kwijt, en toch wil ik graag zien dat ik overtuigd kan worden om het weg te geven. Maar niet zomaar aan iemand. Aan iemand die ik vertrouw. En onder voorwaarde dat ik het weer terugkrijg. Want het is van mij, en ik heb er hard voor gewerkt.

4 thoughts on “subben is eng

  1. Lumen1987 schreef:

    “Ik denk dat subben voor veel mensen heel eng is. Dat zie je volgens mij ook aan het fenomeen relsubjes. Die kunnen en willen zich niet meteen dienstbaar en gehoorzaam opstellen, die hebben een extra duwtje nodig.”

    Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is dat niet de primaire motivatie voor velen. 🙂 Ik denk dat voor andere rel-subjes het stukje dwang juist een kritisch onderdeel van het spel is. “Misschien wil ik wel gedwongen worden…” is denk ik niet voor niets een fetish op fetlife.

    En weer voor anderen is juist het verzetten en daarna op je donder krijgen voor het verzet en tegenwerken juist de kick uit het spel. De mentale schermutseling, het wedstrijdje van wie er het scherpste is qua opmerkingen enzo. Is toch een belangrijk aspect voor brats bijvoorbeeld.

    “En onder voorwaarde dat ik het weer terugkrijg. Want het is van mij, en ik heb er hard voor gewerkt.”
    Wel en toffe quote eigenlijk ^_^

    • theNath schreef:

      En waarom is dwang zo leuk? Omdat uit jezelf gehoorzaam zijn niet kan/mag of niet leuk is. Eng misschien?

      En waarom moet de Dom zich bewijzen als de scherpste van de twee? Om die overgave waard te zijn misschien?

      Dat denk ik tenminste.

      • Lumen1987 schreef:

        Ik kan zelf daar geen antwoord op geven, gezien ikzelf onder de categorie van de “braaf subs” val.

        Maar ik weet nog wel dat JT het erg leuk vond om overwonnen te worden, ookal vond ze uit zichzelf gehoorzaam zijn ook leuk. Dus het ene hoeft het andere niet het andere uit te sluiten 🙂

  2. Dominicus51 schreef:

    Heel mooi omschreven, mag hopen dat je het ultieme bereikt.

Geef een reactie

