Stopwoord

Ik heb een nogal kronkelige mening als het aankomt op stopwoorden, en dat lijkt me handig om uit te leggen.

Ik vind het fenomeen stopwoord stom. Ik ben met jou bezig en jij met mij. Als ik een adempauze nodig heb, vraag ik dat gewoon, en dan wil ik daarvoor geen raar codewoord zoals aardbei of sinaasappelslagroomtaart hoeven te zeggen. Als ik ergens kramp krijg, of ik word misselijk, dan maak ik dat duidelijk. En als je het flauw vindt dat ik daarom het spel stopzet, dan geef je blijkbaar niet veel om me. Mijn partners en ik hebben daarom afgesproken elkaar bij de naam te noemen als stopwoord. Geen stom woord, wel meteen aandacht erbij, wetend dat het serieus is.

Aan de andere kant heb ik niks aan een stopwoord. Ik word meestal ergens halverwege het spel helemaal non-verbaal, dan kan ik geen woord meer uitbrengen. Een vriendin van me vroeg een keer wat ik dan doe als ik kramp krijg. Of we een non-verbaal stopwoord hebben, zoals afkloppen ofzo. Ik grapte dat mijn Dom wel snapt dat hij moet ophouden als ik huilend van hem weg kruip. Maar de waarheid is dat ik helemaal niet mijn grenzen kan aangeven als we eenmaal bezig zijn. Ik wil niet stoppen, en ik laat een overschrijding van een grens liever over mijn kant gaan dan dat ik je moet laten ophouden.

Daarom hoort voor mij bij de aftercare ook een nabespreking. “Toen jij … deed, voelde ik … en dat vond ik …” Zo ontdekken we elkaars grenzen en maken we nieuwe afspraken. En geven we elkaar complimentjes. Helaas willen sommige mensen liever niet praten tijdens de aftercare, en dan stel ik het nog verder uit. Soms schrijf ik het dan in een verslagje van de sessie. En soms wordt het gewoon vergeten.

Dat is mijn tekortkoming. Over het algemeen genomen vind ik dat partners tijdens het spel moeten kunnen zeggen “Ho! Doe dat effe niet!” en of je daar een codewoord voor wilt gebruiken of niet, is aan jullie.

One thought on “Stopwoord

  1. Anoniem schreef:

    Ik denk dat ik het met je eens ben. Duidelijk en goed stukje!

Geef een reactie

