Opgehokt

‘Hokjesgeest’ is een woord wat eigenlijk nooit positief gebruikt wordt. We vinden het niet goed om mensen te zien als hun hokje en zo snel mogelijk alles in een hokje te stoppen. Aan de andere kant oordelen we allemaal onbewust al vrij snel en kunnen we hooguit dat oordeel nog bijstellen.

We vinden het ook vaak vervelend om behandeld te worden op basis van iemand anders’ idee van een hokje. Ik vind het bijvoorbeeld irritant dat veel mensen automatisch aannemen dat ik onderdanig ben, omdat ik introvert ben. Ik vind het vervelend als ik als vrouw soms minder serieus wordt genomen. Ik vind het jammer dat ik niet overal tot op zekere hoogte kan vertellen over al mijn relaties. Dat hokje knelt dan en ik heb ook nooit toestemming gegeven aan die persoon om mij op te hokken.

Maar soms dan is het fijn om een hokje te hebben, een labeltje wat je houvast geeft om over je ervaringen te praten. Als je jezelf identificeert als iets, dan kun je op zoek gaan naar anderen en delen wat dat voor jullie betekent. Dat maakt het wel ingewikkeld, want sommige mensen zijn helemaal tegen hokjes. Als je jezelf indeelt in een hokje, zeggen ze, dan zonder je je af van de groep en nodig je andere behandeling uit. Dus lekker iedereen gelijk, dan is er geen probleem, toch?

Nou ja, wat als je merkt dat je toch tegen andere problemen aanloopt dan anderen? Mag je het daar dan niet meer over hebben, in het kader van het benadrukken van de gelijkheid? “Iedereen zou gelijk moeten zijn” of “Ik behandel iedereen gelijk” wordt nog weleens gebruikt om anderen de mond te snoeren over hun eigen realiteit. En dat is dan weer minder mooi. Als je doet alsof er geen probleem is, kun je namelijk ook niet werken aan een oplossing…

2 thoughts on “Opgehokt

  1. RC schreef:

    Heeft de communistische volksrepubliek china al een oplossing voor!
    Iedereen is gelijk, sommige gewoon meer dan andere ;P

  2. Catheryn schreef:

    Nice blog here! And may your Christmas be also as special and unique as you are!

Geef een reactie

