Kritiek

Ik ben laatst  een tof project tegen gekomen. Na verdere inspectie van de regels en de set-up  waren er een aantal dingen die er voor zorgde dat ik en mijn vrienden niet zijn gegaan.  Een tijdje later bleek het project niet doorgegaan te zijn vanwege animogebrek. Een toffe dude in mijn omgeving had uitgeschreven wat hij niet vond werken aan hun systeem dus ik dacht. Goh zal ik dat ook naar die mensen sturen, immers als ze dan nog een keer zoiets willen opzetten zorgt dit er misschien voor dat het wel werkt.

De reactie die ik daar op kreeg was…  ehmm defensief. Ja defensief is het nette woord ervoor 😛

Kritiek, het blijft moeilijk.

NOOOOOOOOOOO

Zelf vind ik kritiek ook moeilijk. Je hebt je best op iets gedaan en iemand vind er dingen niet goed aan. Of vind dat er dingen beter kunnen. Maar soms kan ik er beter tegen dan op andere momenten. Waar zou dat aan liggen?

Voorbeeld: Op BDSMNext heb ik 2 types workshops gegeven,  strippen/eroties dansen en roleplay. Nu was ik voor beide zenuwachtig maar zou ik voor de 2e kritiek veel beter kunnen handelen dan bij de eerste. whaaay?
1: Verdeling van verantwoordelijkheid. Bij de roleplay workshop werd de last gedeeld door twee stoere dudes die stiekem allebei al veel langer roleplay stuffs doen dan ik. Ik had vertrouwen op zowel hun know-how en was niet in mijn eentje verantwoordelijk voor het eindresultaat. Nu had ik bij de strip workshop een ongelooflijk  sexy assistente, maar dat hielp niet met wie er aangesproken werd
2: Ik roleplay tegenwoordig veel meer dan ik strip.
3: Ow help ik ben niet mooi, en niet gracieus en vooral NIET SEXY

Oke het derde punt is heel specifiek voor strippen en andere sexyness. Maar het lijkt te zijn is dat als je zelf vertrouwen hebt in dat het geheel goed is. Dat je presentatie/feestje/iets anders goed in elkaar zit, dat commentaar op een stukje daarvan makkelijker te happen is. Ik zou dan ook veel meer denken, owja dat stukje zouden we nog kunnen verbeteren. Terwijl ik bij commentaar op mah sexyness veel sneller in de verdediging zou schieten.

Kritiek is altijd tough, als je super veel tijd in je pet project hebt gestopt en iemand zegt nee dit is niet zo perfect als jij dat gehoopt had is het naar. Voor mij is het veel oefenen, kritiek is eng en bedreigend.

Ow misschien een goede vraag voor tha community: Wat zijn jou goede tips om met (opbouwende) kritiek om te gaan?
Let us know!

X
Gwen

One thought on “Kritiek

  1. Lumen1987 schreef:

    Voor mij is het altijd kijken of ik überhaupt wat met de opmerking kan. Als het een ‘losse flodder’ is waarbij eigenlijk geen advies bij gekoppeld is, laat ik het vaak gewoon naast me neer vallen en ‘agree to disagree’.
    Als er wel een stukje advies bij zit, kan ik kijken of ik me daarin kan vinden. Of het bij mij past, of dat het eigenlijk de andere die zijn manier van leven op mijn probeert te drukken of aan het projecteren is. Als ik niet het gevoel heb dat het bij me past, laat ik het om dezelfde redenen vallen.

    “Agreeing to disagree” vind ik dan wel een nuttige manier van hoe je met feedback en kritiek om kan gaan. Je hoeft niet met iedereen z’n mening wat te doen 🙂 Alleen met die je de moeite waard vind.

Geef een reactie

