Van houten hark naar vloeiend bewegen – Deel 1

In het weekend van 9 november was er The Usual Suspects, een kinky unconference. En ik was daar ook, en heb daar twee workshops gehost, waarvan eentje over sensuele lichaamsbewegingen en hoe zelfs iemand zonder ritme gevoel en een houten lichaam daartoe in staat kan raken. Bij deze een verslag van de workshop, voor hen die het nog eens terug willen lezen of de workshop hebben gemist.

Ikzelf dans al al een flinke tijd ondertussen; Al meer dan 7 jaar en dan voornamelijk salsa en bachata. Beide zijn latin dansen en die staan bekende om hun losse heupen en sexy moves die daarbij gepaard komen. Nu omschreef ik mezelf ook als een houten hark toen ik begon met dansen. Ik omschreef mezelf toen ik begon ook een beetje als een Houten Klaas, ook al had ik wel gevoel voor ritme (ik heb keyboard gespeeld toen ik jong was) en lichaamsbeweging (van verschillende sporten die ik heb uitgeprobeerd toen ik jong was). Tegenwoordig omschrijf ik mezelf als erg soepel en heb ik de latin bewegingen goed in mijn systeem. En vanwege mijn persoonlijke ervaringen ben ik overtuigd dat iedereen het zou kunnen, mits ze zich ervoor willen inzetten (even lichamelijke of geestelijke beperkingen daargelaten). Want zoals het met elke sport gaat: oefening baart kunst.

Naar mijn eigen ervaring zijn er twee basis ingrediënten om tot sexy bewegingen te komen: attitude en het leren aansturen van individuele spiergroepen.

Deel 1: Attitude

Je attitude van hoe je op dat moment in het leven staat, heeft een groot effect op hoe je over komt bij mensen. Dit omdat je attitude veel aspecten van jezelf beïnvloed. Het heeft invloed op jouw lichaamstaal, invloed op hoe jij reageert op mensen en de omgeving. Het kan effect hebben op de manier van praten of jouw woordkeuze en de signalen die je uitstraalt naar de buitenwereld. En dat verloopt vooral allemaal automatisch. Als jij besluit om uit te gaan en mensen te leren kennen, zal je automatisch jouw verschijning mee aan passen dat daarbij goed werkt. Je lichaamstaal wordt opener en uitnodigender, je zal sneller oogcontact opzoeken van mensen in de omgeving en misschien dat je meer moed vertoont om jezelf in een groep te werpen en op een gesprek aan te sluiten dat daar al gaande in was. Was je juist van plan om gewoon op jezelf wat te gaan drinken en even ongestoord bezig te zijn, is je insteek anders en daaruit voortvloeiend ook je algemene uitstraling. Je zal waarschijnlijk geen oogcontact meer zoeken met mensen en zal af en toe vaker leeg in de ruimte staren (wat mensen niet als uitnodigend ervaren over het algemeen).

Dit gebeurt continu, ook wanneer je jouw partner wilt verleiden met sexy lichaamsbewegingen, zoals bijvoorbeeld tijdens een strip-tease of op een feest. Als je heel erg bij jezelf de nadruk legt dat je zenuwachtig bent, dan gaat dat je automatisch beïnvloeden. Je gedachtes lopen sneller vast op het idee dat je geen idee hebt van wat je nu moet doen of dat je jezelf omlaag staat te praten (dat hetgeen wat je doet er niet uitziet of de interne ‘bevestiging’ dat je niet kan dansen). Je aandacht raakt snel gevangen binnen jouw interne gevecht met jezelf, waardoor je minder met jouw partner bezig bent en dat zal diegene ook merken. Daarom wat tips van hoe je daar goed mee om kan gaan:

  • Besef dat een gevoel voor ritme en maatvastheid geen vereiste is om sexy of sensueel te kunnen bewegen. Je hebt er niet eens muziek bij nodig! Wat je echt nodig hebt is een partner en de intentie dat jij diegene wilt verleiden. Of je nu een Houten Klaas bent, iemand die op krukken loopt of fysiek fit: als je de andere persoon echt niet om je vinger wilt kunnen winden en chemie tussen jullie twee wilt laten opborrelen, dat gaat het ook echt niet gebeuren. Als je in de mindset bent daar je het juist graag wilt bewerkstelligen, dan heb je het halve werk al gedaan!
  • Als je partner ook geen gevoel voor ritme en maatvastheid heeft, kan diegene ook niet zien dat jij het ook niet hebt! Dus al doe je maar wat, er is dan niemand behalve jijzelf die het weet en opmerkt. En dat betekent dat het alleen een probleem is als jijzelf dat er van maakt.
  • Ga eens bij jezelf na wat voor eisen aan jezelf stelt als het om sexy en sensueel dansen of iets dergelijks gaat. Ga vervolgens na of jouw publiek diezelfde eisen heeft als jij. Voor elke eis die jij voor jezelf hebt en die het publiek niet vereist van jou, is dat eentje die jij zou kunnen loslaten. Het is moeite en energie steken in iets waar de ander eigenlijk geen waarde aan hecht en is dus zeer waarschijnlijk verspilde moeite. Doe jezelf en lol en bespaar jezelf die energieverspilling en je zult merken dat het allemaal makkelijker wordt daardoor. Mocht je juist eisen opmerken die het publiek heeft maar jijzelf niet, dan doe je er goed aan om te kijken of je daar wat mee wilt doen of niet. Hetzelfde gaat ook op voor de verwachtingen van de betrokken partijen.
  • Maak oogcontact met je publiek. Dat je sexy beweegt is één ding. Wanneer je sexy beweegt bewust voor je publiek is nog beter. Laat zien dat zij jouw aandacht hebben door middel van oogcontact hebben en houden. Als bijna automatische tegenprestatie zullen zij zich ook volledig op jou gaan focussen. Dit geldt in het bijzonder als je voor één iemand bezig bent, waarbij het oogcontact duidelijk maakt dat het om jullie twee gaat en dat maakt het intiem. Dans je voor een groep, zorg er dan voor dat je niet te lang bij één persoon blijft hangen met je blik. Houdt iedereen in de picture. Mocht je oogcontact maken lastig vinden en je staat op een flinke afstand van je publiek, kan je eventueel ook naar iemands voorhoofd kijken of soms zelfs gewoon naar de verre achterwand.
  • Vergeet vooral niet plezier te hebben in wat je doet. Een lach is sowieso al stukken aantrekkelijker dan een geconcentreerde blik. En als je het echt niet voor je lol doet, kijk of je kan vinden waar het aan ligt. Als dansen of performen echt niet iets is voor jou, dan wil je misschien overwegen om er niet meer verder mee te gaan en geef dat eventueel open aan bij je partner.
  • Beeld je in hoe jij iemand voorstelt die goed is in wat jij zou willen doen. Dat kan een fictief of een bestand persoon zijn. Probeer te visualiseren hoe diegene het zou doen: wat voor stappen zou hij of zij maken, wat voor uitstraling heeft die persoon terwijl die bezig is of hoe diegene praat. Probeer vervolgens als die persoon te acteren. Kruip in de huid van die persoon en maak diens houding en vaardigheden eigen (of beeld je dat in). Ga vervolgens met die mindset jouw performance doen. Overweeg een cursus acteren of een training in presenteren of spreken in het openbaar. Daar komen ook technieken aan bod waarbij je iets vergelijkbaars doet. Het gaat hier om een attitude aan kunnen nemen die niet perse de jouwe is.

Blijf vooral oefenen en besef dat je niet in twee keer oefenen je de bewegingen al compleet eigen hebt gemaakt. Het is een langzaam proces en het is vooral belangrijk dat je er op een gegeven moment niet meer bewust bij na hoeft te denken. Want dan kan je jouw hoofd veel beter vullen met gedachtes die je attitude kunnen ondersteunen. Succes ermee en vooral veel plezier!

– Lumen1987

One thought on “Van houten hark naar vloeiend bewegen – Deel 1

  1. Alchemilla schreef:

    Iets als een dans- of acteerles waar je van jezelf echt heel slecht in mag zijn (belangrijk!) is ook een redelijk veilige omgeving om dingen uit te proberen. Door mensen na te doen leer je vaardigheden aan en merk je ook wat je wel en niet ligt. Want je doel is toch vaak om het een deel van jezelf te maken, niet om iemand anders te worden 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s