Ondersteunende rollen bij een BDSM feest

In de tijd dat ik in de scene rond loop, heb ik wat kunnen observeren. Kijken hoe mensen zich op een feest opstellen. Hoe mensen elkaar soms vinden. Hoe er sociale cohesie ontstaat. En vandaag vond ik het een leuk idee om mijn observaties te delen met jullie. Ik heb er trouwens verder totaal geen statistiek op los gelaten of zo; het gaat puur om mijn onderbuik gevoel hier.

Observatie afbeelding oog

Als ik om me heen kijk zijn er mensen die met verschillende insteken naar een feest toe gaan. Er zijn mensen die naar het feest komen om te spelen. Er kunnen hier verschillende redenen achter liggen, zoals dat de thuis situatie zich niet goed leent om in te spelen, de locatie biedt opties voor mensen die zich exhibitionistisch willen opstellen, of misschien omdat er speciale apparatuur aanwezig is die je thuis niet tot je beschikking hebt. Deze groep mensen zijn doorgaans het merendeel van het feest met henzelf bezig. Ze praten met mensen doorgaans aan het begin van het feest en aan het einde.

Dan zijn er de mensen die primair komen om te socializen, en zijn gedurende het feest vooral met mensen aan het praten of kijken toe bij een spel. Soms is dit vanwege een gebrek aan een partner om mee te spelen, soms gaat het om mensen die thuis gewoon naar wens kunnen spelen en nieuwe sociale contacten opdoen of met vrienden bijpraten de grote meerwaarde van het feest geeft. Dit laatste is waar feesten erg nuttig in zijn, gezien kinksters redelijk dun bezaaid over het hele land verdeeld zijn. Zo’n hoge concentratie van gelijkdenkende mensen biedt dan zeker uitkomst om toch in face-to-face contact te komen.

En dan is de laatste gros die op een feest komt naar mijn gevoel de mensen die op zoek zijn naar een partner. Hier gaan mensen heel verschillend mee om. Sommige zijn er wat agressief in en heel actief het feest aan het afspeuren, en anderen zijn eerder aan het praten met mensen en zien wel of hun pad kruist met iemand bij wie ze wat voelen resoneren. Sommigen hopen te scoren op het feest en een spel hopen binnen te slepen en hebben daar genoeg aan. En waar anderen hopen er een lange term relatie te kunnen vinden. Kortom, vooral een groep met heel veel verschillende insteken.

Een ding wat mij toch wel is opgevallen aan feesten in het algemeen, dus niet specifiek op BDSM feesten, is dat er vaak sprake is van kliekjes. Op zich is dat geen probleem. Dat begint het te worden als de groep in termen van ‘incrowd’ en ‘outsiders’ gaat denken. Dat “ons versus de rest” groep denk patroon zorgt er al snel voor dat mensen die voor het eerst op dat feest jongen zich minder snel op diens gemak zullen voelen. En nu juist dát is wel een groter probleem dan bijvoorbeeld op een verjaardag of een trance dansfeest. Want als kinkster heb je niet zoveel opties om op terug te vallen. Als je je niet welkom kan voelen op een van de grote feesten, kan is het niet dat je nog tientallen alternatieven hebt. Op kleinere meets zie ik dit veel minder gebeuren, wat ik een prettige gedachte vind.

Maar mijn speciale aandacht gaat vooral naar de paar speciale rollen die een klein aantal mensen op een feest vervullen, en dan doel ik niet op DM’s of feest organisatoren. Nee, het zijn naar mijn gevoel erg belangrijke rollen die als het ware de sociale cohesie van de mensen op het feest in stand houden en verbeteren.

Mentor: Someone whose hindsight can become your foresight

Laat ik beginnen met de ‘mentor’ of ‘leraar’, de persoon die het leuk vond om mensen dingen te leren en daar energie uit haalt. Hij of zij is de persoon waarbij je bijna altijd kan aankloppen om iets uit te leggen of voor te doen. Het kan gaan om bondage goeroes, sadisten die al met heel veel verschillende speeltjes aan de gang zijn geweest dat ze goed kunnen vertellen over de eigenschappen ervan of iemand die zich flink heeft verdiept in protocol en relatievormen. Het zijn vaak mensen die in hun vrije tijd naar kennis groepen op het gebied van hun interesse of zelf juist organiseren. Het zijn uiterst nuttige mensen op een feest en in je eigen netwerk, omdat ze vaak je de juiste kant op kunnen wijzen als je je ergens in wilt verdiepen. Maar onderschat ze niet als alleen een informatie-dispenser, want als je ze puur en alleen op die manier zou behandelen maak je geen vrienden met ze. Trakteer ze op een drankje voor hun moeite (en vaak hebben ze al een droge mond van al het praten) en stuur af en toe wat interessants naar hen toe. Maar naast een bron van kennis, zorgen ze vanwege hun positie van nature en stukje sociale cohesie om zich heen. Eenmaal bekend om hun vaardigheden en de bereidwilligheid om mensen dingen te leren, hebben ze doorgaans vanzelf een netwerk dat zich verspreidt tussen verschillende communities. Hierdoor kunnen zij vaak sneller bruggen vormen tussen de verschillende groepen.

Social Spider image

Over bruggen vormen (en wat ik prachtige brug waar ik nu gebruik van kan maken) gesproken, hier zie ik ook een speciale rol in. Er zijn namelijk mensen die de moeite nemen om flink te netwerken binnen de scene, graag nieuwe mensen leren kennen en bestaande kennissen en contacten aan te houden. Deze zou ik zelf al snel als spinnetjes in het sociale web kunnen noemen. Ze halen vaak hun energie uit mensen leren kennen en samen over dingen te praten. Het zijn mensen die helpen je wegwijs te worden in de BDSM scene en helpen mensen hun plekje te vinden door hen aan mensen te introduceren en een gesprek kunnen starten en de groep erbij te betrekken. Het zijn de mensen die je naar de juiste persoon kunnen sturen als je ergens meer van wilt weten. Of mensen die voor het eerst op een feest komen zich op hun gemak te stellen. Of genoeg mensen kennen dat ze zich makkelijk in de verzameling van kliekjes kunnen rond bewegen en mensen daarin makkelijker kunnen introduceren.

Roots tree image

De laatste ondersteunende rol die ik heb waargenomen, is die van de “Root”. Deze mensen zijn de steunpilaren van de feest communities naar mijn gevoel. Het zijn die mensen die je niet alleen als meubilair kan beschouwen, maar het belangrijkste is dat het de mensen zijn waarvoor andere mensen voor terug komen naar het feest. Het zijn mensen die vaak het initiatief nemen om te vragen of mensen ook naar het feest komen. Het kunnen de mensen zijn die premeets organiseren of mensen om zich heen verzamelen om na het feest nog wat te ondernemen. Ze kunnen misschien de kern vormen van een kliek op het feest of juist op de website of de chat. Als een feest vaste klanten mist zonder dat het elke keert veel te vol is, dan verklaar ik dat vaak door een gebrek van voldoende mensen die zo’n “Root” vormen binnen de community. Persoonlijk beschouw ik dit nog als de meest belangrijkste ondersteunende rol op een feest. Zonder hen is naast mijn gevoel een feest gedoemd om te blijven kwakkelen.

Begrijp me trouwens niet verkeerd: ik zie deze niet als exclusieve rollen. Iemand kan best al deze functies of juist bepaalde functies enkel op bepaalde plekken of feesten vervullen. Ik denk dat het best nuttig is om jezelf bewust te zijn van deze mensen, zowel als feestganger als organisator. Netwerk technisch gezien helpt het om deze mensen in je vriendenkring te hebben, maar ze zorgen vaak ook voor een positieve bodem voor het feest en de mensen die er ook naartoe komen.

– Lumen1987

Geef een reactie

