Sub training

Een discipline binnen de BDSM dat altijd wel mij weet op te warmen van binnen, als Dom of als sub zijnde, is het idee van training. Ik had al geschreven over Posture Training en wat ik daarvan vind en daarin al een beetje toegelicht wat ik leuk vind aan trainingen. Het hoofdpunt daarvan is dat ik het opbouwende karakter ervan heel aantrekkelijk, mooi en prettig vind. Noem mij maar een Lego-persoon, maar ik bouw graag dingen op.

In twee van mijn relaties als Dom zijnde heb ik vormen van trainingen gebruikt. Posture training was daar een van, waarin ik mijn partner posities aanleer die ik esthetisch aantrekkelijk vind om te zien en/of als practisch of nuttig beschouw. Het aanleren van een ‘parkeer’ positie waarin sublief op mij moet wachten, “haar plek”, is altijd een positie geweest dat mij sterk aantrekt. Ik vind het een prettige gedachte dat sublief een plek heeft dat ze als haar thuis-station zou kunnen noemen, waar ze zich veilig, warm en geborgen voelt. Ik heb zelf altijd een knielende positie voor gekozen, omdat dat hetgene is wat ik mooi vind. Doorgaans een plek dicht bij het bed of naast bij. Ik heb wel eens ge-experimenteerd met “Het subkussen”, en dat had ook wel wat. Maar om nu een kussen op de vloer naast het bed te leggen, vind ik een beetje onpractisch en doorgaans zit het wat in de weg. Een subkussen zou misschien nog een goede optie worden wanneer ik op mezelf woon voor in de woonkamer. Maar tot nu toe is het nog geen doorslaand succes geweest voor mij. Ik heb wel eens nagedacht over een kooi als thuis-basis of als plekje waar je je subbeding in kan opbergen als je even niet met haar bezig bent. Maar ik weet nog niet zo zeer wat ik daarvan zou vinden. Ik heb persoonlijk niet zo heel veel met kooien als Dom zijnde. Ten eerste vind ik ze doorgaans niet mooi. Ten tweede vaak logge en onhandige dingen. Maar ik kan er de potentie wel van inzien en wat het voor het subje kan betekenen. En dat zou wel eens de meerwaarde voor mij kunnen zijn, dat ik ooit eens zo’n ding wil hebben als ik een vaste sub heb.

Daarnaast heb ik vaak ook met regels gewerkt die voor mij relevant zijn. En eentje daarvan draait om een aanspreekvorm van hoe mijn subje zich tot mij richt tijdens het spreken wanneer ze subbig is. Dat is voor mij altijd wel een rode draad geweest als het om training gaat. Ik zal wel toegeven dat ik er nooit echt een groots training programma voor heb opgezet ofzo, maar eerder doelgericht afstraf of af en toe beloon afhankelijk van of sublief het goed doet of niet. Zo’n aanspreekvorm vind ik gewoon sexy klinken; Geeft ook een gevoel van machtsbevestiging.

Met JT hebben we samen ooit eens een document met trainingsdoelen opgezet. Dingen die wij beide voor ogen hadden dat we zouden willen doorvoeren en waar we op zouden focussen. Met haar heb ik zeker wel enige training gedaan, en ik vond dat wel kicken. Dingen formeel bijhouden in een document was af en toe wel wat onhandig, maar wel erg kicken voor mij (en volgens mij ook voor JT zelf). Uiteindelijk is het toen een beetje ingestort toen het een periode niet zo lekker ging in onze relatie. Ik voel me er zelf alleen maar prettig bij training als beide partijen zich goed in hun vel voelen en ook prettig bij elkaar voelen. Als daar op een negatieve manier spanning in te vinden is, voelt training als verkeerd aan.

Ik heb wel eens nagedacht over conditioneren van mijn subje, en ook over gefantaseerd hoe ik zoiets zou willen toepassen. Maar voor mij is het bijhoorlijk “next level stuff”, en niet iets wat ik zomaar zou doen. Hypnose geankerde triggers op tijdelijke basis zie ik mezelf eerder toepassen op dit moment, dan echte systematische conditionering. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd, want goedkeurend mijn subje aaien met de woorden “good girl” is eigenlijk ook al een vorm van conditionering.

Als sub zijnde heb ik 0,0 ervaring als het om training gaat. Ik heb er wel vaak over gefantaseerd, waarvan een van de krachtige fantasieën die ik heb gehad was dat ik als seks-speeltje opgeleid werd door iemand met significant meer seksuele ervaringen dan ik. Ik ben vooral een pleasende sub, en ik zie training dan ook een kans voor mij op de perfecte vorm te benaderen voor mijn D zodat ik diegene het beste naar diens genot en plezier kan werken. En mijn perfectionistische trekjes worden daar vast ook wel blij van.

-Lumen1987

One thought on “Sub training

  1. […] interesse in training had ik al eens uitgelegd in een eerder post op deze blog. Maar dit is vooral een concrete toepassing ervan die mijn sub-kant heel erg aantrekt. […]

Geef een reactie

