Manhandling!

Een tijdje geleden ging ik met RC naar een workshop “Manhandling with rope”.  Omdat veel mensen benieuwd waren ernaar, schrijf ik toch nog een verslagje. Het doel was om iemand aan zichzelf vast te knopen en rond te kunnen manoeuvreren, ook als je bunny groter of zwaarder is dan jij. Ik vond het een fijn gepresenteerde en actieve workshop, die zo goed mogelijk aansloot bij het niveau van de groep.

Omdat het niveau ‘beginners’ was, begonnen we met een alternatieve single column tie. Dat was een bondage om een pols of enkel met de Somerville Bowline-knoop. Het was goed om die eens live te zien, omdat sommige knopers er echt bij zweren en het zelfs in een filmpje niet helemaal goed overkomt. Daarna werden we aangemoedigd om vrij te knopen met een enkel touw, te beginnen met een pols- of enkelbondage. We mochten allemaal kort vertellen wat we gedaan hadden en waarom, wat ik eigenlijk wel prettig vond. Het gaf me wat meer inzicht in de anderen en de groep was niet zo groot of zo klein dat ik het eng vond om iets te vertellen. In veel workshops ben je toch een beetje op jezelf bezig en hoewel ik geen sociaal wonder ben, werkte dit wel voor mij om wat meer mee te krijgen en te leren van de rest.

Na het improviseren gingen we door met een variatie. Daarbij kun je aan een simpele knoop een lus maken, om als handvat te dienen voor je manhandling. Van daaruit keken we nog naar de mogelijkheden van een borstharnas en hoe je iemand daarin met beleid tegen de grond werkt. Van daaruit kun je weer verder knopen en dus keken we nog naar hoe je iemand aan zichzelf kunt vaststellen en wat je daarmee kunt bereiken. Sowieso was het allemaal minder macrame en meer knopen met een doel. Dat werd helemaal concreet toen we aan het einde een doel meekregen, waar we in groepjes mee aan de slag gingen. We knoopten RC zodat hij alleen nog maar als een uiterst schattig zeeschildpadje kon kruipen, en daarna werd ik geknoopt zodat mijn benen niet meer dicht konden (gaaf en eng en ongemakkelijk en heel veel andere dingen…). Het was leuk om te zien hoe mensen met hetzelfde doel voor ogen tot heel andere oplossingen kwamen en iedereen vertelde ook goed over hun gedachten achter de oplossing. Ik vond het heel fijn hoe er op alle niveaus van deze hele gemengde groep voor mijn gevoel wel iets geleerd is en ik heb er geen spijt van dat ik als ‘begonner’ een beginnersworkshop heb gevolgd.

One thought on “Manhandling!

  1. lumen1987 schreef:

    Klinkt wel als een toffe workshop! 😀

Geef een reactie

