Feeling loved/owned – Collaring

Geïnspireerd door een post op Fetlife, namelijk “101 ideas to make Your slave feel Owned (i.e. loved)“, is het idee voor mij ontstaan om een serie te starten. In die serie wil ik in gaan om verschillende ideeën die worden aangereikt in dat schrijfsel en hoe ik daarover denk of me daarbij voel. Alle posts over deze serie zullen terug te vinden met de “Feeling loved/owned” tag.

De collar is een bekend symbool binnen de BDSM community voor een relatie tussen Dom en sub dat een bepaald niveau berijkt heeft. Het niveau verschilt per persoon. Sommigen geven een collar aan hun sub als deze als eigendom beschouwt kan worden, anderen doen het nadat de relatie een bepaalde manier van hechtheid heeft bereikt en de sub een ‘slaging ritueel’ heeft voltooid, sommigen hanteren collars in bepaald training-systeem en weer anderen hechten niet zoveel gewicht aan een collar en doen het omdat ze het symbool en het idee erachter mooi vinden. Maar wat de achterliggende gedachte ook is, het dragen van de collar heeft doorgaans wel een impact op de sub.

Als Dom maak ik onderscheid tussen de volgende soorten collars binnen mijn relaties:

  • Feest collar: Dit is een collar die ik gebruik als ik een relatie heb met mijn sub, en ze krijgt het om in alleen speciale gelegenheden zoals BDSM feestjes. Tot nu toe heb ik daar altijd de ketting die ik dagelijks draag voor gebruikt. De gedachte erachter is dat ik die ketting als mijn verlengstuk beschouw, iets wat zo ongelooflijk intrinsiek aan mijn persoon is dat het gewoon bij me hoort. En diegene die het draagt dan ook. Ik vind het leuk om een speciale, bijzondere collar in mijn bezit te hebben die voor speciale gelegenheden gebruikt wordt. Misschien dat ik nog een custom collar ga laten maken voor dit doeleinde.
  • Speel collar: Deze collar is een simpele lederen halsband, bedoeld om sublief aan de ketting te kunnen leggen. Het moet stevig genoeg zijn om trekkrachten aan te kunnen. Het dient voor mij vooral een praktisch nut. Maar eigenlijk heb ik deze collar nooit echt nodig gehad en daarom ontbreekt deze eigenlijk nog in mijn speeltas.
  • Prive collar: Een collar die mijn sub zal verdienen als onze relatie een bepaald niveau bereikt waarvan ik het gevoel krijg dat sublief van mij een collar mag dragen van mij in haar dagelijkse leven. Bij deze collar hoeft het niet te gaan om een halsband of chocker. Het kan net zo goed een ring zijn of een enkel kettinkje. Het belangrijkste is dat het praktisch genoeg is dat het elke dag gedragen kan worden. Dit is eentje waar ik samen met mijn partner overleg over het soort medium dat we voor de collar gebruiken, maar de uiteindelijk keuze zal bij mij liggen. Afhankelijk van onze wensen wil ik deze custom laten maken.

Ik vind het wel een fijne en prettige gedachte als mijn sub-partner mijn collar draagt. Het is iets waar ik trots op kan zijn. Trots op wat we samen bereikt hebben. Ook het om doen van een feest collar blijf ik een speciaal iets vinden, iets wat me altijd van binnen heeft opgewarmd. Het is ook een leuke manier om in de stemming te komen.

Zelf zie ik geen noodzaak om sublief een set opdrachten te moeten laten vervullen om diens overgave naar mij te bewijzen om een collar waard te zijn. Ik snap dat mensen die een heel bijzonder gaaf ritueel vinden, maar ik vind zoiets voor mijn eigen sub niet nodig. Wanneer ik een prive collar zou willen gaan uitzoeken, doe ik puur op gevoel; Wanneer het goed voelt. Want voor mij heeft ze zich dan al bewezen dat ze mijn subje is en is er een examen niet nodig. Mocht sublief het wel heel graag willen ondergaan, een soort examen voor ze de collar waardig is, dan zal ik daar dan wel de tijd in steken voor haar. Ookal is het voor mij persoonlijk niet nodig, maar als mijn partner daar wel meerwaarde aan hecht dan doe ik dat met liefde voor haar.

Als sub zijnde weet ik nog niet zo goed wat ik nu van een collar zou vinden. Aan de ene kant vind ik het een mooi symbool en is het iets waar ik graag naartoe zou werken in een relatie. Ik vind dat binnen de formele BDSM erg mooi en iets geweldigs om te mogen verdienen. Maar de praktische kant ervan lijkt me dan weer ietsje onhandig om een vaste dagelijkse collar te hebben als switch. Ik ben bang dat het mijn dominante gevoelens wat zou ondermijnen omdat ik continue aan mijn onderdanigheid herinnerd zou worden. Misschien gebeurd het niet, maar het is wel iets dat me bezig houd. De keerzijde voor mij voor iets als een collar. En ik ben uiteindelijk toch wel een 50-50 switch. Beide aspecten vind ik net zo leuk! Maar misschien is dat iets waar ik meer over zal leren als ik meer ervaring op doe als sub en vooral binnen langdurige relatie.

-Lumen1987

One thought on “Feeling loved/owned – Collaring

  1. […] rozen ceremonie. Persoonlijk vind ik het prachtige symboliek en daar had ik in een eerdere ‘Feeling loved/owned’ al eens over geschreven. Maar je kan ook ervoor kiezen om sublief een chastity belt te laten […]

Geef een reactie

