Als Dom overkomen

Een tijdje gelegen kwam ik een schrijfsel tegen op fetlife over een switch die zich ten alle tijden als Top liet zien in het openbaar. Ik vond het wel een herkenbaar stukje, omdat ze dingen noemde die ikzelf ook doe. En het leek me wel leuk om daar iets over uit te wijden.

Ik ben zelf ook switch, en ik beschouw mezelf dan ook als een 50-50 switch; Ik heb geen voorkeur voor sibben of Dommen qua wat ik het leukste vind om te doen. Toch overkomt het mij vaak genoeg dat mensen mij als puur D zien als ze me voor het eerst ontmoeten en mij niet van TaK kennen. Daar zijn een aantal factoren voor mij aan te koppelen.

Ten eerste ben ik erg assertief, en kom ik dus voor mijzelf op. Ik laat mezelf bijvoorbeeld niet zomaar uit de weg slaan en mensen hebben wel eens tegen mijn gezegd dat ik mij mijn ruimte claim, ook als het druk is. Dat laatste is ook een vaardigheid die ik aan mijn salsa dansen mag danken, waar je soms op drukke feesten de ruimte voor jezelf moet claimen om toch nog een beetje zonder slag of stoot te kunnen dansen. En assertief zijn wordt vaak wel met Doms geassocieerd.

Daarnaast ben ik op veel BDSM feesten waar ik naartoe ben gegaan en heb gespeeld, als Dom bezig geweest. Dus er zijn maar weinig mensen die mijn sub kant in actie zien op een feest, maar genoeg mensen die mijn dominante kant hebben zien schitteren. En ja, dat is vaak wel waar mensen op af gaan: op wat ze zien en horen. Nu ik wel een paar keer naar Liefebeest haar femdom feesten ben geweest, komt daar misschien een klein beetje verandering in. Maar op dit moment lijkt er weinig kruisbestuiving te zijn tussen de feestgangers van de feesten waar ik op dit moment naartoe ga, dus zal het niet zo heel snel gebeuren.

Maar de factor die misschien wel de meest invloed op het geheel heeft, is dat ik me veiliger voel als Dom dan als sub. Als sub voel ik me soms als ‘potentiële prooi’, en dat heb ik als Dom totaal niet. Terwijl in de praktijk dat waarschijnlijk nergens op slaat, maar gevoelens zijn niet altijd rationeel. Daarnaast heb ik in het verleden niet bepaald veel positieve sub-ervaringen op gedaan, en wel een aantal negatieve sub-ervaringen. Hierdoor sterk ik mezelf sneller op als Dom dan als sub.

Als laatste speelt denk ik ook de manier waarop ik switch en rol in het gehele verhaal. Ik ben iemand die doorgaans mijn partner spiegelt. Ik wordt subbig als partner overduidelijk dominant is, en vice versa. En laat ik nu net veel meer leuke sub dames tegen het lijf lopen dan leuke Dommes.

De som van dit als zorgt ervoor dat ik mezelf in de praktijk al snel als een Dom opstel in een kink omgeving. In een vanilla omgeving is dat toch anders. Ik ben dan nog steeds assertief, maar ik probeer verder gewoon zo neutraal als mogelijk te zijn. Vaak ben ik gewoon rustig de boel aan het observeren en daar laat ik het dan vaak bij. Ik heb niet zo’n behoefte om naar voren te treden, wat in de kink scene ietsje anders is. Daar treed ik juist wel meer naar de voorgrond.

Ik vraag me wel eens af hoe dat voor andere switches is. Dus, laat het me vooral weten! I’m way to curious!
-Lumen1987

2 thoughts on “Als Dom overkomen

  1. Alchemilla schreef:

    Ik geloof dat ik er weleens over geblogd heb, maar mensen zien mij (introvert, vrij rustig) vaak als subbig. Ik ben meestal niet zo gericht op andere mensen, dus ik ben ook niet bezig om indruk op ze te maken. Ik zet mijn D-gezicht weleens aan als ik door een drukke menigte heen wil, maar meestal ben ik veel te druk bezig met dingen in mijn hoofd, niet erbuiten. Bijna iedereen is verrast als ze horen dat ik kinky ben en helemaal als ze horen dat ik switch, Nouja, tot ze me zien switchen. Ik kijk er blijkbaar heel overtuigend bij 🙂

    • SilentNath schreef:

      Veel mensen mij als vriendelijk, behulpzaam, zorgzaam, en dat soort zachte dingen. Ik bewaak mijn grenzen niet actief, als iemand meer ruimte in wil nemen, krimp ik gewoon in. Ik heb ook al een aantal mensen meegemaakt die de neiging hadden mij te willen beschermen tegen van alles en nogwat. Daaruit maak ik op dat ik niet heel dominant overkom.

      Daarentegen als je met mij in gesprek gaat, en ik ben vrij om mijn mening te uiten, kan ik best extravert zijn, compleet met sarcasme en af en toe een filosofische insteek. In het buitenland heb ik geleerd hoe ik iemand kan onderbreken en zelf kan voorkomen onderbroken te worden, dus in discussies laat ik soms wel dominante kantjes zien.

      Het opvallendste is dat ik fel en abrubt kan reageren op mensen die mij proberen in de sub-rol te duwen terwijl ik daar geen zin in heb. Ik kan dan in de stress schieten, of juist bijna boos worden. Dat is net even te familiar. Ik beslis wanneer ik switch, niemand anders.

Geef een reactie

