Buien

“Je zou het niet zeggen, he? Dat ze geen echte D is, maar een switch.”

“Zie je nou wel, ze is wèl onderdanig, voor de juiste D.”

Dit soort dingen hoor je vaak, zowel online als achter iemands rug om. Switches bestaan niet, het zijn gewoon mensen die niet kunnen kiezen, en dat betekent automagisch dat ze minder echt zijn dan de mensen die wel een keuze hebben gemaakt.

Ik snap het niet, serieus niet. Hoe kun je je vastleggen aan één rol? Hebben echte Dominanten nooit eens een luie bui waardoor ze geen zin hebben om alles te moeten beslissen? Zijn ze nooit een keertje onzeker over hun uiterlijk of hun prestaties? Hebben echte subjes nooit een keertje een eigenwijze bui, dat ze even gelijk willen hebben en de grootste willen zijn?

Ik heb allerlei buien. Als ik nieuwe mensen ontmoet, ben ik open en nieuwsgierig, maar ook voorzichtig en alert. Als een vriend of vriendin bij me komt praten over problemen, ben ik zorgzaam en behulpzaam. Als ik iets gedaan moet krijgen bij een of andere instantie, ben ik ondernemend en assertief. Als ik eindelijk een avondje mag ontspannen, ben ik stuiterig en sociaal. Of ik sub of D ben, hangt af van de situatie waarin ik me bevind, de mensen om mij heen en mijn bui.

Dat loopt natuurlijk soms wel eens in de war. Ik was een keertje met mijn subje bij een vriend thuis een beetje aan het uitproberen met bondage. Subje vond het prachtig en daarvan groeit mijn Dominante hart totdat het alle ruimte inneemt op het voetstuk waarop hij me plaatst. Een paar weken later was ik met de Man van mijn Dromen bij dezelfde vriend thuis, en die vriend vroeg mij de touwtjes in handen te nemen (pun intended) bij wat we die avond gingen doen. Maar mijn D was aanwezig, en hoe welwillend Hij ook was, het lukte mij op dat moment niet om de baas te zijn.

Er zijn dus wel degelijk dingen die mij Dominant of juist subbig maken, en dat zit hem vooral in het gedrag van de mensen om mij heen, maar ook in de setting. Ik heb een tijdje een service-gerichte baan gehad en daar werd ik best heel subbig van, op een vanilla-manier. En nu ik veel nieuwe mensen ontmoet en nieuwe dingen onderneem, merk ik dat ik me groter voel, dat ik dingen zelf wil doen en voorop wil lopen. De Man van mijn Dromen heeft wel eens op een knopje drukt waar ik normaal subbig van word, maar we waren op dat moment in het openbaar en toen reageerde ik heel verontwaardigd. Subbig zijn en public wilde ik blijkbaar even niet.

Ik zou er heel graag meer controle over hebben, altijd de charmantste Nath zijn op dates en sollicitatiegesprekken, altijd enthousiast en doorzettend als er werk moet gebeuren, altijd liefdevol en steunend als mijn partners me nodig hebben. Maar ik ben ook maar een mens, geen hyper-efficiënte android, hoeveel ik daar ook over fantaseer.

One thought on “Buien

  1. lumen1987 schreef:

    Qua opmerkingen, je merkt ze inderdaad online op. Doorgaans denk ik dat het door onervarendheid, onbegrip of onwetendheid komt. In het echt komt ik het veel minder voor. En als er opmerkingen komen over je ‘rol-label’ binnen de BDSM scene, dat kunnen ze doorgaans enkel uitgaan van hetgene wat ze van je hebben gezien. Ik heb wel eens geschreven over dat ik doorgaans als uitsluitend Dom gezien word, en dat is denk ik ook omdat ik doorgaans ‘in public’ dominant ben op feesten.

    Qua buien ben ik het helemaal met je eens. Voor mij zijn m’n moods ook gewoon context afhankelijk, met wie ik ben en wie er nog meer zijn, etc. Mensen vergeten dat heel af en toe.

Geef een reactie

