Dingen overhouden aan relaties

Een relatie heeft een grote impact op je leven. Althans, daar ga ik dan even vanuit als het er eentje was die de moeite waard was. Of die relatie nu een vriendschap was, een D/s, mono of poly, met of zonder spel, met of zonder een liefdesrelatie… De vorm van de relatie maakt niet uit: als het de moeite waard is om te hebben, dan heeft het een bepaalde impact op je leven. Enkel, relaties gaan soms over. Soms omdat je niet meer voor elkaar geschapen bent, soms raken principes of persoonlijkheden in de knel, of wat dan ook. En relaties die over zijn, dat is blûh. Vaak héél erg blûh. Zeker een breakup tussen geliefden is erg pijnlijk.

Ik heb ook mijn aandeel aan breakups gehad en met geen van hen was ik nu happy te noemen. Breakups zijn kut. Je bent je maatje kwijt. De persoon bij wie je af en toe gewoon even lekker over bepaalde dingen kon bitchen en dat diegene je frustraties of boosheid gewoon begreep. Je mist een persoon waar je je jezelf kon zijn en waar je intimiteit mee kon delen. Lekker tegen elkaar kon aankruipen op een koude dag. Even je hoofdje leeg wanneer je partner je aait. Awesome seks of BDSM spel mee hebben. Vlak na een breakup is vaak al je zin in het leven verdwenen. Alles voelt opeens zwaarder aan. Misschien vind je jezelf gewoon stom of misschien juist je andere partner.

Hoe zwaar klote een breakup ook is, je doet er misschien wel goed aan om je te beseffen dat je in ieder geval waardevolle dingen aan de relatie hebt overgehouden, ook al voel je dat niet op dat moment. Elke relatie leert wat over jezelf. En die ervaringen, dat zijn de ‘verborgen schatten’ van een relatie. De reden van de breakup zelf kan soms al een leerervaring op zich zijn. Misschien dat je meer eigen ruimte nodig, of voelde je je teveel aan je eigen lot over gelaten. Misschien ergerde je je dood aan het feit dat je partner een ongelooflijke sloddervos is, of vanwege zijn tafel manieren. Wat het ook mag zijn, als het genoeg botst dat het je relatie heeft gekost, dan weet je dat nu van jezelf. Soms is het leven een harde leraar en kon je pas achter bepaalde dingen als je keihard tegen een figuurlijke muur hebt aangerend. Maar er zullen ook dingen tussen geweest dat je zou kunnen omschrijven als “ons ding”; Dingen die voor je gevoel alleen in jullie relatie zo op een positieve manier had kunnen werken. Ook daar kan je soms wat van leren. Misschien dingen die je belangrijk vind, zoals af en toe gewoon lekker gek kunnen blijven doen of eens in de zoveel tijd gewoon samen in de keuken staan te koken.

Ikzelf heb best veel waardevolle dingen aan mijn relaties over gehouden. Dingen die ik graag zou willen herhalen, dingen die ik als uniek voor die relatie beschouw en waarschijnlijk ook zo zou willen houden en dingen die de volgende keer beter kunnen gaan. Bij deze even een set highlights van dingen die ik uit relaties heb overgehouden, in een willekeurige volgorde:

  • Date Night. Eentje die me erg verrast heeft, maar is voor mij eentje die ik ga houden tot het einde der tijden. Een vaste dag in de week afspreken om als date te dienen houdt de relatie prettig en zorgt ervoor dat we in ieder geval 1x per week tijd voor alleen elkaar vrij maken. Ik ben overtuigd dat dit goed tegen sleur werkt en je leert ook steeds weer wat van en over elkaar. Iets over iemand karakter, iets wat diegene heeft meegemaakt of misschien een nieuwe iets om je partner mee op te winden. Zeker een aanrader om ook eens uit te proberen.
  • Samen douchen. Super leuk om te doen. Try it some time.
  • Nieuwe 1st date. Misschien voor de mensen die niet aan een date night doen, kan dit een alternatief zijn. Als je lang bij elkaar bent, raak je op een gegeven moment een beetje vast in routine. Opnieuw gewoon een ‘1st date’ houden kan soms weer een beetje chaos in de heersende orde brengen en kan tot nieuwe inzichten leiden.
  • Zeggen dat je van iemand houd is goed. Iemand laten voelen dat je van diegene houdt, is zoooo veel beter. Het is fijn om te horen dat iemand van je houd. Maar persoonlijk vind ik woorden best goedkoop. Het is makkelijk om tegen iemand te zeggen dat je van diegene houd, en daardoor heeft het voor mij niet zo super veel waarde. Wat voor mij een veel grotere impact heeft, is me te laten voelen dat je ook werkelijk van me houd. Mijn lievelings maaltijd koken bijvoorbeeld, of samen op een krijtbord elkaar de liefde verklaren. Het kunnen vaak hele simpele dingetjes zijn, maar ze maken voor mij een wereld van verschil.
  • Ruimte om eigen dingen te kunnen doen. Ik had er al wat over geschreven in het stukje “Slecht zijn in niets doen“. Het is belangrijk om je partner de ruimte te gunnen om ook zelfstandig dingen te ondernemen. En de ruimte te geven aan je partner dat die niet altijd alles met je mee wilt doen.
  • Elke avond elkaar een goede nacht wensen. Ik merk dat het voor mij erg belangrijk is. Als dit een paar dagen achter elkaar niet heeft plaatsgevonden, begin ik me wat onprettig te voelen.
  • Niet boos naar bed. Een tip die ik eens ergens gelezen heb, en eigenlijk sindsdien altijd wel heb geprobeerd toe te passen. Ik vind het belangrijk dat dingen uitgesproken zijn voor men gaat slapen, zodat het niet gaan sudderen op basis van (mogelijk) verkeerde aannames of verkeerde ideeën.

-Lumen1987

3 thoughts on “Dingen overhouden aan relaties

  1. […] mijn vorige stukje noemde ik dat ‘iemand zich gehouden van laten voelen’ een leerervaring is dat ik aan […]

  2. […] een breakup achter de rug had. Ik ga verder niet schrijven over de breakup, gezien ik dat al een beetje heb gedaan. Nee, ik wil schrijven over hoe de periode voor mij was; Hoe ik deze ervaren had. Want het is de […]

  3. […] Wat ik trouwens wel grappig vind, zijn de opmerkingen over dat Valentijn zo commercieel gebeuren is en dat sommigen mensen vinden dat ze helemaal geen speciale dag nodig hebben om hun geliefde geliefd te laten voelen. Toch heb ik vaak het idee dat mensen, en deze mensen dus ook, vaak te weinig tijd voor elkaar vrij maken om speciaal met alleen hen twee te spenderen. Voor hen die ‘Valentijn niet nodig hebben’, kan ik zeker aanraden om eens een vaste date night in het leven te roepen als ze niet al zoiets doen. Ik heb hier al eens over geschreven op TaK. […]

Geef een reactie

