Project Captured Masculinity

Een tijdje geleden schreef ik over dat ik een nieuwe target voor mezelf wilde gaan stellen: mijzelf in sub-context voor de camera vast te leggen op een manier dat ikzelf sexy en hot vind. Inmiddels heeft dit projectje van mij een werknaam gekregen, want dat helpt mij om het uiteindelijk ook werkelijkheid te maken: Project Captured Masculinity.

Op dit moment ben ik druk bezig met wat ik er nu precies uit wil halen en hoe ik het realiteit wil maken. De post over had al een beetje een discussie gekregen op fetlife, en daarin staat dan ook wat ik graag probeer te visualiseren: Ik zoek naar de subbige-man foto’s waarin de man toch wel een beetje atletisch uiterlijk heeft. Hij hoeft voor mij niet een duidelijke sixpack te bevatten, maar een beetje ‘muscle-tone’ op de schouder en die kussenvorming op de borst (het zal vast een officiële term hebben, maar die weet ik niet). Dat is wat ik qua uiterlijk er tof uit vind zien. Daarbij zie ik graag de uitstraling van “Kijk, hier ben ik. Ik ben The Man.”. Ik doel daar vooral op dat de man diens aanwezigheid uitstraalt; ik bedoel er niet een soort arrogante macho-uitstraling mee. Het gaat mij juist om een uitstraling dat je niet om diegene heen kan, dat idee. En het gaat er voor mij vooral om wat ikzelf leuk vind om te zien bij een man-sub en ook alleen dat. Dat andere mensen de foto(‘s) tof zouden vinden, is voor mij van secundaire prioriteit.

Om een iets beter beeld te krijgen van wat ik nu toffe subbende mannen foto’s vind, bij deze even een kleine set:

  • http://submissivemen.tumblr.com/image/22481171810
    Bovenbeen spieren komen mooi naar voren in dit licht met deze schaduwwerking, net als de spieren rond de schouderbladen en de bovenarmen. Hoewel de touwen niet super netjes zijn verwerkt, vind ik het wel een gave feeling geven samen met de balde vuisten, wat mij een beetje een illusie schept dat hij zich in de touwen aan het ‘zetten’ is. De houding an sich is uiteraard eentje die snel geassocieerd wordt met onderdanigheid.
  • http://passius.tumblr.com/post/7958415280/161616161616
    Opnieuw een geknielde pose, maar deze foto geeft mij meer een gevoel van rust. Zijn gezichtsuitdrukking geeft mij dit gevoel samen met het feit dat er geen spieren gespannen staan. Toch zie je een bolling rond de schouder, iets wat ik persoonlijk mooi vind. Ik krijg hier een gevoel bij van dat hij vrede heeft met zijn situatie en zich er waarschijnlijk ook prettig bij (in?) voelt.
  • http://submissivemen.tumblr.com/post/9855764833/love-this-photos-which-can-easily-be-read-as
    Opnieuw een foto waar de fysieke elementen die ik ambieer bij een man terug vind: borst, armen, bovenbeen en kuiten; Allemaal mooi om te zien vind ik. Dit keer alleen geen foto van uitsluitend een man, en de wisselwerking tussen de twee personen vind ik dan ook mooi om te zien. Hoe zij met een glimlach naar diens mannelijke partner kijkt is leuk om te zien, en ook hoe hijzelf de boel op gevoel lijkt te doen, vanwege zijn gesloten ogen.
  • http://malesubmissionart.com/image/1215281201
    Sorry, weer een geknielde man! Dit is voor mij een voorbeeld van iemand die ik eigenlijk té gespierd vind. Maar wat vind ik er zo leuk aan die foto? Het toont een manier hoe je jezelf kan fotograferen in een onderdanige context zonder dat je echt herkenbaar bent. Ook vind ik de open-gekeerde handen een mooi signaal uitzenden, ookal is het een fysiek geforceerde pose. Ook de type boeien vind ik tof. Grote, bijna lompe, metale boeien die als zijn spierkracht met gemak in toom kunnen houden.
  • https://fetlife.com/users/895495/pictures/6980464
    Voor mij is dit een toffe foto vanwege de uitstraling van zowel de man als de vrouw in kwestie. Bij de man kan ik vooral de plezier waarderen. Maar ook het galante gentlemen gebaar van haar glas beethouden voor diens dame, maar dan zonder dat het beethouden van het glas zijn uitsluitend zijn aandacht heeft. Dat is iets waar voor mij het grote verschil ligt: in de foto is hij meer dan alleen een subje dat een glas beet mag houden. Hij is meer dan subje wiens enige taak het glas beethouden is. Hij is ook een gesprekspartner voor de mensen in de omgeving (zo komt da top mij over in ieder geval). Maar ook een persoon die door diens dame gewaardeerd wordt. De kracht van deze foto ligt voor mij in een scala van subtiele dingetjes.

Wat heb ik op dit moment als concept in mijn bolletje? Ik zit momenteel aan een soort drieluik te denken.

In het eerste paneel wil ik graag het thema ‘Voluntary surrender’ laten uitstralen. Ik zou graag willen uitbeelden hoe je als krachtige, zelfstandige sub bewust je eigen macht overdraagt aan iemand anders. Dit is iets wat ik bij zowel vrouwelijke als mannelijke subjes mooi vind om te zien. In dit thema is er geen plaats voor overgave uit ontzag of uit angst, of overgave dat met geweld verkregen wordt. Maar hoe zie ik dat voor me? Ik heb er nog geen duidelijk beeld bij. Op dit moment zijn het nog allemaal mentale schetsen. Ik zie een man voor me bij wie een blinddoek omgedaan wordt terwijl je diens glimlach kan zien. Of een man wie zijn polsen aanbiedt om vastgebonden of geboeid te worden. Een man (al was het oorspronkelijk geïnspireerd door een vrouw) met lang haar die zijn haar uit de weg houdt zodat er een collar omgedaan kan worden.

Het tweede paneel is voor het thema ‘Power contained’. In deze foto speelt bondage een hoofdrol, en ik zou graag in die foto een gevecht tegen touwen willen uitbeelden. Misschien omdat diegene zich wilt bevrijden? Misschien omdat iemand heel intense pijn aan het verwerken is? Ik zie beelden voor me van strak gespannen touwen, spiermassa in werking tegen de touwen die ze omvatten, een gezicht die heftig vertrokken is van de pijn. Wie weet het laatste nog met een traan of misschien zweetdruppels die langs de huid diggelen.

Het laatste paneel is voor het theme ‘Captured masculinity’ zelf. Hier wil ik graag vrede of plezier terug vinden bij de man, gegeven zijn onderdanige context. Misschien dat dit goed te ondervangen is van een subspacende man in bondage, of misschien een glimlachende man die een kusje op zijn voorhoofd krijgt. Deze heb ik nog het minste duidelijk voor ogen.

Naast concept, ben ik ook bezig met hoe wil ik het gaan realiseren. Als eerste zit ik nog flink te puzzelen wat men in een foto zou kunnen ondervangen, terwijl ik niet herkenbaar op de foto wil. Ogen spreken boekdelen, zeker als het om uitstraling gaat. En dat maakt een beetje een dilemma. Vandaar dat ik die 4e foto zo tof vond, omdat het laat zien hoe je toch wat moois kan uitbeelden zonder dat de persoon in de foto herkenbaar moet zijn. Ten tweede zit ik wel te denken aan een soort klankbord groep, waarop ik mijn concept ideeën aan kan toetsen. Ik ben geen goede fotograaf, dus dingen als compositie, werken met belichting en achtergronden…. daar heb ik niet echt kaas van gegeven. En uiteraard is er in ieder geval iemand nodig die de shots kan schieten, gezien ik het zelf niet kan doen. En tsja, ik ben totaal niet bekend in dat wereldje. Ik zal toch iemand moeten vinden die het niet erg vind om te werken in de richtingen die ik als ‘model’ aangeef. En deze dingen zijn nog heel erg mistig voor mij op het moment.

Maar goed, de eerst baby-stapjes worden gezet.

-Lumen1987

Geef een reactie

