Polyamoureus

From Wikipedia, the free encyclopedia
Polyamory (from Greek πολύ [poly], meaning “many” or “several”, and Latin amor, “love“) is the practice, desire, or acceptance of having more than one intimate relationship at a time with the knowledge and consent of everyone involved. It is distinct from swinging (which emphasizes sex with others as merely recreational) and may or may not include polysexuality (attraction towards multiple genders and/or sexes)

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik dat woord voor het eerst leerde. Het deed me iets, er viel een kwartje, een stukje op zijn plek. Daarom word ik wel eens verliefd terwijl ik gelukkig getrouwd ben. Omdat het gewoon mogelijk is om van meerdere mensen tegelijk te houden. Iets wat in allerlei soorten liefdesverhalen in onze media stug wordt ontkend.

Sommige mensen denken dat polyamorie gaat over driehoeksverhoudingen of triootjes, anderen denken dat het betekent dat je lekker met iedereen rond mag sletten. Voor mij betekent het houden van. Ik hou van de man met wie ik getrouwd ben, want hij is het dekseltje op mijn potje. En ik hou van de Man van mijn Dromen, want hij is zo mooi en hij leert me zoveel nieuwe dingen. En ik hou van mijn subje, want hij is zo lief en hij aanbidt me. En dat kan allemaal. Ik hou ook van mijn ouders, mijn broer en mijn vrienden, voor hen kom ik ook om vier uur uit mijn bed of blijf ik in het ziekenhuis om hun hand vast te houden. Dus waarom zou je niet van meerdere mensen kunnen houden?

“Jamaar Nath, daar zit geen seks bij.” En daar zit dat negatieve beeld heel erg aan vast. Aan seks. Het is pas vreemdgaan als er seks aan te pas komt, en van sommige vormen van seks (cybersex, orale seks) is het discutabel of ze wel tellen als vreemdgaan. Ik vind het jammer dat er vaak zo wordt gedacht. Want in mijn mening is het heel simpel: consensuele seks met meer partners = meer ervaring = betere seks. Win win!

“Zijn je partners dan niet jaloers?” Waarom? Ze zijn allemaal uniek. Er is geen wedstrijd van wie ik meer houd. Het is niet zo dat ik maar een beperkte hoeveelheid liefde heb om uit te delen, en dat ze nu allemaal minder krijgen dan wanneer ik er maar een zou hebben. Dat is toch met je vrienden of je broers en zussen of je kinderen ook niet zo? Geen van hen is bang dat ik die ander leuker vind. Die angst zit verankerd aan het idee dat er maar één kan zijn. En wij hebben dat idee losgelaten.

Voor mij betekent polyamorie meer liefde. Ik was laatst bij mijn subje, en zijn partner ging weg om te spelen met iemand die ik wel leuk en jammie vind. En ik dacht bij mezelf: “Ik hoop dat ze het naar hun zin hebben.” Want meer mensen die meer plezier hebben is meer awesome.

One thought on “Polyamoureus

  1. Lizard of Lok schreef:

    Helaas kijken mensen niet verder dan de hokjes waarin de maatschappij alles geplaatst wil hebben. Geniet van je ervaringen en prijs jezelf gelukkig dat de mensen om wie het gaat het met je willen delen.

Geef een reactie

