Slecht zijn in niets doen

Als er iets is in het leven waar ik niet zo goed in ben, dan is dat niets doen. Ik ben graag bezig met mijn leven. Ik heb eigenlijk altijd wel projecten draaien. Think about Kink is daar eentje van. Maar ik ben ook graag in mijn vrije tijd met mijn eigen app bezig. En gamen doe ik ook graag, zowel om een game uit te spelen als een game te spelen om te zien hoe het in elkaar steekt (en daarna weer van mijn PC af te halen wanneer ik eenmaal heb gezien waar de game om draait). Ik leer ook graag nieuwe vaardigheden in het leven en daar steek ik vaak ook tijd in. Kortom, ik ben eigenlijk altijd wel bezig met iets.

Van nature ben ik ongelooflijk nieuwsgierig. Ik voel eigenlijk altijd een honger naar kennis, informatie en vaardigheden. Dat merk ik in mijn werk maar ook in mijn prive leven. Ik praat graag met mensen over hun meest favoriete hobby of over wat ze voor het laatst voor iets nieuws hebben geleerd. Ik hoor graag over hoe ze dingen hebben geleerd, wat ze op hun pad tegen zijn gekomen en probeer dan ook op de achtergrond in mijn hoofd bij te houden wat ik daar zelf mee zou kunnen doen.

Dit zorgt ervoor dat ik eigenlijk niet goed niets kan doen. Lang stil zitten op de bank… ik word daar op een gegeven moment kriegelig van. Dan gaan mijn handen jeuken om iets te doen. Ik heb dat niet altijd, maar wel vaak. Af en toe vind ik het wel lekker om eventjes achterover te ploffen en niets te hoeven doen. Nergens over na hoeven te denken. Nergens verantwoordelijk voor hoeven te zijn. Gewoon even zitten en bijvoorbeeld naar de vogeltjes in de bomen te luisteren. Of naar het geruis van auto’s van een ver gelegen straat. Of kijk ik graag naar stromend water zoals in een beekje of bij een groot kanaal. En dan de wisselende schitteringen te bekijken en het geluid van het water dat tegen de kade slaat. Het voelt dan wel heerlijk vrij om me dan even nergens druk om te hoeven maken. Gewoon even te kunnen zijn.

Meditatie helpt daar soms ook fantastisch bij. Dat is net het bovenstaande in opgevoerde vorm. Daar kan ik soms ook heel snel van opladen, klaar voor de volgende activiteit. Of om juist mijn hoofd leeg te kunnen maken van de afgelopen activiteit en alles een goede plek te geven. En soms helpt meditatie ook om gewoon even naar binnen te kijken; Te observeren wat daar zich eigenlijk afspeelt. In plaats van continue alleen maar op de buitenwereld te letten.

Maar als ik gewoon naar mijn eigen belevingswereld, dan zou ik me beschrijven als een bezig bijtje dat niet goed/graag stil zit. Ik vind het dan soms ook knap dat andere mensen dat wel kunnen. Soms kan ik me daar niet echt mee identificeren. Maar ik zie het wel als iets waar ik zo af en toe ook wat van zou kunnen leren. Omdat voor mijn gevoel, die drang om dingen te doen soms wel eens wat doorschiet. Dat ik daarin doorschiet. En als ik kan leren hoe ik ook het stil zitten en niets doen kan gaan waarderen, kan ik op die manier een betere balans tussen de twee zien te vinden.

Want als ik eerlijk ben, er is geen goed of slecht tussen beide aspecten. Lang en goed stil kunnen zitten zien sommige mensen als luiheid, maar je kan het ook zien als een positieve qualiteit waarin iemand juist rustig is, observerend is en luistert naar diens innerlijke zelf. En continu actief zijn kan positief ervaren worden met qualiteiten als gedrevenheid of leergierigheid, maar kan ook gepaard gaan met slechte qualiteiten als een druk/chaotisch persoon zijn, iemand die slecht kan focussen op 1 ding (en continu zoekt naar nieuwe stimulatie) en iemand die misschien niet ‘in touch’ is met het hier en nu en teveel op het verleden of de toekomst gefocussed is. Balans hiertussen is het sleutelwoord, en op dat gebied kan ik zeker nog wel wat leren.

-Lumen1987

 

2 thoughts on “Slecht zijn in niets doen

  1. […] om eigen dingen te kunnen doen. Ik had er al wat over geschreven in het stukje “Slecht zijn in niets doen“. Het is belangrijk om je partner de ruimte te gunnen om ook zelfstandig dingen te […]

  2. […] projecten, zoals ik ook al had verteld in mijn stukje van dat ik niet zo goed stil kan zitten (zie linkje). En daar is dus al een overlap in hoe ik als persoon in elkaar zit. Maar daarnaast vind ik het […]

Geef een reactie

