De Zwarte Lijst

Blacklist

Of houd jij er zelf juist eentje bij?

Binnen de BDSM scene vind je mensen in allerlei soorten en maten; goedschiks maar ook kwaadschiks. Er lopen fantastisch kundige mensen rond die de techniek van bepaalde spel elementen ongelooflijk goed beheersen en deze aan anderen willen leren. Je kunt er ongelooflijk mooie mensen aantreffen. Mensen die volledig opgaan in hun hedonistische houding en intens kunnen genieten van een spel met andere mensen waar ze zich goed bij voelen. Mensen die zich vrij voelen in bondage en zij die zich weer vrij voelen wanneer ze iemand in hun touwen kunnen vangen. Maar ook vind je er mensen die actief jagen op onervaren mensen en misbruik maken van de onbekendheid van BDSM bij bepaalde mensen. Er zijn hen die onder het mom van BDSM hun partners misbruiken. Er zijn wanhopige mensen die zich soms vast klampen aan iemand die hen aandacht geeft. Net zoals in de ‘normale’ wereld kom je er mensen tegen “from all walks of life”.

Vandaag wil ik me vooral richten op de mensen die over het algemeen als negatief beschouwd worden. De mensen die worden afgeraden om mee om te gaan. Dit kan zijn vanwege veiligheidsredenen of vanwege sociale redenen of wat dan ook. Vaak eindigen mensen die een flinke misstap hebben genomen op een zwarte lijst bij mensen. Deze lijstjes worden online nog wel eens gedeeld en/of uitgewisseld met anderen. Op deze manier kunnen mensen gewaarschuwd worden voor potentieel gevaarlijke mensen of mensen die vooral gedoe met zich meebrengen. Op zich wel fijn als dit gebeurd. Ik vind het wel een fijne gedachte dat mensen mij waarschuwen als ik om ga met iemand die grenzen niet lijkt te respecteren. Ik vind de sociale controle die daaruit naar voren komt over het algemeen wel welkom. Als iemand bekend staat dat diegene losse handjes heeft en soms ongevraagd aan een subje gaat zitten, weet ik dat ik diegene extra in de gaten moet houden. Als iemand mij verteld dat de persoon waarmee ik zou willen spelen nogal notoir is op het gebied van ongewenst blijven plakken, kan ik op die manier nog eens goed nadenken of ik dat een probleem zou vinden en of ik me maar wil gaan distantiëren van die persoon.

Maar zo’n lijst heeft ook een keerzijde. Want hoe lang kan je iemand eigenlijk iets kwalijk blijven nemen? Stel er loopt een jonge dame rond die regelmatig over de grenzen van mensen was gegaan in het verleden en zich niet zoveel van stopwoorden aantrok, totdat iemand begon te vloeken en te tieren dat er nu echt gestopt moet worden. Hoe lang blijft het fair dat diegene op jouw zwarte lijst staat, zonder bevestigingen dat dit gedrag nog steeds voor komt? Mensen kunnen veranderen, toch? Misschien was deze vrouw ongelooflijk onervaren met BDSM en had van verkeerde bronnen aangeleerd gekregen dat stopwoorden van subjes niets anders zijn dan een laatste poging tot de macht grijpen en het spel proberen te controleren (even een lekker extreem voorbeeld). Deze kan later wel leren dat dit doorgaans niet het geval is, dat et misschien rel-subjes zijn die dat doen maar dat deze vooral uitzondering zijn op de regel.

Wat als iemand online vooral een slechte reputatie heeft gehad. Misschien omdat diegene slecht in communiceren is en consequent misverstanden daarmee opwekt? Pogingen tot een grap die als spot overkomen, en geuit kritiek als persoonlijke aanvallen worden geïnterpreteerd. Dat kan je al snel erg onpopulair maken, zeker als je met een incrowd in een online groep te maken hebt. Eentje die genoeg gewicht binnen die groep draagt dat, als ze zich tegen je keren, je effectief de hele groep tegen je hebt. In hoeverre kan je zoiets iemand kwalijk nemen? En hoe lang?

Ik vind het zelf best wel een lastig pakket. Persoonlijk ben ik best beschermend, dus ik zou snel mensen waarschuwen als ik het een of ander heb gehoord over persoon. Maar ik ben er voor mijzelf nog niet uit wanneer een blaam op persoon ‘verjaart’. Maar ik denk dat het vast wel een nuttig iets is om er eens bij stil te staan voor jezelf. Want wie weet ben jij kwaad aan het spreken over iemand dat gewoon niet meer kloppend is voor die persoon.

lumen1987

2 thoughts on “De Zwarte Lijst

  1. Daria schreef:

    Food for thought. Het blijft zó lastig, om eigen antipathie of slechte ervaringen met mensen niet over te laten lopen naar anderen, die hun éigen ervaringen hebben met die mensen.

  2. Errant_Dutchman schreef:

    Maak de lijst maar. Pass it around. Want even serieus, wat is het ergste wat er kan gebeuren als je onterecht op een lijst staat, als wraakactie van iemand of omdat je in een ver verleden een misstap hebt gedaan waar je inmiddels wel van geleerd hebt? Dat je een keertje wordt afgewezen. Oh jee! Nou, wat erg. De mensen die je kennen weten wel beter, en kunnen voor je karakter spreken, toch?

    Terwijl zo’n lijst juist mensen behoedt voor bijzonder nare situaties. Nee, voor mij geen twijfel, laat de lijst staan en rondgaan.

    Niet om te zeggen dat misbruik van zo’n lijst om iemands nam onterecht te bezoedelen terecht is. Behalve de consequenties voor de op de lijst vernoemde persoon wordt zo uiteindelijk ook de waarde van de lijst minder. Het moet immers een lijst zijn van personen waar je voor op moet passen, niet van personen die ooit een nare breakup hebben gehad.

Geef een reactie

