De veiligheid van suspensionpoints

Guestpost, door KleineMeid

Ik ben een ropebunny, en een enthousiaste ook. Naast dat ik graag in de touwen zit, hang ik er ook graag in. Suspensions ja, mits dat veilig is. En met 1 bout in het plafond geloof ik niet dat mijn veiligheid gegarandeerd is. Ik ben nogal fel waar het gaat om (mijn eigen) veiligheid, en ga daar niet aan hangen. “Maar die bout is sterk genoeg om een auto aan te hangen, en het plafond is gewapend beton”, is een veelgebruikt argument. Zeg mij dan eens: waarom zie ik nooit een auto aan 1 boutje aan het plafond hangen? Of een takel voor een motorblok? Moet toch makkelijk kunnen?? Erger nog vind ik mensen die (naar mijn inzicht) nauwelijks tot geen ervaring hebben met suspensions en gaan roepen dat het “echt wel veilig is”. Nou, sorry: ik ben niet overtuigd. Net zoals je in je touw niet een ‘single point of failure’ wilt hebben, wil je dat (in mijn optiek) ook niet met je suspensionpoint zelf. Ofwel: 1 bout waar alle krachten op staan? Nee dank je! Ooit wel eens een plug uit de muur proberen te halen mbv een schroef en een klauwhamer? Dat is wat ik bedoel. Op een bepaald moment komt dat ding er uit – duurt misschien even, maar het lukt. Het is maar goed dat het schilderij, dat aan het haakje in die plug, de krachten haaks heeft op de richting waarop de plug uit de muur kan. Anders is het wachten op het moment waarop het schilderij naar beneden dondert.

Punt 1 – Kracht en Richting

Terug naar de bout in het plafond. De krachten op een bout trekken recht naar beneden, het plafond uit dus. Hoeft niet de eerste keer te gebeuren, of na 10 keer – het blijft afwachten wanneer de bout (een stukje) het plafond uit komt.

Voor meer over gewicht en krachten:

Punt 2 – De 2-big guy-test

Aanvullend op punt 1, de 2-big guy- test. Twee flinke kerels testen een suspensionpoint: niks. De keer erna hangt een fragiel meisje, en komt naar beneden. Maar dat boutje in het plafond kon toch die twee kerels houden?? Lees en huiver, en snap waarom ik dit schrijf.

Punt 3: klimsport

Iedereen die ervaring heeft met klimmen heeft wat mij betreft al een streepje voor – zij zorgen tijdens het klimmen voor hun eigen veiligheid.

Die zelfde veiligheid is toe te passen op een suspensionpoint, kijk zelf even:

De oplossing?

Om terug te komen op dat haakje in het plafond:

  • Niet 1 haakje: meerdere.
  • Krachten verdelen.
  • Lees en vraag rond. Overtuig jezelf. Hoor anderen aan en laat ze je overtuigen. Of niet.
  • Neem niks zomaar aan.

Tot slot

Iedereen die mij bewijs kan leveren dat het ene boutje in het plafond veilig is ontvang ik met open armen. Ik leer graag waarom het wel veilig zou zijn. Kritiek / suggesties krijg ik ook graag. Echter: met de opmerking hoe sterk de bout is en hoe sterk het plafond daar kan ik niks mee. We hebben het over (de richting van) krachten, niet alleen maar over sterkte.

“Ik verzeker je dat..” Bullshit. Wanneer ik val en weet ik veel wat breek, dan heb ik NIKS aan een verzekering. Dan heb je de rest van mijn leven verpest, omdat ik nooit meer zal durven hangen. Iets waar ik ontzettend veel plezier aan beleef.

Voor de riggers de vraag:

Het suspensionpoint moet bewezen veilig zijn door een goed ONTWERP.

Geef een reactie

