Ingewikkeld simpel knopen

Ik had het geluk dat ik gisteren een workshop kon volgen van Peter Slemrian. Deze Deense knoper kwam met de UUP knoopgroep oefenen in spontaner, communicatiever en intuitiever knopen. Een beetje zoals de workshop van ButterflyBondage, dus. We kregen demo’s te zien van zijn interpretatie, met als geknoopte…ButterflyBondage, die blijkbaar ook een fan is 🙂 Sommige van de demo’s waren vrij lang, waarschijnlijk omdat het lastig is om dit soort dingen half te doen en ook omdat ze naar mijn idee eigenlijk best goed met elkaar klikten. Gelukkig hebben we ook meer dan genoeg tijd gehad om zelf aan de slag te gaan, want zulk enthousiasme is wel aanstekelijk.

Het oefenen ging eigenlijk vooral over het loslaten van technieken, plannen en perfectie en over verschillende manieren om non-verbaal te communiceren. We begonnen met samen ademen en samen bewegen. Dat klinkt een beetje zweverig, maar het werkt wel om te focussen op je partner. Ik merkte dat ik voor het samen bewegen kon putten uit het leiden en volgen wat ik ken van dansen. Toch wel leuk als je vaardigheden uit een andere hobby opeens van pas komen.

Toen we eenmaal een beetje los waren en niet zo hard meer op anderen aan het letten waren, gingen we oefenen met de touwen. Niet zozeer op knopen, want we hebben welgeteld 2 knopen en 1 frictie gebruikt in de hele workshop. Wel op wat je kunt doen met zo’n touw; iemand rondbewegen, aaien, knijpen, ‘bijten’, ‘krabben’, plagen, claimen en nog veel meer dingen. Door je tempo en je kracht te varieren, kun je aansluiten bij wat je nou eigenlijk wilt met je partner en die ook een beetje bij de les houden. Wegzakken in ropespace is voor mij persoonlijk niet zo’n punt, maar als iemand ondertussen een boodschappenlijstje aan het samenstellen is, word ik daar in een spel toch minder blij van. Dat aandacht vasthouden probeerden we door iemand te verrassen met wisselingen, te bombarderen met verschillende indrukken voor verschillende zintuigen en net iets uit balans te houden.

Ik zag hier en daar nog wat mensen die het moeilijk hadden om vertrouwde technieken los te laten, maar over het algemeen hadden mensen behoorlijk wat lol met het vastbinden van handen of voeten en vandaar uit gewoon los gaan. We gebruikten eerst wikkels of lussen zonder knopen, waardoor je snel weer iets anders kon doen. Daarbij zagen we ook dat je met een paar lussen touw in je hand ook prima even wat kunt draaien om druk te zetten op gevoelige punten. Sommige connective bondage is heel erg braaf en sereen, dus het was leuk om als toch-wel-sadist ook (letterlijk) handvatten te krijgen.  Ik vond zelf deze demonstratie het leukst. Peter viste rustig met een lus naar een voet, om die daarna vrij snel en gemeen naar achteren weg te vouwen. Nog wat gooi- en smijtwerk later kwam wat ik de reset-knop ben gaan noemen: het punt waar hij de lussen losliet, de touwen in een kluwen neervielen op zijn partner en hij leek te denken: “Goh, er ligt hier opeens een mooi meisje met allemaal touw erop, wat kan ik daarmee?”.  Dit deed hij een aantal keer, waardoor hij telkens niet vanaf nul begon, maar geleid werd door wat er verder gebeurd was en door hoe de touwen toevallig vielen.

Het laatste stuk had ik het even moeilijk, omdat ik net te weinig gegeten had en de workshop best lang was. Daarom crashte ik een beetje en voelde ik me niet zo actief. Toen we fricties gingen gebruiken, ging het nog wel redelijk. Toen we aan de slag gingen om directer, impulsiever en ‘dierlijker’ te knopen, met geluid erbij en snuffelen enzo, wilde mijn innerlijke kat vooral heel hard ergens opkrullen waar het warm en zacht was en heel lang slapen. Gelukkig kon mijn lief ook wat oefenen op mij en wist hij wat te eten te scoren, zodat ik niet echt in slaap viel. Over het algemeen vond ik het erg leuk, maar ik had me vooraf moeten realiseren dat eten best belangrijk is. En ik ik kon niet 100% uit de voeten met het grommen en geluiden maken, ik ben meer van het ademen en snuiven, ik communiceer denk ik net op een wat lager volume 🙂 Ik zou deze workshop zeker aanraden voor mensen die knopen saai vinden of die moeite hebben om een spel te maken van knopen. Het gaf mij in iever geval een paar nieuwe ideeen, toch eens testen binnenkort…

2 thoughts on “Ingewikkeld simpel knopen

  1. lumen1987 schreef:

    Oei, dat klinkt best wel erg gaaf dan! 😀

  2. […] maar hij reageerde heel leuk en ik was ook best lekker op dreef. Ik had de principes uit de workshop eigenlijk nog niet gecombineerd met lintenbondage, maar ook dat ging best goed. Ik was lekker aan […]

Geef een reactie

