Verwachting van een DM

Een tijdje geleden schreef ik over een trend die ik zag aankomen voor SamariuM feesten. Dat had mij toentertijd aan het denken gezet. Wat verwacht ik nu eigenlijk van de DM’s die daar aanwezig zijn? Is het vereist dat ze weten hoe ze om zouden moeten gaan met deze nieuwe spel-vorm?

Dungeon Master reference image

DM, maar dan iets anders

Persoonlijk vind ik het wel een fijn idee dat DM’s, op welk feestje dan ook, een strategie hebben om met ongelukkige scenario’s om te gaan. Het is wel fijn als er iemand in het team van de feest organisatoren EHBO beheerst, of anders op mensen kunnen terug vallen die dat wel beheersen en voor een bepaalde periode op standby staan mocht er iets mis gaan. Ik zou het een fijn idee vinden als een DM risicovolle spelelementen kan herkennen en weet wat er te doen staat in het geval dat er iets fout zou gaan.

DM-en lijkt me ook niet een al te makkelijke rol om te vervullen. De primaire balans waar je naar mijn idee mee zit, is de balans tussen de vinger aan de pols te houden zonder te “bemoeizuchtig” te worden. Mensen willen immers graag hun ding doen op een feestje en daar graag het minst bij gestoord te worden. Nu heb je als DM vaak ook de secundaire taak om ervoor te zorgen dat mensen ongestoord kunnen spelen, en daar sta jijzelf eigenlijk ook als stoorzender bij. Dat op zichzelf is al een balans waar je mee moet werken.

Daarnaast heb je ook veel met interpretatie te maken. Je zult vaak inschattingen moeten maken in hoeverre een persoon inzicht heeft over de risico’s van het spel. Dat betekent dat de DM de risico’s zelf moet kunnen herkennen, maar ook moet kunnen interpreteren of de spelende partij hiervan ook bewust van zijn. Een DM maakt mogelijk een profiel van je ‘on the fly’ met een inschatting van jouw ervaring met waar je mee bezig bent. Daar zit natuurlijk een risico aan verbonden dat je iemands kunde onbewust overschat en dat diegene misschien heel overtuigd en zeker overkomt terwijl die maar wat zit aan te kloten. Of je kent de persoon in kwestie en je er misschien vanuit gaat dat die weet wat die aan het doen is, terwijl het misschien de eerste keer is dat hij of zij dit doet.

Wat verwacht ik dan van DM op dat gebied? Dat is erg lastig. Ik zou liever hebben dat ze teveel checken of alles okey verloopt (misschien dat je het nog slim kan verbloemen door te vragen of alles OK is en of diegene het idee heeft dat mensen wat te dicht bij staan), dan dat het te weinig gebeurd. Niet alleen met oog op de feestgangers, maar ook met oog op het beeld van veiligheid op het feest zelf. Als er wat mis gaat op het feest, dan zorgt dat toch wel voor een negatiever beeld over het feest zelf en kans op een daling in het vertrouwen in het feest.

Wel interessant vind ik om op te merken dat op kleine feesten er vaak geen DM’s zijn en dat ik ze daar ook eigenlijk niet mis. Daar voelt de sociale controle als ruim voldoende. Dit is mogelijk vanwege het klein aantal mensen en dat daardoor iedereen praktisch overzicht heeft van iedereen. Op een groot feest met veel mensen raak je dat wel kwijt en dan voelt de aanwezigheid van DM’s op een feest ook nodig.

Maar nu even terug naar de concrete situatie waarbij DM’s met hypnose om moeten gaan, iets waar de DM’s mogelijk niet bekend mee zijn. Wat zou ik dan verwachten? Ik verwacht dat ze eens informatie gaan verzamelen over wat je kan verwachten van zo’n spelvorm en wat erin zoal mogelijk is. Met oog op hypnose, dat ze weten dat er iets bestaat als een abreactie en wat je doorgaans het beste kan doen als dat gebeurd.

Ook zou het naar mijn gevoel ook fijn zijn als ze bewust worden van wat een hypnose spel kan inhouden, wat ermee gedaan kan worden en wat ermee haalbaar is. Beetje de basis van wat hypnose is begrijpen. Ik denk dat je daardoor betere inschattingen kan maken hoe je een fijne speel omgeving kan faciliteren, door omstanders erop te wijzen dat er een spel gaande is. Hypnose kan soms best subtiel zijn en het is dan ook niet fijn als iemand een goedbedoelde knuffel komt halen terwijl je zelf midden in een inductie zit.

Kort samengevat, komt het er voor mij op neer dat ik het fijn vind als een DM de volgende stappen zou ondernemen als er een nieuw spelvorm zich voordoet:

  • Lees je in op het spelvorm zodat je en beeld hebt van de essentie van het spel, zodat je beter een benodigde speel omgeving kan faciliteren.
  • Lees je in over de mogelijke risico’s en/of gevaren van de nieuwe spelvorm, zodat je zou kunnen polsen als er mogelijk problemen lijken voor te doen en je alvast voorbereid kan zijn voor als het werkelijk mits is gegaan.
  • Overweeg te praten met de personen over het spel en de spelvorm nadat ze klaar zijn en enigszins bijgekomen. Hierdoor kan je ook meer over de spelvorm leren en tevens mogelijke nuttige contacten maken mocht je meer informatie willen verzamelen.

– Lumen1987

4 thoughts on “Verwachting van een DM

  1. sweetblackangel schreef:

    Mooie en goede writing! Al wil ik daar als DM toch nog iets aan toevoegen, want overal de basis van kennen zijn toch een hoop basissen… En omdat ik er zelf ook nog studie en andere zaken bij heb, red ik het niet om van alle spelvormen de basis te weten. Dus zou ik vooral willen voorstellen om in te spelen op de verschillende interesses van het team. Oftewel, als ik een naaldenspel moet DM’en, zorg ik ervoor dat er een collega naast staat die verstand heeft van naalden. Of, als er een tekort is, vraag ik of hij/zij het over wil nemen.

    Constant inbreken in een spel om te vragen of alles nog OK is, vind ik zelf minder praktisch. Sowieso omdat ik meestal meerdere spellen tegelijk in de gaten probeer te houden en omdat ik zelf vragen aan Rick tijdens een spel totaal niet kan waarderen, omdat ik er toch uit raak. Ik vertrouw er dan ook maar op dat als er een spel wordt gespeeld waarbij extra/ander toezicht vereist wordt, ik (of een andere DM) even ingeseind wordt. Dit is in het verleden ook gebeurd en dan zorg ik ervoor dat ik de tijd en de ruimte heb om écht alleen op dat spel te letten, liefst op de manier die de spelers als zo prettig mogelijk ervaren.

    • lumen1987 schreef:

      Ja, uit de praktijk komt inderdaad naar voren dat je inderdaad niet in kan lezen op alles. Maar wat wel kan, is de mensen binnen een team kunnen opdelen over verschillende onderwerpen, en dat er dan geleidelijk kruisbestuiving zou kunnen ontstaan waar je van elkaar leert (of zoals ik in de writing had gezet: met mensen over het spel praten achteraf).

  2. Guilty schreef:

    Op zich een goed idee, DM’s die zich inlezen. Het enige probleem daarbij is: er is vrijwel geen literatuur die zich op DM’en richt, en al helemaal niet in het Nederlands. En een spelvorm bekijken door de bril van een DM is echt anders dan door de bril van een speler. Als DM kijk je namelijk ook heel erg naar wat voor consequenties een spelvorm voor je locatie, bezoekers of de sfeer van je feest heeft.

    Bijvoorbeeld, stel iemand heeft een trugger om “flauw te vallen”. Wat doet het met mijn feest als zo’n trigger in een volle bar wordt gebruikt, waarvan de meeste bezoekers niet weten dat er hypnose in het spel is. Of hoe ga ik om met hypnotiseurs die misbruik proberen te maken van erg suggstibele mensen? Hoe herken je dat uberhaupt? Vragen waar normale how-to’s niet snel op in zullen gaan.

    Kortom, het is een hele andere invalshoek dan die van een speler, en ondanks een certificaat hypnotherapie en bijna een decennium aan DM-ervaring (en als auteur van een uitgebreide DM handleiding bondage) ben ik er nog niet helemaal uit wat ik DM’s zou willen meegeven over hypnose, maar ik ben daar wel over aan het nadenken.

    • lumen1987 schreef:

      Ik wil je wel geloven over dat het aanbod in inleesmateriaal sumier is. En ja, DM-en is erg lastig. Ik heb inderdaad nog dingen over het hoofd gezien zoals consequenties voor de locatie zelf. En hoewel basics niet genoeg zullen zijn om bewust te zijn van een hypno-trigger om iemand “flauw te laten vallen” en daardoor niet op zou kunnen inspelen. Maar als het net van de grond af komt, is het risico dat het meteen op het eerste feest zou afspelen misschien wel acceptabel klein dat als ze met de tijd er wel kunnen investeren in kennis opdoen over zaken, dat je het dan wel op tijd kan ondervinden?

Geef een reactie

