Geloof en religie

Vandaag even een uitstapje van de gebruikelijke content die ik hier schrijf. Vandaag wil ik schrijven over geloof en religie en mijn opvattingen hierover. Dit lijkt misschien nogal “off-topic”, maar laat me even mijn gang gaan en je zal zien dat het dat toch niet helemaal is.

Laat ik beginnen met dat ik, zoals je in de titel misschien al had vernomen, een onderscheid maak tussen geloof en religie. Laat ik beginnen met geloof:

Voor mij is geloof datgene waarvan jij overtuigd bent dat het bestaat zonder dat er onbetwistbare feiten of bewijsstukken zijn dat hetgeen waarin je geloofd ook werkelijk kan of bestaat.

En wat betekent religie voor mij dan?

Religie noem ik het gedachtegoed en de structuur van gedrag- en gedachtenpatronen die een geloof omvatten en door een groep in stand worden gehouden. Verder gaat het geloof om 1 of meerdere bovennatuurlijke wezens, die we doorgaans met de term Goden aanduiden.

Dit betekent dat je in mijn opvatting in iets kunt geloven zonder dat daar een religie bij komt kijken. Dat je bijvoorbeeld gelooft in een God zonder dat je zou zeggen dat je christen of moslim zou zijn. Maar ook dat je geen religie kan hebben zonder een geloof, gezien datgene een integraal onderdeel is van een religie.

Waar sta ikzelf binnen dit stelsel? Het klinkt misschien respectloos in de oren van sommigen, maar ik geloof in het placebo-effect. Ik geloof in dat je jouw eigen geluk en kansen schept. Mijn geloof sluit het bestaan van één of meerdere Goden niet uit, maar mochten ze wel bestaan dan zie ik geen noodzaak om specifiek dankbaar te zijn naar die Goden. Immers, jijzelf hebt het heft in handen genomen om je eigen geluk te maken. Ik volg daarbij geen religie, gezien mijn geloof mijn eigen is en ik deze niet gericht deel of naleef met een groep.

Mijn geloof wil daarbij wel eens stoten met religie. Want ik zie vaak dat een religie een bepaalde noodzaak om een God dankbaar te zijn voor hetgeen dat je hebt of hebt ontvangen. Een concreet voorbeeld hiervan is het danken voor het dagelijks brood bij christen. Ik vind dat een voorbeeld van schadelijke gedachtegoed. Niet dat het slecht is dat je dankbaar bent dat je elke dag zonder zorgen gevoed bent, want dat beschouw ik als een teken van het bewust zijn dat er anderen zijn die niet in zo’n situatie leven. Wat ikzelf wel slecht vind, is het gedachtegoed dat je uitsluitend bij de gratie van een God of meerdere Goden je dagelijks zonder zorgen kan voeden. Het idee dat je afhankelijk zou zijn aan Goden voor je eten, DAT is wat ik een schadelijke gedachte vind in het kader van mijn geloof.

Deze (kunstmatige aangebrachte, als je geloof het bestaan van Goden uitsluit, ) afhankelijkheid maakt je naar mijn geloof zwakker. Een gedachtegoed als het bovenstaande haalt een stukje eigen vermogen bij jou weg: het vermogen om aan eten te komen zonder zorgen. Dit geeft trouwens indirect macht over jou voor mensen hoger in de hiërarchie binnen jouw religie. Iets waar ik later nog op terug ga komen.

Binnen een religie speelt de groep aanhangers ook vaak een belangrijke factor. Immers, zij zijn diegene die helpen de religie in stand te houden. Waar geloof door slechts één persoon gedragen kan worden, is een religie gedragen door een groep. Dat betekent dat het gedachtegoed binnen de religie gevormd wordt door de mensen in die groep. Maar wanneer de groep groter en groter wordt, zullen individuele geloven van leden binnen de religie uiteindelijk ergens op botsen. Er zal een gemeenschappelijk geloof ontstaan dat een soort gemiddelde van de groep is. Als bijproduct hiervan ontstaan er vaak ook kaders, die aangeven of je nog binnen de religie valt of niet met jouw geloof.

Omdat een religie draait op de massa die het draagt, gaat men op een gegeven moment ook steeds actiever op zoek naar leden. Maar ook gaan er uiteindelijk wisselwerkingen tussen geloven en religies ontstaan, waarvan mensen converteren en heilige oorlogen concrete voorbeelden van zijn.

Een tweede effect van wanneer een groep erg groot wordt, is dat er management lagen aangemaakt moeten worden om de groep in goede banen te leiden. Hoe hoger hoe plek binnen die hiërarchie des te meer invloed en aanzien je hebt binnen de groep. Dat zorgt ervoor dat jouw persoonlijk geloof makkelijker invloed heeft op het gemeenschappelijke geloof, de kaders van de religie en het gedachtegoed ervan.

In mijn perceptie komen er veel kunstmatige problemen tot stand door een kunstmatige constructie als religie. Religie kan worden gebruikt om oorlogen goed te praten. Religie kan worden ingezet om te kunnen discrimineren. Religie kan wouden gebruikt om vrijheden te ontnemen. Religie kan worden gebruikt om mensen een keurslijf aan te meten. Een religie schept inhaak mogelijkheden voor machtsmisbruik en zwendelaars (voor hen die interesse hebben, bij deze een linkje naar een video van Derren Brown met betrekking tot bepaalde zwendelpraktijken binnen gebedsgenezing).

Homo huwelijken worden sterk ontmoedigd of verboden door religies (al eens eerder over negatieve uitingen over het homo huwelijk geschreven). Voor sommigen bepaald de religie of je uberhaupt zou mogen trouwen. Er zijn religies die anticonceptie aan banden willen leggen. Er zijn religies die bepalen hoe je gekleed moet zijn, die bepalen wat je rechten en plichten zijn, of hoe jij je tijd zou moeten spenderen. Er zijn religies die jouw seksleven willen bepalen. En religies hebben zo hun ideeën over wanneer jij vrij hebt of zou moeten werken.

Het punt dat ik wil maken is dat religies het vermogen hebben om jou te ontkrachten; Jou kunstmatig machtelozer en/of afhankelijker kunnen maken met bepaalde gedachte patronen. Een gevolg daarvan is dat een religie daardoor mogelijk meer macht over jou kan uitoefenen. Daarnaast hebben religies enige vorm van macht vanwege groepsvorming, mits deze groot genoeg is, en daarbij niet alleen de levens van hun leden maar ook die daarbuiten staan proberen te beïnvloeden. En dat een religie die invloed kan toepassen om jouw eigen levensinvulling te sturen. Dat het je onder druk kan zetten voor de zaken die je doet in je dagelijks leven waar dit blog graag over schrijft. Dat 9 van de 10 keer een religie zulke dingen niet zou toestaan.

Put gerust kracht uit jouw geloof of religie, maar probeer ook bewust te zijn van de invloed van een religie als je die aanhangt en hoe deze mogelijk invloed via jou probeert uit te oefenen op anderen en deze daar misschien niet op staan te wachten.

– Lumen1987

Geef een reactie

