“Trial week” weer voorbij

Inmiddels zijn we weer een week verder sinds ik had geschreven over dat mijn vriendin en ik een weekje gingen proef wonen. En wat een heerlijke tijd was dat! Het voelde wel apart aan om weer terug te gaan, want het voelde alsof ik thuis voor een ander thuis inwisselde. Heel veel anders dan dat kan ik het niet omschrijven.

Ik vond zelf onze proef week bijzonder vlekkeloos verlopen. We zijn niet in elkaars haren gevlogen en ik heb me ook nergens echt aan geërgerd. Ik heb wel dingen gezien en opgemerkt waar ik graag verandering in zou zien als ik zou intrekken. Bijvoorbeeld wat klusjes oppakken die vriendinlief een beetje heeft doen versloffen na de verhuizing. Het gaat dan om puntjes op de i zetten, zoals de plinten van het parket netjes wegwerken; Eigenlijk vooral afwerking in de woning zelf om eerlijk te zijn. Beetje een neat-freak in dat opzicht.

Waarschijnlijk zouden we ook in onze dagelijkse doen en laten moeten ontwikkelen. We hebben een best groot verschil in ons slaap ritme. Tijdens onze proef week heeft ze het grote uitslapen opgeofferd om samen met mij op te kunnen staan en daarbij ook het laat in de avond bezig zijn opgeofferend. Iets wat ik bijzonder kan waarderen, maar we moeten wel kijken of het uiteindelijk ook echt bij haar zelf past. Ook op het vlak van het huishouden is er ruimte om te vinden wat goed bij ons twee past.

Iets waar ikzelf op mag gaan focussen van mijzelf, is het ouderschap. Ze heeft namelijk een kindje en zeker in de situaties waar het kind even niet mee wilde werken, weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb niet echt het inzicht in wat wel en niet werkt voor het kindje (laat staan kinderen in het algemeen), gezien ik niet diens gehele leven heb meegemaakt. Maar ook heb ik nog niet echt een volledig beeld van wat zij en haar ex aan het kind mee willen geven en hoe ze dat het beste voor zich zien. Ik maak eigenlijk een hele koude start als het om opvoeden gaat en daar wil ik dan wel graag wat aan doen.

En we zullen ook moeten gaan kijken naar het intrekken zelf en wat daarbij komt kijken als we inderdaad besluiten om samen te gaan wonen. Ten eerste is het voor mij een belangrijke keuze, gezien er tegenover staat dat ik een eigen woning ga huren. Daar is op zich niets mits mee, maar daar zit je in ieder geval wel een jaar aan vast. Als je merkt dat je na een half jaar toch echt graag samen wilt gaan wonen dan zit je toch nog wel even eraan vast voordat je kan intrekken. Ten tweede moeten we gaan kijken naar het samenvoegen van onze spullen. Wat te houden, wat kan weg, of gaan er dingen naar opslag? Wat moeten we nog hebben om het inwonen goed te doen lukken? Ten derde zal ook het financiële plaatje bekeken moeten worden en zullen we ook moeten kijken naar de verschillende vormen van samenwonen volgens de wet en welke weg wij zelf daarin willen inslaan.

Kortom, wordt vervolgd.
– Lumen1987

Geef een reactie

