BDSM in de media – mijn bijdrage

Eerder had ik al de tekst gepost van de column die ik voor het EenVandaag jongerenpanel heb geschreven over BDSM en Fifty Shades of Grey, maar er volgde nog meer media-aandacht! Naar aanleiding van die column werd mij namelijk gevraagd of mijn gegevens doorgegeven mochten worden aan een journaliste van het NRC die een artikel over BDSM wilde schrijven. Nou ja, geen enkel probleem wat mij betreft, dus zo geschiedde. In zowel het NRC Handelsblad als in NRC Next is hetzelfde artikel verschenen (qua tekst dan), wat je hier kunt vinden: https://www.dropbox.com/s/kmfn5ui7ygz7ctx/NRC_20130219_1_011_article2.pdf.

Ik sta daarin met een pseudoniem, en ik kan natuurlijk niet zeggen welke dan bij mij hoort, maar dat laat ik aan jullie puzzelskills over. šŸ˜‰

Ik heb ontdekt dat ’t best lastig is, meewerken aan zo’n artikel. In mijn column voor 1V was ik heel bewust bezig met het onschuldig houden van het artikel, omdat ik geen mensen wilde choqueren. In dit interview ben ik toch wel wat openhartiger geweest, maar merkte ik dat ik ook heel veel vooroordelen recht moest zetten bij de journaliste, en dat ik ook ontzettend op moest passen voor de vooronderstellingen die zij maakte op basis van wat ik vertelde. Sommige dingen kon ik direct tijdens het artikel al oplossen, andere dingen kwamen pas in de definitieve tekst die zij naar mij stuurde. Zo zou ik gezegd hebben dat BDSM vooral om macht draait, dat machtsuitwisseling de essentie van BDSM is, om maar ‘ns iets te noemen. Dat heeft de journaliste ongetwijfeld begrepen uit wat ik zei, maar dat is natuurlijk niet wat ik vind.

Daarnaast zit je ook nog met “Wat vertel ik wel, wat vertel ik niet?”. Ik vertelde de journaliste ook wel het een en ander over mijn privĆ©leven, maar sommige dingen mochten absoluut niet in de krant verschijnen met het oog op herkenbaarheid. En dan over de dingen die ik uithaal… Ik kan wel zeggen dat ik van knifeplay houd en dan het liefst tot bloedens aan toe, en van breathplay en spelen met de baroreceptorreflex tot ik flauw val, maar gaat dat goede publiciteit voor BDSM opleveren? Dat hield ik dus ook maar achterwege. Zo was er een hoop te filteren om te voorkomen dat het zo in het artikel kwam.

Een ander punt was dat de journaliste het idee leek te krijgen dat jongerenfeesten en afspraken met mensen in BDSM-land uitdraaien op orgies. Iedere keer dat ik iets zei over “wel eens iets leuks doen met bevriende kinksters” vroeg ze of er dan ook veel seks bij kwam kijken. Nee, natuurlijk niet! Ze leek haast een beetje teleurgesteld toen ik zei dat het dan eerder om gamen of om bordspelletjes gaat. Same goes for de jongerenfeesten: ja, daar hebben wel eens mensen seks, en ja, daar wordt gespeeld (de term ‘spelen’ kon ze wel waarderen, geloof ik), maar niet door iedereen en niet met iedereen – er zijn genoeg monogame kinksters. Dat ik zelf een open relatie heb en wel ‘ns andere dingen doe, vond ik haast onpraktisch met het oog op het beeld wat dat zou geven.

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en ben ik niet ontevreden over hoe het artikel geworden is (al zie ik zeker ruimte voor verbetering), maar lastig was het wel. Ik denk dat ik wel drie of vier mails met allerlei verbeterpunten gestuurd heb, omdat dingen ofwel gewoon onjuist waren, ofwel een verkeerde indruk gaven. En dan ook nog een aantal dingen wat geschrapt moest worden omdat het zo duidelijk over mij ging dat een foto erbij met mijn voor- en achternaam weinig verschil meer gemaakt had voor m’n gevoel.

Het is mij dus wel tegengevallen hoe lastig het nu eigenlijk is om op een goede manier te vertellen over ons wereldje, om de juiste keuzes te maken in wat je wel, en wat je beter niet kunt vertellen en om te bedenken welk beeld je geeft met de informatie die je deelt. Ik hoop desalniettemin wel een steentje bijgedragen te hebben aan de acceptatie van BDSM, zelfs al kan ik nog niet zo openlijk naar buiten treden als ik misschien wel zou willen, met het oog op mijn werk en studie. Ik ben benieuwd wat jullie van het artikel vinden en wat jullie gedachten zijn over het praten over BDSM in de media!

Geef een reactie

