Iemand versieren

Van mijn vroegere kerstballen die ik op mijn middelbare school had is er altijd één ding mij echt bij gebleven. Het was mijn eerste kerstbal en er liep daar een gozer in overhemd en jeans rond. Hij had kerstverlichting om zich heen gewikkeld dat met een batterypack gevoed werd en daarbij had hij nog een bordje voor en achter. Op de bordjes stond de volgende tekst:

“Ik ben een kerstboom, wie wil mij versieren?”

Ik vond dat eigenlijk wel een hele leuke actie van hem. Of het hem ook nog wat had opgeleverd? Volgens mij wel, gezien ik hem tegen het einde van het feest met een dame in zijn armen heb zien dansen, waarbij het meisje omvat was in zijn net van lichtjes. Oh, en ze waren aan het zoenen. Dus ja, het zal wel geslaagde actie zijn geweest.

Mijn vorige post ging er al en beetje over en deze anekdote past ook wel goed in het straatje over waar ik vandaag over wilde schrijven: mensen versieren. Een interessante vaardigheid. Eentje dat veel haantjes gedrag naar voren brengt en ook jaloezie of onzekerheid. Ik lees vaak genoeg op fetlife of fora dat mensen niet bepaald tevreden zijn als het gaat om hun ‘pick-up’ vaardigheden. Als leuk contrast heb ik een maat die geen idee heeft hoe hij het elke keer voor elkaar krijgt, maar dat hij wel bijna elke keert raak lijkt te slaan als hij een versier-poging doet.

Ik beschouw me niet echt als een ‘charmer’. Ik kan aardig flirten, maar ik ben er voor mijn gevoel niet super goed in ofzo. Ik heb de nodige vaardigheden opgedaan tijdens het salsa dansen, maar ik heb ze nooit echt gericht toegepast. Want dat is voor mij dus het stukje waar ik niet zo goed in ben: gericht met iemand flirten die ik echt leuk vind. Ik weet hoe ik een leuk avondje kan maken waarbij iedereen het erg naar zijn zin heeft gehad. En ik ben ook niet bang om een blauwtje te lopen. Maar ik ben eigenlijk niet iemand die alles uit de kast haalt om iemand te versieren. Nee, ik ben iemand die eigenlijk liever iemand eerst leert kennen. Kijken of die persoon ook bij me past voordat ik ‘in de aanval ga’. En dan blijkt óf diegene niet bij me te passen, ik niet bij haar, we (gelegenheids)vrienden worden óf nog een keertje afspreken.

Als ik flirt, dan is dat met mijn vriendin of tijdens het salsa dansen (maakt het dansen spannender en geeft het karakter). Ik heb het nog bar weinig gebruikt terwijl ik met iemand aan het daten ben of op een feestje ergens. Ik heb daar nooit echt het nut van ingezien. Ik heb eigenlijk nooit interesse gehad naar one night stand, want ik heb me daar gewoon nooit prettig bij gevoeld. Wel heb ik een keer op een date zitten flirten met iemand, en dat is ook eigenlijk de enige keer dat ik echt heb geprobeerd iemand te versieren en om er een memorabele date van te maken. En ik denk dat díe gedachtegang belangrijk is in of je iemand kan weten te versieren of niet: de wil om dat in de eerste plaats voor elkaar te krijgen.

Als ik zelf kijk naar wat ik effectief flirten beschouw, is dat de intentie die je daar achter hebt belangrijk en hoe je die intentie weet te brengen. Dat je dit  zowel verbaal als non-verbaal kan weten over te brengen op de ander. Maar het is vaak ook de kunst om de balans weten te vinden tussen concrete communicatie (dus zeggen waar het op staat) en indirecte communicatie (dingen door laten schemeren zonder het direct te zeggen). Ben je te vaag, dan komt het bericht niet over en sla je de plank mis. Ben je te direct dan heb je ook een kans dat je de plank mis slaat omdat mensen zich er erg ongemakkelijk bij kunnen voelen of dat je de persoon weg jaagt en je kruit te vroeg verschiet. Ikzelf ben goed in de directe communicatie omdat ik graag open ben in mijn mening en intenties, waardoor ik vaak wat ‘te eerlijk’ ben en voordat ik wederzijdse interesse heb kunnen aanbrengen al open kaart heb gespeeld. Want daar is dat indirecte component voor. Die is ervoor om de persoon die je aan het versieren bent over jou aan het denken te krijgen. Het motiveert tot vragen wat weer op zijn beurt en gesprek tot gang kan laten komen.

Ikzelf vind flirten erg leuk, zowel om te doen als naar te observeren als over na te denken. Ik vind het menselijke aspect ervan interessant. Dat er geen gouden regel is dat voor iedereen werkt, maar dat er wel patronen in te herkennen zijn zoals die lastige balans tussen directe en indirecte communicatie. Dat het een dynamisch spel is waar veel verschillende competenties in zitten waarbij je ter plekke moet uitvogelen hoe en wat je gaat toepassen. Ik heb wel eens over nagedacht om een artikel over te schrijven voor de Academy, maar tot nu toe niet gedaan omdat je naar mijn idee zo weinig kan met theoretische kennis van flirten. Zelfs met alle theorie als parate kennis bak je er mogelijk nog steeds niets van als je niet genoeg geoefend hebt. Het is ook bijzonder moeilijk om de situatie in te kunnen schatten omdat je geen praktijk ervaring hebt om op terug te vallen of aan te refereren. Het is daarbij vergelijkbaar met goochelen voor mijn gevoel.

Mijn advies als je goed wilt worden in flirten en mensen versieren: kijk eerst eens diep in jezelf. Je moet niet bang zijn om een blauwtje te lopen, want die zal je veel moeten ondergaan om te oefenen. Je zult moeite moeten steken in het mistige gebied van lichaamstaal aflezen en interpreteren. Je zal initiatief moeten durven tonen en waarschijnlijk ook jezelf kwetsbaar durven op te stellen (jezelf te durven tonen zoals je bent). Besluitvaardigheid is een pre; Gemeende interesse in de ander een must.

– Lumen1987

3 thoughts on “Iemand versieren

  1. Anoniem schreef:

    Ik ben een van de velen die flirten en meer dan alleen vriendschappelijke interesse laten doorschemeren lastig vind. Het is een stuk verlegenheid, bang zijn om afgewezen te worden en inderdaad de moeilijkheid van het vinden van een juist balans tussen subtiliteit en directheid. Meestal neig ik toch naar te subtiel of afwachtend en dan maar hopen dat de ander inititatief neemt/interesse heeft. Wat natuurlijk als iedereen dat doet uiteindelijk betekend dat er niks gebeurd. Then again als ik wel aangeef interesse te hebben is het alweer snel te direct en te duidelijk. Blijft best lastig…
    Heb wel een keer een goede tip gezien om flirten vooral speels te benaderen. Vooral niet te serieus mee bezig zijn en het te zien als het overgooien van een bal. Pakt de ander het niet op, jammer het zij zo. Gooit de ander het wel terug dan kan je verder gaan. Het moet leuk blijven. Natuurlijk hoe leuker je iemand vind hoe lastiger dat wordt.

    • lumen1987 schreef:

      Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Flirten is inderdaad iets wat je samen doet 🙂 En volgens mij heb je ook wel een goed punt met het speels houden en niet al te serieus. Zowiezo maakt het dan al wat minder uit als het verkeerd loopt, zoals je inderdaad al aangaf. Maar het moet ook gewoon leuk blijven naar mijn idee. En dat wil nog wel eens mis gaan als je teveel je best gaat doen.

  2. Chains schreef:

    Ik heb het vaak niet in de gaten als er iemand met me flirt…. Jammer want dan is het toch vak voor mij een gemiste kans.. Ik flirt zelf graag maar zie dan niet of de ander het oppikt… .

Geef een reactie

