Makkelijk

Soms is het best moeilijk om ‘makkelijk’ te zijn. Als biseksuele en polyamoreuze switch laad je al snel de verdenking op je dat je helemaal niet selectief bent in je (speel)partners. Je staat al open voor meer mensen van verschillende geslachten en ‘rollen’, waarom zou je dan nog ‘nee’ zeggen tegen iemand?

Tja, zo makkelijk is het nou ook weer niet. Ik heb echt maar 24 uur in elke dag, waarin ik ook nog ga vanilla-socializen, werken en slapen. Als ik mijn speelpartners genoeg tijd wil gunnen, zit er een grens aan hoeveel ik er kan hebben. En niet iedereen matcht ook even goed met mij. Als je niet tegen obscure, nerdy grapjes kan of tegen domina’s op sokken, dan wordt ’t moeilijk. En zelfs al kan je dat, dan is het vaak nog steeds zo dat ik niet warm of koud van je word. Kan gebeuren.

Logischerwijs richt ik me in de tijd die ik heb, het meest op de mensen die het beste bij me passen. Mijn partner, waar ik ook mee samenwoon, krijgt meer van mij te zien dan mensen waar ik af en toe gezellig wat mee klooi op een feestje. Mijn speelpartners en andere geliefden zijn vaak ook mensen waar ik veel overlap in interesses mee heb, maar net iets minder dan met mijn partner. Dat is prima, want ik hoef ze niet elke dag te zien, ik hoef hun sokken niet te wassen en als ik ze even niet om me heen kan hebben, dan spreken we een andere keer af. Ik sluit niet uit dat iemand anders even goed bij me past, maar tot nu toe heb ik die niet gevonden. Het idee van een enkele perfecte partner voor iedereen vind ik zelf ook wat onrealistisch. Maar wat wel echt is, dat mijn lief al jarenlang lief en leed met me deelt. En dat is lastig om mee te concurreren.

Maar goed, er zijn dus praktische en emotionele grenzen en soms moet ik ‘nee’ verkopen. Als je monogaam bent, of hetero, of sub/D/whatever, kun je hele groepen mensen afwimpelen, zonder dat het persoonlijk is. Meestal hebben ze dan ook het goed fatsoen om niet in discussie te gaan. Terwijl ik toch vaak een eerlijk, maar vaag “Tja, ik voel geen klik” of “Sorry, ik heb er geen goed gevoel bij” moet serveren en hopen dat dat verder ok is (protip: in discussie gaan vermindert je kansen). En weet je, zelfs als iemand dan maar afdruipt, blijf ik ook nog even mutsen. Want ze bedoelen het zo goed en ze zijn niet actief afstotend. Maar ik leef maar een keer en die tijd breng ik liever door met een “Yay!” dan met een “Tja, je bent niet heel erg.”

One thought on “Makkelijk

  1. […] ik los spel mee zou kunnen hebben of een beetje mee zou kunnen aanklooien. Niet dat ik nou heel erg makkelijk ben, het overgrote deel van de mensen daar zou mij niet blij kunnen maken met een spel. Het is wel […]

Geef een reactie

