Wat verstaan we nu eigenlijk onder maso?

Afgelopen weekend was er een interessant gesprek gaande, namelijk over het praten over het praten over de masochistische karakteristieken van iemand (meta-praten dus). Dus het bespreken van hoe we doorgaans communiceren  over iemands masochisme en de gevolgen daarvan. En daar kwam eigenlijk wel een leuk iets naar boven toe. Wil je weten dat dat is?

We doen even een hele simpele test. Schrijf voor de grap eens de antwoorden op de volgende vraagstukken op.
Wat communiceer ik volgens jou als ik het volgende zou zeggen:

“Wow, persoon A is echt een ongelooflijke maso! Een grotere maso heb ik tot nu toe nog niet gezien!”

Wat communiceer ik als ik het volgende zou zeggen:

“Hmm, ik ben dus echt totaal niet masochistisch.”

En als laatste, wat communiceer ik als ik het volgende zou vertellen:

“Weet je, ik heb af en toe masochistische buien. Hangt soms ook af van de persoon hoor.”

Alles opgeschreven? Tevreden over jouw interpretatie van wat ik zojuist aan jou gecommuniceerd heb? Cool, laten we nu dan even de definitie van masochisme erbij pakken. Het ‘Genootschap Onze Taal’ heeft er het volgende over te zeggen:

Masochisme houdt in dat iemand plezier of zelfs seksueel genot beleeft aan het ondervinden van pijn of vernederingen. Von Sacher-Masoch beschreef dit verschijnsel onder meer in zijn erotische roman Venus im Pelz (1870). Op basis van diens naam vormde de Duitse psychiater Richard von Krafft-Ebing daarom in 1889 het woord Masochismus om het verschijnsel aan te duiden – volgens de Grote Winkler-Prins overigens “tot grote ergernis van de auteur”. – Bron

Nu ga ik een gokje wagen, door te durven zeggen dat jij bij de eerste zin de gedachte had dat persoon A een ongelooflijke hoge pijngrens heeft. Nog interessanter is dat je waarschijnlijk diezelfde soort associatie niet zo hebben gehad als iemand een kleine masochist of non-maso is. Je hebt waarschijnlijk het beeld dat een grote maso automatisch een hoge pijngrens heeft, maar dat iemand die niet maso is niet perse een hoge pijngrens hoeft te hebben. Het lijkt dat veel mensen in de scene deze gedachte-sprong lijkt te maken. Terwijl de hoogte van iemands pijngrens eigenlijk helemaal niets met de grote van iemands masochisme te maken heeft. Je kan heel goed een ongelooflijke masochist zijn die makkelijk gillen klaar kan komen van wat geknijp in diens tepels maar niet meer pijn kan verdragen dan dat. Veel mensen in de scene lijken het beeld te hebben dat je een ongelooflijke maso compleet ‘kapot’ kan slaan en ze nog lachend tegenover je staan.

Dus vandaag vraag ik jullie de aandacht om eens stil te staan bij deze stille aanname, en dat deze helemaal niet hoeft te kloppen. JT was bijvoorbeeld iemand die ikzelf als masochiste zou omschrijven, maar niet iemand met een hoge pijngrens. Ik daarentegen ben iemand (wat ik denk dan) met een licht boven-gemiddeld pijnverwerkingsvermogen terwijl ik niet geil of opgewonden raak van. Onthoud dat pijngrens en kicken op pijn los van elkaar staan en daar niet perse voor iedereen een verband tussen ligt. En natuurlijk ook dat een masochistisch iemand niet perse alle soorten als opwindend hoeft te ervaren. Sommige mensen houden van oppervlakkige pijn, andere juist van diepe pijn, weer andere moeten het hebben van pijn die lang blijft hangen terwijl anderen misschien juist liever instantane pijn ontvangen.

Als we ook even kijken naar de definitie, is een andere belangrijk onderdeel van masochisme: het vernederen van iemand. Nu gebruikt men daar vaak eerder termen zoals “into vernedering” voor dit component uit de masochisme definitie, en doelt met met maso(chisme) doorgaans op het “into pijn” zijn. Je doet er mogelijk goed aan om nog even expliciet te checken wat de ander nu precies onder “maso” verstaat, zodat jullie beide wel een beetje op dezelfde lijn zitten en zo miscommunicatie kan voorkomen.

– Lumen1987

One thought on “Wat verstaan we nu eigenlijk onder maso?

  1. Daria schreef:

    Hé! Leuk dat je hierover geblogd heb 😀 En als maso-die-niet-veel-kan-hebben juig ik het alleen maar toe als meer mensen nadenken over hoe ze de term “maso” interpreteren!

Geef een reactie

