De haat/liefde verhouding met de hoofd kap

De vanilla wereld heeft een aantal stereotype, iconische voorwerpen die wij BDSMers zouden gebruiken. Leren pakjes is onze dresscode, ons standaard speeltje is de zweep (flogger of single tail varianten) en houden we onze lieve subjes het liefst stil met een rode ballgag (bedank meneer Tarertino maar daarvoor). Ook iets dat de film Pulp Fiction de vanilla wereld bekend heeft gemaakt is het zogeheten “Gimp Suit”.

Bring out the gimp - Pulp Fiction

Bring out the Gimp!

Ook ik heb zo de term “Gimp” leren kennen. Ik vond het toentertijd maar een vreemd iets, toen ik de film voor de eerste keer zag. Ik was toen ook nog wel een schattig vanilla jongetje hoor. Maar het is me wel bijgebleven, die outfit en de bijbehorende hoofd kap. Ook nu nog zet het mee wel eens aan het denken en fantaseren. Maar ik heb er wel enige gemixte gevoelens bij zo’n ding.

Een aspect wat ik wel erg tof vind van zo’n kap, is dat je iemand als het ware van de wereld kan loskoppelen. Je ontneemt er best veel aspecten van een persoon mee weg met een hoofd kap. De hoeveelheid van de aspecten is afhankelijk van het model van de hood. Je kan er iemands gehoor mee belemmeren of misschien zelfs wel voor een deel mee ontnemen? Sommigen hebben kleppen die je voor de ogen kan doen, waarmee je iemand het zicht ontneemt. Ook de mond kan bedekt ermee worden als je hoofd kap dat toelaat, hetzij met een klep hetzij door gewoon over de mond heen te lopen. Er zijn ook nog hoofd met ingebouwde gag!

Een neven effect dat daarbij optreed is dat je eigenlijk delen van iemand identiteit wegneemt en vervangt met leer, latex of welk ander materiaal. Sommige mensen vinden dat wel erg geil, maar ik ben daar niet een van. Mijn subje benader ik nu eenmaal graag persoonlijk; dat is voor mij nu eenmaal een onderdeel van het spel. Ik speel met haar en niet een willekeurig vervangbaar stuk vleselijk vermaak. Als subje zou ik daar denk ik wat minder moeite mee hebben, gezien ik als pleaser nu eenmaal graag van dienst ben. Een hood op of af maakt daar voor mijn eigen ervaring weinig verandering in, denk ik.

Weer een plus puntje van een hoofd kap, is dat het wel een goede synergie heeft met een van mijn fetishes. Ik vind het concept van “je subje opbergen wanneer deze niet nodig is” ongelooflijk gaaf. Denk daarbij aan sublief in een kooi stoppen na een ‘spel’ (wat voor mij dan ook weer onderdeel van het overkoepelende spel is). Maar dat zorgt ervoor dat sublief nog wel ‘aangesloten’ is met de wereld. Hij of zij kan nog gewoon zien wat er om zich hen gebeurd, wat ik aan het doen ben, etc. Een blinddoek kan daar uitkomst in bieden, maar eigenwijze subjes doen deze weer misschien af wanneer het hen uitkomt. Kleed over de kooi is mogelijk al een stap in de goede richting. Maar als ik graag naar mijn subje wel kunnen kijken, bijvoorbeeld om te zien wat die aan het uitspoken is in die kooi, dan zit dat kleed mooi weer in de weg.
Zou je sublief in een kooi opsluiten met een hoofd kap op, dan heb je naar mijn idee het beste van beide werelden. Je kan het subje zonder problemen in de gaten houden, terwijl dat vice versa voorkomen is. En als je dan een hood met slot hebt, kan sublief ook niet zelf bepalen wanneer hij of zij het zat is om afgesloten te zijn van wat er om zich hen gebeurd. Win-win lijkt mee zo. Als mooie bonus: als je sublief graag en paar uur stil wilt hebben en je hebt een sub die je de oren van je kop af kwebbelt, kan een hoofd kap daar waarschijnlijk wel mee helpen. Zeker als de handjes vrij mogen of zelfs moeten zijn.

Een ding waar ik een hood erg gaaf bij lijkt, is bij een level 2 feest. In zo’n context vind ik het concept van iemand objectificeren tot een identiteitloos-speeltje wel erg gaaf als Dom. En dan het speeltje voor algemeen gebruik beschikbaar stellen. Ja, dat zie ik wel zitten. Ookal heb ik eigenlijk helemaal niets met objectificatie, blijkbaar heb ik daar een uitzondering voor in mijn hartje. Ik vind het idee wel gaaf dat mensen niet echt mijn subje kunnen herkennen (uiteraard weten ze wie het is puur uit associatie dat diegene bij mij is op zo’n feest, maar dat doet er niet toe) en toch gewoon de van gelegenheid gebruik maken om met het mooie speelgoed te spelen. Ik vind het wel een gaaf idee dat mensen ook niet echt de emoties van sublief met een hood kunnen waarnemen en zich er minder van zouden gaan aantrekken.

Maar ja, het blijft wel een feit dat voor mijn gevoel een hoofd kap het spel (waar ik Dom dan) afstandelijker en minder persoonlijk maakt. En daar zit ik soms wel over in. Ik voel me daar niet echt prettig bij. Als sub zijnde weet ik nog niet precies wat ik er van moet denken. Het lijkt me wel interessant, maar ook daar kan het aspect van de-personalisatie een ongewenst effect zijn. Nog een min-puntje: ik vind hoods er vaak helemaal niet mooi uit zien. Niet zo boeiend als je er zelf een draagt lijkt me, maar wel irritant als ik Dom. Ik vind het vaak lastig om een hood echt mooi te vinden. En vaak zijn de mooie ook nog wel duur. Lastig allemaal. Maar goed, wie weet. Ik blijf in ieder geval geintregeerd.

-Lumen1987

4 thoughts on “De haat/liefde verhouding met de hoofd kap

  1. […] gebruik van het “ik berg het subje op” principe. Ik had er al eerder over geschreven in een stukje over hood’s. Immobiliseer sublief ergens en het liefst een beetje uit de weg. En ga dan gewoon wat doen waar je […]

  2. […] voor gebruik” (Voor de nieuwsgierigen, ik had hier al eens een beetje over toegelicht in een blog van mij over hoods). Voor mijn gevoel was ik nu een sexy een speeltje dat vol verwachting op de plank ligt, klaar om […]

  3. […] Zoals sommige van jullie weten, heb ik een thing voor ‘subjes opbergen’ (zie blogpost; Als leuk detail: subje droeg er ook nog eentje!), en dit is ook een manier hoe je dat zou kunnen […]

  4. […] wanneer je even niet met ze bezig bent, waar ik wel eens een klein beetje over had geschreven hierzo). Maar ik heb ook iets met formele BDSM, met de structuur, training en de rituelen dat het kan […]

Geef een reactie

