Wisselstroom

Wisselstroom wisselt snel achter elkaar van richting. Dat wil mijn spel ook nog wel eens doen, maar gelukkig niet, zoals de stroom,  meerdere keren per seconde. Meerdere keren per dag switchen is al vermoeiend genoeg, terwijl dat toch redelijk normaal is voor mij. Voor zover ik heb gezien, wisselen de meeste switches trouwens niet zo snel van D/top naar sub/bottom als ik. De twee switchvarianten die ik het meest tegenkom, zijn de meerpartner-switch en de spelswitch.

De switch met meer speelpartners subt voor de ene partner en is dominant van een andere partner. Ze vinden het vaak prettiger om dit een beetje gescheiden te houden. Sommige mensen hebben er moeite mee om hun grote boze Dominant serieus te nemen als ze een beeld in hun hoofd hebben van diezelfde persoon als lief klein subje. Andersom hoor ik het niet zo vaak, dat mensen hun lieve subbeding niet durven aan te pakken omdat die soms ook Groot en Boos is. Aan de ene kant begrijp ik dat dit voor veel mensen zo is; verschillende mensen halen verschillende kanten van je boven. Aan de andere kant voelt het soms als een dubbele standaard. Het neigt voor mij dan naar rigide ideaalbeelden waar je als D altijd ongenaakbaar bent en daar krijg ik nu eenmaal jeuk van. Maar gelukkig kan ik daar mee leven, zolang mensen anderen niet gaan vertellen dat ze het ‘fout’ doen.

Naast de meerpartner-switch hebben we dus nog de spelswitch. Die switcht wel met dezelfde partner, maar niet constant. Voor of in het begin van een spel (of een dag/weekend etc., dat verschilt wel) komen de rollen voor die keer vast te liggen. Dat is wel fijn en overzichtelijk, eigenlijk. Iemand is er gewoon dominanter op dat moment of iemand wint een switch fight en dat is dat. Dit ligt al wat dichter bij mijn eigen speelstijl.

Want wat ben ik dan? Eigenlijk ben ik een soort van ‘slingerswitch’: als de slinger van een klok ga ik heen en weer. Als ik fijn gesubt heb, ga ik na of tijdens het naknuffelen dominante neigingen krijgen en andersom werkt het hetzelfde. Daarom is het wel fijn dat mijn partner ook op die manier met mij kan switchen. Daar gaan we mee door totdat we te moe en te knuffelig zijn om door te gaan. Hoe lang dat is, wisselt per keer.

Daarnaast doe ik ook nog wel eens aan spel zonder machtsverschil. Ik help dan door iets te demonstreren of door iemands proefkonijn te zijn. Op een of andere manier hakt dat er wat minder hard in. Ik heb afgelopen weekend vier keer een meer top-achtig spel gehad waar ik samenwerkte met een andere persoon (waarvan twee keer omdat ik op een feest mensen tegen kwam). Daarna had ik geen behoefte om meteen zelf onder handen genomen te worden. In hetzelfde weekend heb ik een keer als dominant gespeeld en twee keer als sub. Dat is een keer subben ‘teveel’, maar dat was wel weer in balans door het toppen. Oh, en een keer was ik een kamerscherm voor twee spelende vrienden. Want je kunt niet altijd in een spel zitten, soms ben je gewoon  iemand die even een handje helpt…

One thought on “Wisselstroom

  1. lumen1987 schreef:

    Ik vind het inderdaad wel knap hoe jij zo flexibel kan switchen. Ik ben zelf denk ik iemand die tot de meer-partner switch behoort. Deels vanwege wat er mogelijk is, maar ik vind het ook wel fijn omdat je een soort zekerheid hebt. Dat geeft mij een rustig gevoel 🙂

Geef een reactie

