Subreserves

Ik wil nog wel eens in een situatie terechtkomen waarin ik sub en iemand anders dan mijn spelpartner dat kan zien. Op een speelfeest of andere sociale kinkstergelegenheid heb je vaak niet zoveel privacy. Daar voel ik me eigenlijk nog steeds ongemakkelijk bij, vooral net voor en na een spel of korter submomentje (tijdens het spelen denk ik niet zoveel, dat is juist een van de pluspunten).

Waarom eigenlijk? Wat is er zo erg aan subben waar anderen bij zijn? Voor mij ligt het aan verschillende dingen, zoals intimiteit, kwetsbaarheid en angst. Voor mij is spelen iets redelijk intiems. Ik ben niet zo’n exhibitioniste en ik speel ook niet uitgebreid met iedereen, dus kijkers zijn meer een bijverschijnsel dan een plus. Subben voelt dan even eng als wanneer ik mezelf letterlijk blootgeef (wat ik ook niet vaak doe) voor onbekenden.

Dat heeft natuurlijk alles te maken met hoe kwetsbaar ik ben als ik als sub speel. Ik laat iemand met me sollen, met mijn triggers en knopjes spelen en ik ren om het mijn partner naar de zin te maken. Dat kan, omdat die mijn vertrouwen heeft. Ik weet in grote lijnen wat ik kan verwachten en dat die persoon mij respecteert, ook al ziet het er niet altijd zo uit. Dat weet ik niet van iedereen die er verder bij is. Die onzekerheid en dat gebrek aan controle zijn moeilijk, ook al weet ik theoretisch gezien dat er weinig te vrezen valt.

Verder heb ik nog iets wat een beetje een switch-euvel is en een beetje een Alchemilla-euvel. Omdat ik als dominant vaker thuis speel dan ergens anders, is de kans vrij groot dat mensen me alleen zien subben. Ik zou het echter vervelend vinden om alleen of vooral als sub gezien te worden, want dat ben ik niet. Ik ben echt heus wel heel eng soms hoor…alleen dan even niet. Het is een gevoelig punt voor me, omdat ik vrij zachtaardig ben in het dagelijks leven en daardoor nog weleens minder serieus word genomen dan mensen die meteen met de vuist op tafel slaan. Ik wil niet zeggen dat dat in BDSM-kringen dan ook meteen zo is, maar het blijft een pijnpunt voor mij en dus iets wat vrij makkelijk getriggerd wordt. Toch schaam ik me zeker niet voor mijn subkant, het is alleen een stuk van me waar ik voorzichtig mee omspring en, hoop ik, anderen ook. Maar ik als mijn spelpartner het echt wil, sub ik, ook al kijken er nog zoveel mensen…

One thought on “Subreserves

  1. lumen1987 schreef:

    Bij mij was het juist een beetje de andere kant op. Veel mensen zagen mij puur als D, omdat ze mijn subkant eigenlijk nooit te zien kregen.

Geef een reactie

