Eerste hypno-meet – Deel 1: Theorie en demostratie

Nou, ik heb mijn eerste hypnose meet overeefd. En man, wat was het interessant en leerzaam!! In een eerder stukje dat ik over (erotische) hypnose had geschreven schreef ik over dat ik wat huiverig was over het ondergaan van hypnose, omdat het me een bijzonder kwetsbaar gevoel geeft. Maar goed, ik ben dus nu ervaringen rijker… ik ben namelijk onder geweest EN heb iemand anders ook onder hypnose gebracht!

Hypnose

De meet zelf werd niet al te ver weg gehouden, dus het was voor mij wel goed te bereiken. Wel zat de NS een klein beetje dwars met uitgelopen werkzaamheden, dus hadden en een groot stuk van de introductie gemist (wat is hypnose, wat is het vooral niet, bekende misverstanden bij hypnose en mogelijke risico’s). Gelukkig heb ik een deel ervan nog her en der op kunnen pikken van mensen. Mocht je een beetje een idee willen hebben van hypnotiseren, wil je misschien een kijkje nemen op de webpagina van een van de mensen die ons op de meet fantastisch geholpen hebben. Gezien het daar al zo duidelijk en helder beschreven staat, ga ik niet verder in op de introductie. Check de webpagina van Guilty voor een goede intro over hypnose.

Vervolgens werd er een manier gedemonstreerd van hoe je iemand in een trance kan brengen (inductie) en hoe je iemand verder in een diepere hypnose kan brengen (verdiepen). De inductie techniek die gedemonstreerd werd staat bekend als de “Hand drop induction”. Bij deze techniek bied je als hypnotist je hand aan met de plam omhoog en vraag je of de persoon in kwestie zijn hand met de palm omlaag op die van de hypnotist te leggen. Dan gaan beide personen druk op elkaar handen opbouwen en is het de bedoeling dat de vrijwilliger de handen stabiel houdt. Daarnaast wordt de vrijwilliger gevraagd op iets te focussen, bijvoorbeeld door diens blik op het voorhoofd van de hypnotist te houden of de ogen te sluiten en op de druk in de handen te focussen. Vervolgens laat de hypnotist op een onverwacht moment de hand vallen om zo een ‘window of opportunity’ te hebben om de persoon in een trance te brengen. Een voorbeeld ervan heb ik op youtube opgezocht, zodat je het in actie kan zien.
Het verdiepen zelf werd gedaan door de vrijwilliger  zachtjes heen en weer te wiegen en op diegene in te spreken om dieper in hypnose te gaan en zich gewoon te laten gaan. Vervolgens werd er nog een andere verdieper techniek gedemonstreerd, waarbij gevraagd werd aan de vrijwilliger onder hypnose dat diegene diens arm slap wilde maken. De arm werd opgetild en men liet het vallen. Voordat de hypnotist de arm laat vallen, zegt hij erbij dat wanneer de arm neer komt, de vrijwilleger nog 10x dieper in trance gaat.

Vervolgens demonstreerde de man hoe je het huidige niveau van hypnose kan verankeren aan een trigger. Simpel gezegd: je maakt dan een shortcut naar dat niveau van hypnose, wat je dan koppelt aan een specifiek iets zoals wanneer de hypnotist de vrijwilliger vandaag op diens voorhoofd tikt. Naast dat het je tijd bespaard als je weer iemand onder wilt brengen in trance, kan je het ook gebruiken om iemand te laten wennen om in trance te gaan. Handig als het vrijwilliger er niet gewend aan is, want je kan de trigger gebruiken om iemand een paar keer snel in trance te brengen. Ook werd er gedemonstreerd hoe je met een trigger iemand juist weer uit hypnose kan halen.

Er was ook nog een andere snelle inductie methode gedemonstreerd, namelijk de “Handshake interrupt induction” (ook een video van opgezocht op youtube). Je gebruikt hierbij de schrik reactie van het onderbreken van een standaard routine om ook weer zo’n “window of opportunity” te maken waarin je iemand in een trance kan geleiden. Ik ga hier niet dieper op in, gezien ik deze techniek niet zelf heb uitgeprobeerd. Maar het zag er in ieder geval interessant uit. Al leek het wel lastiger correct uit te voeren dan de “Hand drop induction”.

Naast de theorie en demonstraties kregen we ook de mogelijkheid om (eventueel) onder begeleiding inducties te oefenen en suggesties te plaatsen. En dat is ook wat ik heb gedaan! Nieuwsgierig naar mijn ervaringen hiermee? Dan zal je even moeten afwachten tot deel 2.

-Lumen1987

3 thoughts on “Eerste hypno-meet – Deel 1: Theorie en demostratie

  1. […] Deel 1 over mijn ervaringen van mijn eerste hypnose meet schreef ik over het theorie gedeelte dat in de […]

  2. […] Deel 1 en Deel 2, bij deze het 3e en laatste deel over mijn eerste hypnose meet. Dit keer over mijn […]

  3. […] ben ik dus inderdaad naar een hypnose meet gegaan, waar de ervaringen van terug te vinden zijn op Think about Kink. Toen had ik nieuwe vaardigheden opgedaan en gezien met […]

Geef een reactie

