In de touwen (2)

Zoals beloofd is hier het tweede stuk over bondage, dit keer over mij als knoper.

Als ik speel, ben ik op zoek naar een reactie van mijn partner. Vaak zijn dat non-verbale reacties en in een soort reactie daarop praat ik ook niet zoveel tijdens het spelen. Ik heb bijvoorbeeld nogal eens de neiging om iemand in de goede houding te zetten door een beetje te duwen en te trekken, in plaats van te vertellen wat de bedoeling is. Ik zoek graag dat contact op, de directe aanraking met direct effect, die mogelijkheid om iemands geur op te snuiven.  Ik knoop nog niet vreselijk lang, maar naar mate ik er handiger in wordt, merk ik dat het proces van bondage me daar veel ruimte voor kan geven. Het is per definitie hands-on en met wat oefening is er veel meer spel in te leggen dan ik de meeste mensen zie doen.

Want daar zit denk ik voor veel mensen toch wel het verschil: is bondage (deel van) het spel of een hobbel op weg naar je spel? Ik ben ooit begonnen onder de handen van een redelijk utilitaire knoper. Als het vast zat en niet te lang duurde, was het goed. Dat heeft ook zijn charme, maar het is niet de enige mogelijkheid. Er ging een wereld voor me open ging toen ik foto’s en filmpjes begon te zien van mensen die meer met het proces van knopen bezig zijn. Door variatie in kracht en tempo, uitgekiende positie ten opzichte van de bunny/geknoopte, strategische plaatsing van het bewegende touw en dat soort dingen ziet het er al een heel stuk sexier uit.  Natuurlijk knopen die types vaak ook voor de show, maar de principes lijken me ook nuttig in een spelsituatie thuis. Daarom vind ik het jammer dat ik dit zo weinig tegenkom in het spel dat ik zie.

Puntje daarbij is dan wel dat je een beetje vloeiendheid moet hebben in het knopen. Net zoals met dansen wil je ook de basispasjes weten voordat je woeste variaties gaat proberen. Mijn voorlopige doel is om mezelf en mijn creativiteit niet in de weg te zitten met mijn gestuntel. Daarom vraag ik regelmatig iemand om langs te komen als oefenmodel, waar ik dus niet mee speel verder. Die vindt het dan weer heel erg leuk om in de touwen te zitten en ik krijg weer wat oefening in de vingers. Dat vertaalt zich dan weer naar minder blunders in het spel en meer zelfvertrouwen (wat per definitie hot is…). Ik ben er nog lang niet, maar elke vooruitgang is leuk en maakt de hele rest gewoon interessanter en gevarieerder. Dus ik herhaal wel lekker die bondages tot ik ze kan dromen, het is echt de moeite waard!

4 thoughts on “In de touwen (2)

  1. lumen1987 schreef:

    Ik zie eigenlijk op feestjes zo af en toe best wel fancy knoopwerk langs komen. Af en toe een suspension, maar ook wel eens mensen die graag de gelegenheid willen gebruiken om eens een meer artsy bondage aan te leggen waar ze thuis de gelegenheid niet voor krijgen (soms omdat ze zelf doorgaans het artsy object zijn, maar soms ook vanwege spel). Misschien is het net eventjes een product van of je vrienden hebt die experimenteel met bondage bezig zijn op feesten of niet?

Geef een reactie

